Gå til innhold

Null oljetrykk

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som har vært borti at en 97 modell 2.5 TD motor som er overhalt etter registerhavari mister oljetrykket? Har en Voyager som fikk register ras for ca 5000 km siden, sist torsdag begynte den å miste oljetrykket. Først når jeg kom under 1500 rpm, etter litt kom det full alarm og lys i lampa. Noen som har en mening om hva som kan ha skjedd? Har sjekket det nederste reimhjulet, der sitter mutteren som den skal.

 

Tar i mot tips med takk.

 

MatsF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Jeg har vært bort i akkurat det samme!

 

I mitt tilfelle demonterte jeg halve motoren mange ganger for å finne feilen, overtrykksventil, drev til oljepumpe, sil, alt ble sjekket mange ganger...

 

Problemet var at når registeret raste så slo stemplene ventilene opp. Dette førte til to ting: Støtstengene ble bøyd for det første, men desverre førte det også til at pidestallene som holder vippene ble løftet opp og gjengene i selve toppen(e) ble skadd, sånn at når jeg startet opp og kjørte en stund så jobbet boltene seg løs. Dette førte igjen til oljelekkasje mellom topp og pidestall og tap av oljetrykk.

 

Den største forskjellen mellom det som skjedde deg og meg er at i mitt tilfelle skjedde det etter noen hundre meter.

 

For å sjekke dette er det bare å ta av toppdekselet og prøve å dra til 13mm mutrene på toppen av pidestallene. Hvis de er løse så har du funnet problemet... Prøv å dra til alle, de som har revet gjengene vil aldri la seg trekke til ordentlig, og de må repareres.

 

Når det gjelder hvordan dette kan fikses så satte jeg inn løse gjenger med toppene i bilen. Det er trangt så du trenger bl.a en drill som ikke bygger så mye for å borre opp hullene før du gjenger. Vær nøye, jeg hadde for dårlig utstyr og det endte med at et av hullene ble gjenget opp skjevt og etter noen uker knakk bolten og oljetrykket forsvant igjen. Deretter ødela jeg toppen når jeg prøvde å få ut den knekte bolten på en parkeringsplass...

 

Beklager å si det, men Voyagern er en bil jeg sjelden savner:shake

 

Fint hvis du legger ut her hva som virkelig var problemet og hvordan det går, det er lite info om disse bilene på nettet, alt som kan hjelpe andre kommer til nytte.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis reparasjonen ikke holdt så er det jo en reklamasjonssak.

 

MEN vær obs på at jeg også opplevde at oljetrykksføleren tok kvelden plutselig, og symptomene var ikke så ulikt på det heller. Så det kan være verdt å sjekke hva som er problemet før du går til verkstedet.

 

Jeg ville gjort følgende: Tatt av toppen og prøvd å dra til alle 13mm muttrene på pidestallene. Hvis alt kjennes bra ut her så ville jeg startet bilen en liten stund. Hvis lekkasjen er i toppen vil du se det ganske raskt, og hvis oljetrykksmåleren har tatt kvelden så vil du se at det faktisk kommer olje rundt omkring vippene og støtstengene.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå nærmer det seg at jeg kanskje får bilen tilbake fra reparasjon. Snakket med verkstedet i dag, dem hadde omsider fått sammen motoren igjen. Var en pinnbolt som holder en vipparmsbukk som hadde knekt, så den andre pinnbolten hadde fått for stor belastning. Dermed hadde gjengene på den bolten blitt ødelagt. Dette skjedde på den siden av toppen som oljetrykksgiveren står på, dermed viste den noll oljetrykk. Men et lite skår i gleden måtte det jo være. Da mekanikeren hadde fått start på bilen gikk den fint, en liten stund. Den fusket litt. Dermed ble registeret målt, 12 graders avvik etter knapt 5000 km. Så registeret må byttes igjen.

 

Nå er bare spørsmålet om man tør å beholde bilen, eller om man skal selge den. Skulle tro den var så bra når den var reparert at den skulle holde, men tør man satse på det? Det er jo ikke sikkert man klarer å få den solgt heller. Er vel bare å kjøre så lenge den holder, og vrake den når motoren gir opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFF, dette er trist å høre...

 

Synd å si det, men mitt råd er: selg eller kjør til det stopper og vrak bilen. Problemet med å selge er jo at du er pliktig til å opplyse om tilstanden på kjedet, og da er vel ikke bilen verdt mer enn vrakpant likevel.

 

Hvis du satser på å bytte register på nytt så anbefaler jeg å bytte til dobbelt kjede. Dette er et ombyggingskit fra Polen, jeg installerte det selv og selv om det var mye arbeid så var kvaliteten på delene meget bra. Oslo sylinderservice har.

 

Lykke til!

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Husk vis du passer på og tar oil skiftene hos crysler og dem har byttet reg kjeden så får du det på garantien vis den ryker.

Har selv en 97 mod voyager 2.5 disel..da jeg hadde hatt bilen i ei uke røk kjeda..min bil har fulgt alle sørviser jeg fikk bytta betalte kun oil skifte..kjørte så 17.000 og på den igjen kjeda var strekt og hoppa over ei tann..di fann feilen et rør som spruter oil på kjeda var knekt altså ingen smurning til kjeda..fikk bytte røre tanjul på oil pompa og ny kjede..betalte kun oil skifte..bilen har nå godt 24.000 problem fritt min bil har godt 250.000 reg kjeda har en sørvise interval på ca 150.000 ryker den før dette må krysler norge betale så frem til at bilen har fulgt sørvisene...dette fikk jeg vite va min lokale voyager forhandler..ps mye skrive feil grunner dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Husk vis du passer på og tar oil skiftene hos crysler og dem har byttet reg kjeden så får du det på garantien vis den ryker.

Har selv en 97 mod voyager 2.5 disel..da jeg hadde hatt bilen i ei uke røk kjeda..min bil har fulgt alle sørviser jeg fikk bytta betalte kun oil skifte..kjørte så 17.000 og på den igjen kjeda var strekt og hoppa over ei tann..di fann feilen et rør som spruter oil på kjeda var knekt altså ingen smurning til kjeda..fikk bytte røre tanjul på oil pompa og ny kjede..betalte kun oil skifte..bilen har nå godt 24.000 problem fritt min bil har godt 250.000 reg kjeda har en sørvise interval på ca 150.000 ryker den før dette må krysler norge betale så frem til at bilen har fulgt sørvisene...dette fikk jeg vite va min lokale voyager forhandler..ps mye skrive feil grunner dysleksi.

 

En får det på garantien om oljetrykket er høy nok ja. dvs. over 3 bar på på 4000 omdr. Dette var det di sa hos merke forhandler på Namsos

 

John-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får det på garantien om oljetrykket er høy nok ja. dvs. over 3 bar på på 4000 omdr. Dette var det di sa hos merke forhandler på Namsos

 

John-A

 

Det stemmer det..så det er viktig og passe på vippe armer og støt stenger..begynner motoren og tikke unormalt mye så på tide til og ta av topp deksele og ta en titt..eller slik jeg gjorde monterte oil trykks måler..ut over dette vil jeg si at dette er en bra bil..får di som vurderer en voyager disel så er di første voyagerene diselene uten dette problemene og voyagerene fra 99 mod

synes selv i denne pris klasen 97 mod ligger på så finner mann ikke mange alternativene i en bil med 7 seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte øljetrykksmåler hos biltema nr: 32-172

pluss monterings sett nr:32-1077 eller 32-1078 (husker ikke gjenge dim)

Tok av føler'n som sitter på motoren, skrudde på T-stykket som er i monterings settet der. Deretter ble orginal giver'n skrudd inn på de ene utaket og den nye giver'n i den andre.

Måler'n monterte jeg i konsolen mellom setene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig ting å huske på! Når regkjede skiftes hos merkeforhandler,og oljetrykket er for lavt etter rep,gis det ikke garanti på kjedet før oljetrykksproblemet et utbedret. Anbefalt også å bruke kun 15w40 Mineralolje på disse motorene.

 

Har vært borti å bygge om med 98 motor,går bra på 97 mod etter en viss produksjons periode. 96 mod og noen 97 ga litt mer hodebry,men det gikk. Det blir ikke gratis med en sånn løsning,men man slipper kjedehavari,da 98 har drev.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Til Skodaracing : Har du anelse om hvilke motorer som kan ombygges av 97 mod ? Eventuelt etter hvilket motornummer ? Min bil er første gang registrert 21/10 97 kanskje det er håp ?

Har montert oljetrykksmåler og det var en lettelse å se at oljetrykket var meget bra. Viser ca 4 bar ved tomgang varm motor, men det på grunn av at vippearmene er byttet. Og dette med 15/40 olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår