Gå til innhold

bensin vs diesel? hva er best?

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

Siden ingen har kommet med flere kriterier, er det jo på tide å avgjøre om diesel eller bensin er best.

 

-forbruk

 

Under ellers like forhold er diesel vinneren volumetrisk, selv om delvis er forårsaket av høyere energiinnhold i diesel. Poeng diesel

 

-kvalitet/levetid

 

Ingen har kunnet påvise at det ene er bedre enn det andre under like forhold. Uavgjort.

 

-prestasjoner

 

Diesel gjør det bra i Le Mans, mens bensin ruler det meste annet av motorsport. Minst ett ekstra girskift for å nå 100km/h for diesel gjør at bensin vinner.

 

-personlig like/ikke-like

 

Meningsløst kriterium. Biring liker diesel, de fleste normale mennesker liker bensin. Ingen poeng.

 

-framtid

 

Fremtiden er hybrid, og i en seriehybrid kan man like gjerne bruke en utrottlet ottomotor som en dieselmotor. Ingen poeng.

 

-lyd

 

Traktorlyd er for traktorer. Motorlyd skal enten være ikke-eksisterende eller pen. Poeng bensin.

 

-lukt (både på drivstoffet og tilhørende eksos)

 

Poeng bensin

 

-komfort

 

Traktorlyd og varmeapparat som slår inn etter 40mil trekker ned for diesel. Poeng bensin.

 

-helseskadelige utslipp

 

Poeng bensin.

 

Diesel: 1 - Bensin:5

 

Bensin er best, selv om jeg stadig står på at etanol er enda bedre.

 

 

da er det min tur:

 

forbruk: diesel

kvalitet: diesel

like: diesel, selv om bensin også kan være gromt

lyd: diesel,rakpiper og litt justering er gromt. Men det er knepen seier, gromt med BMW-sekser eller en gvass volvofemmer(t5 med litt attåt)

lukt: uavgjort

komfort: en mercedes diesel slår mange av konkurrentene, er deilig med litt moment, slippe å pine motoren på 8000kmt overalt og gire hele tida: igjen diesel

helseskadelige utslipp: haha, latterlig, gir fullstendig faen FAKTISK. Få lagt igjen så mye svartrøyk som mulig, vil ha mer vinter jeg til å rasa...stopp golfstrømmen!

 

 

 

ojsann neste 6 - 0 gitt, til diesel. Var jo synd.

 

Men sier ikke at bensin er dårlig, jævli mye porno bensinbiler også!! Nesten like gromt med en grom volvo b230ft f.eks eller en t5.

 

Det spørs alltid hva en sammenlikner i mot.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det har du ikke.

Forøvrig er jeg sterkt tvilende til at diesel faktisk har lavere forbruk når du justerer den til å ha mest mulig ufullstendig forbrenning.

 

Han begrunnet det MINST like godt som deg.

 

 

PS:

 

Hva mente du med denne?

 

"Traktorlyd og varmeapparat som slår inn etter 40mil trekker ned for diesel. Poeng bensin."

 

Skjønnte ikke denne.

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han begrunnet det MINST like godt som deg.

 

 

PS:

 

Hva mente du med denne?

 

"Traktorlyd og varmeapparat som slår inn etter 40mil trekker ned for diesel. Poeng bensin."

 

Skjønnte ikke denne.

 

Kaller du dette:

forbruk: diesel

kvalitet: diesel

like: diesel

begrunnelse?

 

Hva jeg mente med det er at skal det være komfortabelt skal det være stille, og det er ikke en diselmotor. Dessuten tar det lenger tid før en dieselbil blir varm inne i kupeen. Det er minus for komforten i vinterhalvåret.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du dette:

 

begrunnelse?

 

Hva jeg mente med det er at skal det være komfortabelt skal det være stille, og det er ikke en diselmotor. Dessuten tar det lenger tid før en dieselbil blir varm inne i kupeen. Det er minus for komforten i vinterhalvåret.

 

Nei det biring skriver er IKKE begrunnelse, men legg merke til at det kom ETTER dine "begrunnelser". Ser du en sammenheng?

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biring er kommet såå langt i "diesel fylla" si, at han er håpløs og diskutere med... Han klarer i alle fall ikke og komme med noen virkelig saklige argumenter.. At diesel gjorde det bra på le mans er vel egentlig ett fett for meg og deg.. (dette er vel det mest saklige han har kommet med, selv om alle som kjøper bil for og komme fra a-å gir faen i hva R8 gikk på i lemans.. Resten han kommer med er vel stort sett bare personlige meninger)

 

 

Ellers heller jeg mest mot bensin foreløping. men alt til sitt bruk.. Det er vel den beste "konklusjonen" vi kan få ut av denne tråden uansett så. Som sagt: personlige meninger og det og diskutere det er tafatt.. Tar man vekk den personlige meningen og Alt til sitt bruk tror jeg bensin står igjen på toppen, uten og ha noen god berunnelse.. Samtilig kan ikke ALLE kjøretøyer her i verden klare seg med det ene eller det andre.. Tog, trailere og traktor på avgifts fri bensin klarer jeg ikke helt og se for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biring! Hvorfor starta du denne tråden?

på overskriften virket det som du ville høre andres meninger..

men du hadde allerede satt deg en mening før du startet den.

du er tver som faen og tåler ikke kritikk mot favoritten din!

har enda ikke sett noen bra argumenter for meningen din..?!

kunne vært en bra diskusjon dette! om du ikke hadde deltatt i den.....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biring! Hvorfor starta du denne tråden?

på overskriften virket det som du ville høre andres meninger..

men du hadde allerede satt deg en mening før du startet den.

du er tver som faen og tåler ikke kritikk mot favoritten din!

har enda ikke sett noen bra argumenter for meningen din..?!

kunne vært en bra diskusjon dette! om du ikke hadde deltatt i den.....!!

 

ville bare se litt meninger, regna med noe fler dieselentusiaster, men det at jeg skiller meg ut fra mengden gjør at jeg HVERTFALL holder på mitt.

nå gidder jeg ikke å sitte mer på forumet for nå skal jeg ut en liten tur, men kan si følgende:

 

utviklingen går fortere for diesel enn bensin, på 80-tallet hadde ikke diesel sjangs mot bensin, nå er det likt omtrent, hvis ikke bedre.

Deiligere lyd(smaken som bestemmer)

Diesel tåler somregel vekt uten å gå dobbelt så dårlig i motsetning til bensin(dreiemoment/effektkurve)

 

forresten, orker ikke å tenke dypt på dette, men dere som snakker om at det er ubegrenset ladetrykksmulighet for le mans -audi og seat wtcc-bilane, det er vel hestekraftsbegrensning? i tillegg går f.eks volvo bedre med 300 sugehk enn med turbo, når vi snakker "normal antall hk" Nettopp dette bruker dem i wtcc, sugemotorer med datasprut.

Mulig det er noe jeg har hoppa over, men syns det er et rart argument fra deres side?!

 

 

 

forresten, du kjenner ikke henning leirvik fra stjørdal?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår