Gå til innhold

Biler med bakhjulsdrift. Hvor finne forholdet mellom hastighet på motor og hjul?

Ranger emnet

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har et lite prosjekt på gang. Vi har en gammel 2-hjuls traktor og har lenge drømt om en kardangdrevet tilhenger. Dette er vanskelig å få tak i så vi tenkte vi skulle få laget det selv. Planen er å ta med oss bakakslingen til en bil som har bakhjulsdrift fra hoggern, men for at hjulene på traktoren skal gå like fort rundt som hjulene på tilhengeren må kardangen på bakakslingen ha riktig forhold. Vi regnet oss fram til at stangen som går fra bakakslingen fram tilt raktoren må rotere 30 ganger hver gang hjulene går rundt èn gang. Dette trenger ikke være så fryktelig nøyaktig, blir det litt forskjell kan vi få den siste utvekslingen ved å sette på mindre eller større hjul. Er det noen som vet hvor man kan finne en oversikt over dette forholdet på forskjellige typer biler med bakhjulsdrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet en del uten mye hell, spurte på en amerikansk forum om det samme og fikk beskjed om at jeg ikke vil finne en bil med det forholdet som vi trenger. Men hva hvis vi klarer å sveise sammen tre kardanger som til sammen vil få det forholdet vi er ute etter? Men da må vi vite hvilke biler vi skal ta kardangen av og hvilket forhold de har så vi får tre kardanger som til sammen vil gi riktig forhold. Hvordan er forholdet på bmwer f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes det hørtes rart ut at du skulle behøve så drøy utveksling på bakaksel.

er det powertakeout (eller hva det heter) på traktorn som går så mye fortere enn hjula?

PTOen er girt opp til enten 540 o/min eller 1000 o/min. Eg trur det er ein eigen aksling som går forbi bakakslingen og til kraft uttake.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider