Gå til innhold

Hvilken linjedriver? Phoenix Gold TLD66 f.eks?

Ranger emnet

thamule

Anbefalte innlegg

Hei.

EQ blir for dyrt for meg(og vanskelig å få tak i) i denne omgang og satser derfor pengane i ein linjedrivar for å splitte signalet mitt og booste spenninga litt i rett retning.

Vil for eksempel Phoenix Gold Tantrum TLD66 fungere?

Eventuelt andre tips? Brukt/nytt spiller ingen rolle....

Takk på forhånd for alle som gidder å komme med eit innspill :helpme:

96 Volvo 855 2,5 10V

Stylet med hällsjö og erebuni(blå og lilla)

Sinfoni 45.2X & Phoenix Gold ZX350

Seas Lotus Performance(6,5")& 2 stk Morel Elate 10"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den splitter ikke signalet nei, men øker signalstyrken så det å bruke Y-ledd etterpå blir et enda mindre problem... men som Todleif sier, med det anlegget du har er vel en ny spiller med nok utganger OG innebygget equalizer mer fornuftig økonomisk sett. Eller gjerne bruke både ôg, 8volt til forsterker gjør jo ikkenoe, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å splitte signalen gjør IKKE noe som helst skadde for lyden... her er det snakk om dele til 2 forsterkere -hadde vært annerledes om det skulle deles til 10 eller flere forsterkere...

ellers har PG zx350 en egen utgang for de frekvensene som den ikke spiller når du bruker den innebygd delefilter, da blir kanskje ikke nødevendig å bruke sinfoni delefilteren ;) men som sagt ingen problem å bruke y-led hvis du ikke kan bruke front/rear utgangen fra spilleren som kan gjøre lettere å justere nivå imellom de :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser eg på et y-ledd og viss det ikkje fungerer optimalt kan eg sjå meg om etter ein ny spelar.

Problemet matador er at eg vil overlappe, det går ikkje med å dele signalet gjennom zx350'en.

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg husker så går det å justere uavhengi delefrekvens på Hp og Lp på zx450 og mener at det gjørde det også på 350.... de jeg har fant jeg ikke i farten, men fant 450. Men 350 skal også ha en "external output" som kan enten kjøres/velges med/uten deling ;) dvs at du kjøre 350 med Lp og external output til sinfoni og den setter du i Hp og velger delefrekvensen i selve innebygd delefilter... ;) som sagt: enten med y-ledd eller etter external output... du kan også heve litt på subb område i 350`n ;) den justerer rundt 45Hz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matador:

Slik ser det ut bak zx350en min:

pict0152il2.th.jpg

Ser ikkje ut til at eg kan sende videre singalet uten at det er delt fra dei nederste frekvensane. Eg får det ivertfall ikkje til. Og kva meiner du med følgande?:

den justerer rundt 45Hz.

Eg prøvde forsterkaren min på ein cd-spelar for innandørs bruk og lyden tok heilt av, eg reknar med det har med utgangsspenninga på spelaren å gjere. Dette verka svært fristande, og eg fekk derofor svært lyst på noko høgare spenning enn eg har no. No har eg

Linjeutgång/Impedans:

2,0 V/20 kΩ belastning(full skala).

Eg trur derofr y-ledd og linjedrivar kan vere ei kjekk inivestering. Viss ikkje ein brukt spelar, som har det eg treng innebygd, ikkje er så alt for dyr. Tips?(både på spelar, linjedrivar og y-ledd)

EDIT:

En ting til eg kan legge til som er lita på sida, men eg synst er litt rart. Har opplevd litt skurring og støy fra annlegget av og til, og fant i går ut at det er fordi signalkabelen som går inn i forsterkern kjem borti chassiet til forsterkeren. Viss eg teiper rundt kontakten og fram på tuppen slik at den ikkje tar bort i chassiet til forsterkeren når den står i, så er der ingen lignande støy. Er ikkje dette litt rart? Skal det vere slik?

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje ut til at eg kan sende videre singalet uten at det er delt fra dei nederste frekvensane.

Nei og det stemmer det... jeg sa at på den bare "resterende frekvenser" vil komme videre, og jeg nevnte også at ved å bruke den utgangen for å gi signalen videre til sinfoni (om sinfoni brukes som amp til fronsett -som er det beste valget) vil ikke trenge å bruke den innbygde delefiltren i sinfoni- output utgangen vil levere signalenen som zx350 vil gjengi, dvs om den har LP filter tilkoblet så vil alle signalen som den ikke spiller bli sendt videre til denne utgangen. Den innebygde delefiltren som 350 har er en 24dB steilhet og fase linjært.... med andre ord: god shitt :)

Og kva meiner du med følgande?: "den justerer rundt 45Hz"

det bettyr at den "bass" potmeteren justerer/øker bassen med opptil 18dB extra ved 45 Hertz. Da økningen er grader mellom 0dB og opptil 18dB.

Eg prøvde forsterkaren min på ein cd-spelar for innandørs bruk og lyden tok heilt av, eg reknar med det har med utgangsspenninga på spelaren å gjere. Dette verka svært fristande, og eg fekk derofor svært lyst på noko høgare spenning enn eg har no. No har eg

Linjeutgång/Impedans:

2,0 V/20 kΩ belastning(full skala).

Eg trur derofr y-ledd og linjedrivar kan vere ei kjekk inivestering. Viss ikkje ein brukt spelar, som har det eg treng innebygd, ikkje er så alt for dyr. Tips?(både på spelar, linjedrivar og y-ledd)

:) hadde cd spilleren volum regulering eller? anyway: inngangs folsømheten på 350 er: 0,2 volt opptil 6volt. og dvs at den skal kunne få maksimal utgangs effekt med 200milivolt, og det tilsvarer med gain potmeteren på full, self noe mer grunnstøy forekomme (i form av suss) men det varierer med utgangs impedansen på signalens kilde. Forresten veldig uvanlig med så høy utgangs impedans " 2volt og 20Kiloohm" hvilken spiller er dette? men regner med at det er trykk feil men heller rundt 200ohms impedans isteden ;) og self er nok best med en høyere utgangs spenning men ikke nødvendig og absolut ikke noe å si mot bruk av y-led. Bare husk å justere gain på forsterkeren.

EDIT:

En ting til eg kan legge til som er lita på sida, men eg synst er litt rart. Har opplevd litt skurring og støy fra annlegget av og til, og fant i går ut at det er fordi signalkabelen som går inn i forsterkern kjem borti chassiet til forsterkeren. Viss eg teiper rundt kontakten og fram på tuppen slik at den ikkje tar bort i chassiet til forsterkeren når den står i, så er der ingen lignande støy. Er ikkje dette litt rart? Skal det vere slik?

ja, det er normal da dette forsterker har en pseudo balansert inngan topologi, og dette betyr helt enkelt at både innerste leder og skjermen blir forsterket og videre summert i en diferential forsterker, da indusert støy har samme fase i begge ledere vil bli eliminert etter forsterkeren... om en av lederne -som i dette tilfelle skjermen til signalen går mot jord- så vil bare en av ledere inneholde støy som ikke blir eliminert men heller forsterket og summert til vanlig signal, det er egentlig det samme som skjeer når man får det aller kaller "brente jordings banner" -det "mangler" siganl i den andre inngangen på diferential forstekren ergo blir ikke støyen sumert med motsat fase (som dere husker summen av 2 like verdier med motsat fortegn blir 0 = eliminert = 0 støy ;)

PGs ZX serien har en altfor liten åpning rundt RCA inngangene og da kan litt for store eller solide RCA plugger fort komme bort i chassiset ;) det skal helst ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) hadde cd spilleren volum regulering eller?

Nei, det var rett frå spelar og inn på forsterkar, der gain sto på 0.

anyway: inngangs folsømheten på 350 er: 0,2 volt opptil 6volt. og dvs at den skal kunne få maksimal utgangs effekt med 200milivolt, og det tilsvarer med gain potmeteren på full, self noe mer grunnstøy forekomme (i form av suss) men det varierer med utgangs impedansen på signalens kilde. Forresten veldig uvanlig med så høy utgangs impedans " 2volt og 20Kiloohm" hvilken spiller er dette?

JVC KD-S71R manual

Det står det eg skreiv tidligare,(kilo ohm),men ser at eg gløymde å ta med ei linje, så derfor vart det litt feil skreve av meg. Er visst 1 k "omega"

ja, det er normal da dette forsterker har en pseudo balansert inngan topologi, og dette betyr helt enkelt at både innerste leder og skjermen blir forsterket og videre summert i en diferential forsterker, da indusert støy har samme fase i begge ledere vil bli eliminert etter forsterkeren... om en av lederne -som i dette tilfelle skjermen til signalen går mot jord- så vil bare en av ledere inneholde støy som ikke blir eliminert men heller forsterket og summert til vanlig signal, det er egentlig det samme som skjeer når man får det aller kaller "brente jordings banner" -det "mangler" siganl i den andre inngangen på diferential forstekren ergo blir ikke støyen sumert med motsat fase (som dere husker summen av 2 like verdier med motsat fortegn blir 0 = eliminert = 0 støy ;)

PGs ZX serien har en altfor liten åpning rundt RCA inngangene og da kan litt for store eller solide RCA plugger fort komme bort i chassiset ;) det skal helst ikke gjøre.

Tusen takk for masse fin info!

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider