Gå til innhold

B21ET - Hva tåler den?

Ranger emnet


vilhelm

Anbefalte innlegg

Hei har akuratt kjøpt meg B21ET av: 2fast4all

Lurer på om det er mange som kjører med denne motoren? Hvor mye trykk er forsvarlig å kjøre på? Hva tåler den av max trykk? Som jeg kan kjøre på når jeg kjører mot kjappe biler og sånt? Tåler den 1,4bar eller? :P

Hvor mye tåler den orginale Air Reasearch turboen som sitter på den? Bensin systemet som står på den er vist nok modifisert til å tåle 1,1-1,2 bar, + det er tileggssprut på den, så skal ikke være noe problem å få nok bensin, er vel først og fremst hva de andre delene i motoren tåler.

 

Takk for svarene,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har hørt at de orginale Volvo delen i ET tåler opp mot 0.8 bar...,men jeg kan ta feil...!! Fine de tvillingene...,he he....!!

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte B21ET på 1,4bar leeenge før det smalt... Røyk først to intercoolere før råden tok snarveien ut siden på blokka... Så lenge veiv, råder og lagere er i orden, tåler den endel herjing før den gir seg... Originalturboen er bare å legge på hylla hvis du skal lade over 1bar, den lader riktignok hele 1,3bar hvis du kobler av slangen til wastegaten, men levetiden er da veeeldig kort. kjøp heller en T34 med 360graders lager, så holder den flere år den;) Sørg for å sette i en nedkappa scania IC også, så slipper du det problemet:)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vilhelm

Hei har akuratt kjøpt meg B21ET av: 2fast4all

Lurer på om det er mange som kjører med denne motoren? Hvor mye trykk er forsvarlig å kjøre på? Hva tåler den av max trykk? Som jeg kan kjøre på når jeg kjører mot kjappe biler og sånt? Tåler den 1,4bar eller? :P

Hvor mye tåler den orginale Air Reasearch turboen som sitter på den? Bensin systemet som står på den er vist nok modifisert til å tåle 1,1-1,2 bar, + det er tileggssprut på den, så skal ikke være noe problem å få nok bensin, er vel først og fremst hva de andre delene i motoren tåler.

 

Takk for svarene,

Vilhelm

 

volvo sin "rødblokk" holder til 500hk uten og forsterke blokka. toppen er en annen historie...dessuten greier ikke orginalsnurra og lade 1.4. d greide ikke min. men du får fint over 200hk ut av denne motoren

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skrotnisse

 

volvo sin "rødblokk" holder til 500hk uten og forsterke blokka. toppen er en annen historie...dessuten greier ikke orginalsnurra og lade 1.4. d greide ikke min. men du får fint over 200hk ut av denne motoren

 

Er motoren som 2fast4all solge meg 'rødblokk'?

 

Takk,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

Har hørt at de orginale Volvo delen i ET tåler opp mot 0.8 bar...,men jeg kan ta feil...!! Fine de tvillingene...,he he....!!

 

Det er faktisk bare Mary-Kate, er ikke Ashley. Syntes MK er søtere ;) Men 99,9% ser ikke forsjell på de 2... så er vel samme for deg... hehe

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good 'ol B21 og B23-motorene før 1987 er ufattelig sterke. Men i 1987 kom Volvo på den elendige idéen å bygge en såkalt "lavfriksjonsmotor" med lettere og smidigere bevegelige deler; desverre med det til følge at de er svakere. Disse nye motorene ble kalt B230. De er like sjabre alle sammen frem til 1991 da en sterkere B230 debuterte. Dette er "supermotoren" som står i 940 Turbo. Oljespyling av stemplene kom i 1994 (cirka), og i 1995 startsperre som er et helvete å komme utenom. Beste måten er ifølge the word on the street, å kaste den motorstyringa på fyllinga og bygge skikkelig med Autronic/Haltech/Electromotive/Hestec osv. etc.

 

Er litt usikker på årstallene jeg har kommet med, men det er pluss-minus et år på det værste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vilhelm

 

Det er faktisk bare Mary-Kate, er ikke Ashley. Syntes MK er søtere ;) Men 99,9% ser ikke forsjell på de 2... så er vel samme for deg... hehe

Jeg ser forskjellen på de,men de er jo like søte/fine

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår