Gå til innhold

varm motor :/

Ranger emnet


_:OVeRHeAD:_

Anbefalte innlegg

Det kan jo være et poeng å sette den i nedre slange. Da vil vifta starte først når radiatoren ikke lenger er i stand til å kjøle ned væska tilstrekkelig. Mitt første svar tok utgangspunkt i at motortemperaturen måles mest nøyaktig i toppen, men ved nærmere ettertanke er jo det to forskjellige ting vi er ute etter her.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men visst man har bryteren på slangen nede og den slår inn ved 95*c er jo vannet godt å vel 100*c i motoren siden det har gått gjennom radiatoren allerde, eller?

 

Vannet er ikke så mye kaldere ut fra radiator når man står på tomgang eller kjører i kø. (Altså da man trenger vifte normalt sett) Det er fordi at det ikke trekker kald luft gjennom rad. av fartsvinden. vannet blir da ikke avkjølt og er omtrent like varmt når det kommer ut av rad. som det som kommer inn! Derfor er innslagstemp. på bryter lagt såpass høyt.

 

 

Nå på høsten er det sikkert ikke så ille å ha bryteren på øverste slangen.

Men i sommervarmen og med en bryter på 92c så går vifta litt for ofte,det er hvertfall min erfaring. Mulig 95c bryter funker litt bedre sånn sett..

En annen grunn til at man setter den på nederste slange er at når vannet er avkjølt så switcher bryteren når den skal og ikke når vannet er blitt så avkjølt at det som kommer gjennom den øverste slangen er under 95c kontinuerlig. Altså vifta går lengre enn nødvendig.

kjører man endel i kø eller står endel på tomgang så medfører det også større bensinforbruk og forkortet levetid på plugger pga. lavere motortemp.

 

Men for all del,ikke misforstå! kjør med bryteren hvor du vil for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vifta starter jo ikke annet enn når man kjører i kø eller står på tomgang, så sånnsett er det jo ikke sånn case hvor den står.

 

men vet ikke hvor høyt nåla på måleren i bilen deres står når vifta starter? for på min er den jo godt over halv så den blir jo ikke for kald for å si det sånn, og når jeg hadde bryteren på den nederste kom den nesten på det røde før det skjedde no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du vil fram til??

 

Det er ikke samme hvor bryteren står, hvis man vil ha ting som tenkt og som det alltid har blitt laget. :)

 

Forskjellige biler har forskjellige brytere, så isteden for å flytte rundt på den bryteren du har. Så må du kanskje vurdere å kjøpe en bryter som slår inn litt lavere!Hvis det er dødsviktig å få den måleren rett på.

Hvis vifta slår inn før det røde og bilen ikke koker så er vel alt som det skal være da!?

Er normalt at måleren kryper litt opp med el. vifte,men hvis den derimot ikke er på normal ved kjøring etter vei så er det kanskje en ide å feilsøke. utslitt termostat,tett rad.,utslitt pumpe osv..

 

Hvis el. vifte innbærer for mye bekymringer for deg så anbefaler jeg deg en org. vifte. helst en som går litt for fort ved kald motor. Så får du måleren din korrekt hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo i grunn fått svar på det du spør om da!

+1000 andre gode råd fra folk som har praktisk erfaring.

Er ikke nebbete,syns bare du kanskje skulle lese innleggene mer nøye! ;)

 

Normal feltet på en temp. måler er mellom blått og rødt.

Og nei den vil ikke gå for varmt så lenge den ikke koker!

 

Min måler står og litt over,men ikke ved kjøring!

 

Jeg kan sette innslaget fritt til hva jeg vil og få vifta til å gå helt til måler er midt på,men temp. er fin som den er og den litt høyere motortemp. gjør så den vil bruke litt mindre bensin ved tomgang og køkjøring!

 

Den vil org. stå midt på ved varm motor. men om den står litt over ved ettermontering av el. vifte ved tomgangskjøring og køkjøring så er ikke det så farlig ettersom den står på normalfeltet på måleren og ikke på rødt. Er ikke så mange gradene forskjell fra midt på måler til der rødt begynner.

 

Så vil du ha den ettermonterte vifta di til å passe hånd i hanske som om den skulle være org. montert så må du sette i en bryter som slår over tidligere.

 

Dette såfremt at måleren din står midt på ved normal kjøring og at kjølesystemet ditt er 100%.

El. vifte er ikke ment som en løsning på en motor som sliter med redusert kjøling fra før!

 

Da burde det være klart som blekk hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var vertfall et klart svar, og har btw lest alle innleggene.

jeg forventer ikke så mye men når den så si kom opp på det røde før den starta begynte jeg å lure litt kan du si, derfor spurte jeg her hvor folk med mer erfaring enn meg kunne svare. og nå har jeg fått svar på det, tempen vil stige en del med ettermontert el-vifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår