Gå til innhold

Instrumentbelysningen virker ikke, jording på "-31" på turtelleren?

Ranger emnet

Hallojs

Anbefalte innlegg

Instrumentbelysningen fungerer ikke på min 240 GLE 86 mod. Pærene virker.

Instrumentbelysningen fungerte før jeg tok ut instrumentene da jeg skulle bytte nullstilleren til triptelleren, mener jeg har satt kablene på de samme plassene, der er jo tross alt ikke så mange måter å koble på.

Det går en svart ledning fra "halvmånekontakten" på instrumentpanelet som er løs, vet ikke om den var det før. Den er merket med et rødt hylster med nummeret W1210120 PO4. Dersom jeg kobler den på kontakten på turtelleren merket "-31" har jeg målt meg fram til at jeg skal få strøm på instrumentbelysningen. Noen som kan bekrefte at jeg ikke er helt på jordet? Vil ikke sette strøm på før jeg vet at jeg ikke ødelegger noe.

Kan det være jording? Synes det virker litt søkt at man må sette på en jording på turtelleren (som for øvrig fungerer bra) for at instrumentbelysningen skal fungere...

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instrumentbelysningen fungerer ikke på min 240 GLE 86 mod. Pærene virker.

Instrumentbelysningen fungerte før jeg tok ut instrumentene da jeg skulle bytte nullstilleren til triptelleren, mener jeg har satt kablene på de samme plassene, der er jo tross alt ikke så mange måter å koble på.

Det går en svart ledning fra "halvmånekontakten" på instrumentpanelet som er løs, vet ikke om den var det før. Den er merket med et rødt hylster med nummeret W1210120 PO4. Dersom jeg kobler den på kontakten på turtelleren merket "-31" har jeg målt meg fram til at jeg skal få strøm på instrumentbelysningen. Noen som kan bekrefte at jeg ikke er helt på jordet? Vil ikke sette strøm på før jeg vet at jeg ikke ødelegger noe.

Kan det være jording? Synes det virker litt søkt at man må sette på en jording på turtelleren (som for øvrig fungerer bra) for at instrumentbelysningen skal fungere...

Anyone?

den svarte halvmåen skal på bak. den går kun på et sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potmeteret fungerer. Jeg har kontakt fram til den ene polen (den med potmeteret) på pærene, men ikke den andre. Men jeg har derimot kontakt mellom den andre polen og kontakten merket "-31" på turtelleren, så hvis jeg kobler den svarte ledningen dit, så har jeg strøm. Det jeg ikke vet, er om noe annet som ikke skal ha strøm, får strøm da?

Altså skal det være jording (svart kabel værtfall) påkoblet "-31" kontakten på turtelleren? That's the question!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo enkel sak å måle dette med multimeter da.. mål først om du har strøm på ene siden av pæren, evnt på andre siden av pæren.

Når du vet du har strøm der, vet du jo jord skal være på andre siden.

ps. på 245 min sluttet plutselig lys i instrumentpanel å virke.. Før det sluttet, så virket det av og til.

Jeg personlig bare loddet inn leds i soklene, så koblet jeg dette inn da.. funket ikke.. roterte 180 grader, funket ikke..

Var brudd i instrumentpanelet et sted.. Så jeg loddet løs leds igjen og tredde ledninger inn i soklene.

Så koblet jeg de ledningene inn på øvrig dashboardlys.. (mao. inn på dimmeren).

Funket knall.. Men var litt jobb ja.

normal_DSC01830.JPG

jeg brukte seff krympestrømper også, så det ikke skulle oppstå kortslutning.

normal_DSC01832.JPG

DSC01836.JPG

mao. du må nok enten "dobbeltkoble" på instrumentet, evnt må du trekke opp kabler uavhengig av panelet og lodde inn feks leds i soklene.

Ps. jeg brukte hvite leds.. Det er viktig de er passelig lyssterke. Kjøpte de på dealextreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider