Gå til innhold

B21ET - Hva tåler den?

Ranger emnet

vilhelm

Anbefalte innlegg

• Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men tilbake til spørsmålet. Hva er det orginale ladetrykket på en B21ET fra 1983? Er ikke dette en av de mest holdbare motorene til volvo? Hvordan driftstrykk kan man kjøre på uten at motoren blir noe mer slitt av denn grunn? Er 0,8 et greit trykk eller kan man kjøre høyere trykk med en helt org B21ET motor? Må du justere opp blandingen på motorn når du justerer opp fra 0,3 til 0,8?

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Men tilbake til spørsmålet. Hva er det orginale ladetrykket på en B21ET fra 1983? Er ikke dette en av de mest holdbare motorene til volvo? Hvordan driftstrykk kan man kjøre på uten at motoren blir noe mer slitt av denn grunn? Er 0,8 et greit trykk eller kan man kjøre høyere trykk med en helt org B21ET motor? Må du justere opp blandingen på motorn når du justerer opp fra 0,3 til 0,8?

B21ET er en solid motor ja, men ikke den mest solide. B230ET og B230FT og de dere 2,3 literne er mye mer solide. 0,8 er ikke noe problem nei, går i mange år med det :P Vet ikke helt hva orginalt trykk er da... er vel rundt 0,7 tipper jeg. Spørs hvor mye bensin systemet ditt tåler da. Mitt tåler 1,1-1,2 uten tileggssprut sa han som solgte motoren til meg, men dette er grunnet det at den er modifisert. Får den 99% sikkert på onsdag, så gleder meg nå :) Bensin systemet ditt tåler vel 0,8-0,9 orginalt tipper jeg. Du trenger ikke stille på noe bensin trykket heller tror jeg. Bare still opp trykket, og se hva som skjer da vet du, får du tennings bank, så bare skru ned lade trykket litt :P

MVH,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt ladetrykk på 21ET er vel 0.5 tror jeg. Du fikk skaffa deg blødeventil?

Årsaker til for lite ladetrykk kan være defekt turbo, lekkasje i trykksystemet, tett luftfilter, er tvilsomt med feil på wastegate, ettersom det skulle gitt myyye trykk eller ikkeno trykk. sku du evt trenge noe annet får du bare si ifra.

www.nordicautotech.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg skal si ifra hvis jeg trenger noe. Som sakt så er ladetrykket på min ca 0,3 (litt i underkant), jeg har sjekka over at alle slangeklemmer sitter som de skal og slik, og luftfilteret er tett så det skal byttes. Som sakt så er også turboen slarken, men det eneste jeg ikke har fått sjekka er om intercooleren er tett. Men det pleier vel ikke bli hull i intercooleren med org ladetrykk og ellers orginal motor. (nå veit jo ikke jeg hvordan denne motoren er kjørt før, men la oss si den er kjørt normalt/litt hardt)

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Vel, en 230et er ikke mer solid. Den har desidert den minst solide blokka, men et lite gullegg at den har 531 toppen.

Ja den B230ET er vel en av de mindre holdbare turbomotorene!

Noen som veit hvor mye trykk det orginale bensinsystemet tåler? Evt hva må jeg gjøre for å kunne kjøre høyere trykk? Hva tåler motoren hvis du ser bort ifra bensinsystemet av trykk? Er råder og stempler bra nok til f.eks 1,3?

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Ja den B230ET er vel en av de mindre holdbare turbomotorene!

Noen som veit hvor mye trykk det orginale bensinsystemet tåler? Evt hva må jeg gjøre for å kunne kjøre høyere trykk? Hva tåler motoren hvis du ser bort ifra bensinsystemet av trykk? Er råder og stempler bra nok til f.eks 1,3?

KRBtrading sa at selve motoren tålte 250hk, litt over det og, men ikke til å anbefale... så den bude tåle 1,3bar ja. Men da må du ha deg intercooler og turbo og et bensin systemet som leverer nok bensin til 250hk.

MVH,

Vilhelm

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vilhelm

De er jo 17 da :) Men bare når de var 14/15 var de kjempe søte, finnes ikke penere jenter enn de nå (17år), men når de var 14/15 var de SYYYKT søte... Er jo søte nå og, men på en annen måte... er 17 selv, så nei er ikke mitt motto... går ikke for jenter under 14 1/2 :) Så det er 2 1/2 år forsjell, ekke så mye det da, og det er minimum.. ;)

For å gå offtopic igjen: (er så morro så)

Hmm.... Jeg er 18, og går IKKE for jenter under 16. Jeg og en kompis har en gyllen regel: "Under 16: bare se, men ikke røre. Over 16: Fritt fram"

Han samma kompisen kalte meg forresten barnerøver når jeg hadde plukka opp ei 16 år gammal jente på byen. Faen da. Visste ikke at hu var 16 år jeg da. Før etterpå. Men hu var LITT søt da. Verste er at jeg har en mistanke om at hu kan være søstra til ei jente jeg kjenner som er 20...

Om jeg skulle ha tenkt som så at: jaja 2,5 år er ikke så ille aldersforskjell det så kunne jeg jo like så greit ha prøvd meg på dama til lillebror :D (nei takk...)

The Imitation of any or all maneuvers made by 4WS Honda Prelude is hazardous to your car's health.Driving a Prelude may cause loss of interest in other cars, sleepless nights, cold sweats, and other symptoms of addiction. If symptoms persist, DRIVE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider