Gå til innhold

B21ET - Hva tåler den?

Ranger emnet


vilhelm

Anbefalte innlegg

Originally posted by Vantage

 

Er ganske så enig med deg der Vilhelm, men forresten Schlasken: kan jeg få nr. til søstra di? Jeg er 20 :D :D :D :D (tuller såklart)

 

 

hahahaha, den var morsom... :) tror han må slappe litt av, og ikke leke så tøff på nettet ;)

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får bilen, med den nye motoren tilbake på fredag, lørdag, søndag, mandag, eller tirsdag håper jeg :) Da skal han teste forsjellige lade trykk og sånt. Så det er bare for meg å sette meg inn å stille på boost controlleren å kjøre som faen :D Gleder meg så sykt til å få den tilbake, og det er ikke lenge til nå. Han har (igår) fjernet den gammle motoren min, og skal vel idag sette inn den nye, og så går det noen dager før han har alt kobla til :D

 

Når jeg får tilbake skal jeg fjerne litt rust som er under døren og litt bak bilen. Sandblåse, sparkle, og så spraye på litt lakk :) Da burde det bli bra :)

 

han skal også spray lakke intercoolern min i sølv, når man da har inn den vanlig 244DL (1979) grillen kommer man til å se intercoolern gjennom den? Vil at folk skal se intercoolern, ser så bad-ass ut :)

 

MVH,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kjøre over 1.. vet hva den klarer nå, spurte KRBtrading, motoren skal tåle over 250hk, dvs MYE mer enn 1 bar, men intercoolern tåler ikke mer enn 1,2 tror jeg. Samme med turboen, den tåler 1,3 eller noe. Men får den tilbake om ikke ALT for lang tid (4 dager?). Da skal jeg teste den litt :)

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa jeg hva som var ideélt ike hva den tålte. Du spurte jo i utgangspunktet hva den tålte orginalt, og hvis du må bytte Cooler og snurre så er den vel ikke orginal? Men husk! Ingen motorer er like, hvis en løk fra indre troms sier at motoren hans tåler 280hk uten problemer, så er det ikke dermed sagt at din gjør det! Men lykke til! Har evt en ekstra cooler som du kan få kjøpt etter at du ryker din ;)

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg bytta til meg en Volvo 244 81/83 TIC i går. Den er helt grei og det er org turbomotor i den, en b21et. Jeg er rimlig sikker på at motoren er helt orginal, men den lader bare i underkant av 0,3 bar. Hva er det som kan være galt her? Er det noe mulighet for å justere på wastgaten eller noe for å få opp trykket til ivertfall 0,6 som er org? Jeg har ikke hatt mer enn en 240 turbo før og det var en AT. Jeg har ikke satt meg helt inn i hvordan jeg justrer turbotrykk og hva jeg bør gjøre med innsprut og tenning hvis jeg skal justere mye opp på turbotrykket. Kan Suggen eller Henrik H med god erfaring (som jeg har forstått dere har) svare på dette, er intressert i å lære allt om Volvo Turbo =)

 

Send gjærne en PM og dere gidder.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, ta slangen som går fra wastegaten til turboen, kutt den i 2, sett på et T-stykke, og sett på den siste slangen på t-stykket (selfølgelig), så om denne er helt åpen lader du vel 1,2, og jo mindre åpning det er på denne slangen, desto mindre lader den. Ekke helt sikker på hva du gjør med bensin osv, men skal vel gå bra til 0,6? Hvorfor lader den turboen bare 0,3? Noe som er feil med den eller?

 

MVH,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.jpg

 

Får å få høyere ladetrykk må du korte inn wastegatestaget. Det gjør du ved å skru det kortere (rød ring på bildet) Det villhelm mener er å "blø" ut luft som går til aktuatoren (mellom de blå ringene ;)). Da vil aktuatoren tro at turboen lader mindre enn den gjør og dermed åpne wastegaten senere. Et t-stykke er en billig og dårlig løsning, bedre med justerbare blødeventiler. Kan da justere selv hvor mye luft ventilen skal slippe ut. Håper det hjalp deg litt...

 

Er forresten min nye turbo og downpipe på bildet :D

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hjalp meg litt. Jeg skjønnte sånn nogenlunde det med den slangen. Og jeg skjønnte hvordan jeg justerer opp trykket. Men hvordan kan man styre trykket fra hanskerommet? Må man kjøpe noe dyre instrumenter da eller?

 

Også er det en ting til, jeg har en B21ET som er rimlig bra trur jeg. Men den lader bare 0,28 eller 0,3bar. Er det noe i wastegaten som er ødlagt da eller? Hvor mye skal den lade org? 0,6? Hva annet må jeg gjøre med motoren for å kunne lade med 0,8bar. Må jeg justere opp bensintilførsel etc? Hvordan gjør jeg evt det?

 

(hvor finjustert er det staget på wastegaten? Det staget man stiller på for å øke ladetrykket!)

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kjenner denne motoren til Vilhelm litt så kanskje jeg kan fortelle litt om den motoren:

-B21ET blokk med balansert veiv, stempler og m-råder

-porta 405 topp med grp.A dyser "gullspridare", 2mm større eksosventiler.

-tillegssprut

-preppa T3 turbo som lader greit 1,4bar uten at den sliter seg ut av den grunn

-Om man monterer k-jet pumpa så leverer den bensin nok til denne motoren for ca 240hk.

 

I utgangspunktet så var den bygd av en svenske med tanke på rallycross, da med større turbo og da ble motoren benka til 360hk. Dette var i 1999.

Ser du meg i speilet så legg deg til siden så slipper jeg å gjøre så mye ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2Fast4all

Siden jeg kjenner denne motoren til Vilhelm litt så kanskje jeg kan fortelle litt om den motoren:

-B21ET blokk med balansert veiv, stempler og m-råder

-porta 405 topp med grp.A dyser "gullspridare", 2mm større eksosventiler.

-tillegssprut

-preppa T3 turbo som lader greit 1,4bar uten at den sliter seg ut av den grunn

-Om man monterer k-jet pumpa så leverer den bensin nok til denne motoren for ca 240hk.

 

I utgangspunktet så var den bygd av en svenske med tanke på rallycross, da med større turbo og da ble motoren benka til 360hk. Dette var i 1999.

 

Jeg har ikke den toppen, men håper det andre som er gjort med motoren er fortsatt i den :) Er ikke 405 topp, men er 530 topp bra eller? Nordic Autotech kjøpte K-jet pumper... så jeg håper motoren får mer enn nok bensin :D På lørdag, så får jeg testa den, men etter Nordic Autotech har testet den på fredag så får vi se hva den klarer... :) Blir fett, han har bytte ut klokken med alu. plate med 2 brytere. Ene til chocken og andre er tileggsspruten... :) Er også boost controllern på denne alu. platen :) Kansje jeg får plass til turbo trykks målern, får håpe på det. Det hadde blitt drit kult :D Men intercoolern er fra en 740TIC så den tåler ikke mer enn 1,2 - 1,3 i korte perioder :( Men skal til vanlig kjøre på 0,8-0,9 så det går nok bra av og til :) Noen som har erfaring med denne typen intercooler.

 

Kan godt legge opp noen bilder av den nye motoren som er montert, og noen bilder av delere og sånt, som han har tatt bilder av for meg om det er noen som er intresert i å se de...

 

Tror han skulle montere intercoolern+rør idag... Men blir BESTE jule-gaven ever :D Gammle motoren min kunne jeg ikke kjøre noe boost på nesten... 0,3 eller noe før den begynte med tennings bank. Så dette kommer til å bli kjempe bra. Skal ta en lang tur (fra halden til oslo, og senere på dagen opp til Jevanker) hvor fettern min bor, skal råne litt der...

 

Etter den kommer hjem til meg skal jeg vel begynne å sand blåse rusten, og sette på litt sparkel... blir mye mer glad i den bilen min med en gang den går som faen, som den kommer til å gjøre :D :D :D

 

MVH,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vilhelm

 

Jeg har ikke den toppen, men håper det andre som er gjort med motoren er fortsatt i den :) Er ikke 405 topp, men er 530 topp bra eller? Nordic Autotech kjøpte K-jet pumper... så jeg håper motoren får mer enn nok bensin :D På lørdag, så får jeg testa den, men etter Nordic Autotech har testet den på fredag så får vi se hva den klarer... :) Blir fett, han har bytte ut klokken med alu. plate med 2 brytere. Ene til chocken og andre er tileggsspruten... :) Er også boost controllern på denne alu. platen :) Kansje jeg får plass til turbo trykks målern, får håpe på det. Det hadde blitt drit kult :D Men intercoolern er fra en 740TIC så den tåler ikke mer enn 1,2 - 1,3 i korte perioder :( Men skal til vanlig kjøre på 0,8-0,9 så det går nok bra av og til :) Noen som har erfaring med denne typen intercooler.

 

Kan godt legge opp noen bilder av den nye motoren som er montert, og noen bilder av delere og sånt, som han har tatt bilder av for meg om det er noen som er intresert i å se de...

 

Tror han skulle montere intercoolern+rør idag... Men blir BESTE jule-gaven ever :D Gammle motoren min kunne jeg ikke kjøre noe boost på nesten... 0,3 eller noe før den begynte med tennings bank. Så dette kommer til å bli kjempe bra. Skal ta en lang tur (fra halden til oslo, og senere på dagen opp til Jevanker) hvor fettern min bor, skal råne litt der...

 

Etter den kommer hjem til meg skal jeg vel begynne å sand blåse rusten, og sette på litt sparkel... blir mye mer glad i den bilen min med en gang den går som faen, som den kommer til å gjøre :D :D :D

 

MVH,

Vilhelm

Detta må dokumenteres Villhelm ;) Jeg stiller med kamera på lørdagen vettø, blir grøvere råning i helga skjønner jeg :D

Sees..

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår