Gå til innhold

varm motor :/

Ranger emnet

_:OVeRHeAD:_

Anbefalte innlegg

hvor varm er motoren ca når den er ca 4mm før det røde på måleren?

monterte el vifte i dag men den starter så sent...

satte vifte bryteren på slangen nederst på radiatoren, burde den heller ha stått på den øverste?

knaben

Du har ikke vurdert om det er måleren din det er noe gæærnt med da? Sånn bortsett fra det så burde nok giveren stått på øvre slange.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også problemer når jeg ettermonterte en elvifte på b230.. fikk ikke termostatbryteren til å slå ut (var vel 88 eller 92 grader).

Da hadde jeg den inn i radiatoren også(!), men tror den kanskje var d.f., selv om den var ny.

Etter hvert byttet jeg motor til en som hadde i toppen, så da slapp ejg det problemet.

Du kan også kjøpe sånne som er justerbare, så du kan velge når den skal trigges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange dagene siden en her skreiv at vifta hans gikk nesten konstant når han hadde temp-føleren på den øverste slangen, men såfort han satte den på den nederste blei alt mye bedre :) så la den stå der du! ;)

Men du kan jo bare koke bryteren for å sjekke når den slår ut :)

Butcher'n mente at han kjøpte seg ny motor hvor det satt temp-bryter i toppen, så han brukte den isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke no problem å ha bryteren på den nedre slangen. jeg har det og har aldri hatt no problemer med det. da er du hvertfall sikker på at det alltid er vann ved bryteren. hvis du har den på den øvre slangen og det f.eks blir lite vann en gang pga en lekkasje o.l og du får luft i systemet så kan du risikere at det ikke fungerer som det skal (pga hvis det ligger en luft bobble ved bryter'n). derfor flytta jeg min ned. jeg har ikke merka no forskjell hvertfall. litt rotete forklart, men du skjønner nok hva jeg mener. jeg ville prøvd å bytte føleren. du kan jo prøve med f.eks denna: http://www.biltema.no/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt poeng at giveren bør stå i vann. Jeg hadde en gang en Skoda 120 LS full av luftlommer i kjølesystemet, og da hoppet måleren fælt...

Poenget er uansett at vifta må slå inn ved ønsket temperatur. Får den det i nedre slange burde vel saken være grei.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å teste giveren, kan du koke den og sjekke om den blir kortsluttet mellom polene.

ps. regner med du bare bruker den til å trigge relè med?

En slik bryter tåler sånn 0.7A elns og viften din drar gjerne 90A i startøyeblikket! mao. må du ha:

1 stk Termostatbryter (for å trigge relè, negativ eller positiv)

1 stk kvalitetsrelè (ikke clas ohlson, de har kort levetid (egenerfart))

1 stk elvifte

x liter bensin for å varme opp motoren ;)

Du kan som sagt ta inn bryteren din, legg den i en kjele og ta å koble på noen litt lengre ledninger. Så tar du multimeter mellom polene og velger den "pipefunksjonen" på multimeteret.

Når den viser ca 0 (litt avvik er det jo), så betyr det at den funker. Da vil vel multimeteret også pipe..

Om du ikke har multimeter, så må du bli litt mer oppfinnsom.. Feks kan du da koble et led lys elns.. eller kanskje en lommelykt-pære elns gjennom termostatgiveren.

Den skal ikke slippe gjennom noe før den koker.

Men husk å ikke kjøre viften rett i termostatbryteren, da brenner den fort :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vannet ikke koker så skjønner jeg ikke problemet..

Med el.vifte så stiger gjerne måler litt før vifta starter,så vil den gå ned igjen. Går den ikke nok ned og du måler vanntemp. til å være litt høy,så sett på en bryter som slår inn tidligere.

Du sier vifta starter så sent! føler du den burde starta før,eller koker kjølevannet? :)

Har byttet x antall brytere i alle forskjellige bilmerker.

De er alltid montert lavt på radiator!

Tempføleren i instrumentpanelet er jo ikke akkurat nasaspec. heller.

Min står litt høyt men den har normal temp på datasidene når jeg logger på sprutet. kan være alt fra slitt instrument/giver til gamle ledninger/dårlig kontakt.

Men koker vannet så sett heller på en 92graders bryter. heller det enn å plassere den på øverste slangen. som nevnt så står den alltid i vann og ikke minst ser det rotete ut med den på øverste slangen.

Følg også rådet om kvalitetsrele,sto i kø når mitt brant opp.

Føles ikke spes. lurt å gå ut av den litt "harry" toførrn i Oslo og tjuvkoble. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har den på den øvre slangen nå og den starter noe tidligere enn når den var på den nedre, og jeg synes ikke den starter for ofte. men det kan jo kansje bli problem visst systemet begynner å lekke eller noe sånt som dere sier, men det lekker jo seff ikke nå da :)så det tar jeg visst den tid kommer.

bryteren jeg bruker er den fra protrim(lukker ved 95*c?)

og den funker jo fint.

men org vanntemp måleren i bilen viser jo enda et stykke over halv før den starter, men det kan vel være litt feil ellere noe kansje.

men visst man har bryteren på slangen nede og den slår inn ved 95*c er jo vannet godt å vel 100*c i motoren siden det har gått gjennom radiatoren allerde, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider