Gå til innhold

bensin vs diesel? hva er best?

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

Han jeg siterte mente akkurat at det å bruke 100 000kr ekstra på en ny bil for å få diesel er bortkastet, siden man ikke får igjen det når man selger. Jeg svarte ironisk (fungerte kanskje ikke), men mener at en dieselbil holder seg bedre i pris. Så når alt kommer til alt og en f.eks 3 år gammel bensin og en 3 år gammel dieselbil skal selges, først da kan man virkelig se hva som lønner seg.

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I wtcc så er det maksvolum på 2 liter, seat var ikke så bra før dem begynte med turbodiesel så er det dobbelt i sammenlagt-teten.

5 liters turbodiesel blei testa mot 11 liters bensinmotor, dreiemomentet gjør at dem går likt, ganske heftig med tanke på veldig stor forskjell i volum.

Er vel heller ikke traktorlyd jenta mi, det er lastebillyd;)

 

En kråbøl fra brummundal du sikkert har hørt om, har en 240hk 240 diesel med liten lastebil-turbo. Den dro ifra cosworth,amerikanere og m3'r på stripa, det er nok ikke det verste bensinbilene, men det går da ikke dårlig da? tviler på at alle bilene var helt originale når dem stiller på street legal?!

 

Maxvolum på 2 liter ja. Men forskjellen på turbo på diesel og ikke turbo på bensin er jo en del da.

Dessuten var det ingen begrensninger på ladetrykk, ol. på dieselbilene.

 

Poenget mitt står fast. På like vilkår vil alltid en bensinmotor vinne (prestasjonsmessig, ikke drivstoffforbruk, ol.).

Og i løp hvor både diesel og bensin kjører sammen må dieselbilene alltid få fordeler for og veie opp for at dieselmotorene er så svake, f.eks turbo i dieselbilene i WTCC

 

Det samme gjelder det andre eksempelet ditt. med overladning på dieselmotoren og ikke på bensinmotoren vil dieselmotoren fort kunne ha det samme som dobbelt eller trippelt volum av det den egenklig har (2 bar ladetrykk = dobbelt motorvolum og 3 bar ladetrykk gir trippelt motorvolum i teorien (men det er selvsagt ikke slik i praksis pga varme, eksosmotstand, turboeffektivitet, osv.))

 

Når det gjelder det siste eksempelet ditt så tviler jeg sterkt på det med mindre det var noen orginale cosworther og en gammel M3

 

Så og si ingen fly har dieselmotorer og det er en god grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som snakker så jævli om lyd!

 

Jeg har ford excursion med 7.3l powrstroke motoren, 365Diesel hester og CA 1100NM.

 

Jeg kjører forløbi nå 3.5"eksos hele veien uten lyddemper, men må nokk over på 5" fra turbo og ut pga trykket og varmen,

men DET er lyd! når du hører turbinen din suse på tomgang! når du slepper gassen hører du mottrykket gjennom røra.:) haha

 

for å ikke nevne draget når du gir på! dyrt å kjøre vel å merke men hva er billig i dag!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxvolum på 2 liter ja. Men forskjellen på turbo på diesel og ikke turbo på bensin er jo en del da.

Dessuten var det ingen begrensninger på ladetrykk, ol. på dieselbilene.

 

Poenget mitt står fast. På like vilkår vil alltid en bensinmotor vinne (prestasjonsmessig, ikke drivstoffforbruk, ol.).

Og i løp hvor både diesel og bensin kjører sammen må dieselbilene alltid få fordeler for og veie opp for at dieselmotorene er så svake, f.eks turbo i dieselbilene i WTCC

 

Det samme gjelder det andre eksempelet ditt. med overladning på dieselmotoren og ikke på bensinmotoren vil dieselmotoren fort kunne ha det samme som dobbelt eller trippelt volum av det den egenklig har (2 bar ladetrykk = dobbelt motorvolum og 3 bar ladetrykk gir trippelt motorvolum i teorien (men det er selvsagt ikke slik i praksis pga varme, eksosmotstand, turboeffektivitet, osv.))

 

Når det gjelder det siste eksempelet ditt så tviler jeg sterkt på det med mindre det var noen orginale cosworther og en gammel M3

 

Så og si ingen fly har dieselmotorer og det er en god grunn til det.

 

 

begrensning på ladetrykk?... den var ny! hva med GMC/ford/chevrolet pickupene fe.ks?! Cummins motoren kjører jo med ville 3bar i ladetrykk ! det er jo nokk til å bedøve en liten personbil moto for en hel uke

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel, bedre kvalitet... ?

Skulle vært komiker du. Velkommen til 2008, der moderne avanserte dieselmotorer har evig mye problemer mens bensinmotorer er blitt den enkle motoren som diesel var før i tiden.

 

haha, du er jo en stakkar som skulle fått fiaskoprisen!

 

Rams opp ei liste med biler som går lengre med bensinmotor som går lengre enn f.eks taxiene til mercedes(f.eks 220cdi w211)

 

ojsann, du tapte=)

 

ha en fortreffelig aften.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som snakker så jævli om lyd!

 

Jeg har ford excursion med 7.3l powrstroke motoren, 365Diesel hester og CA 1100NM.

 

Jeg kjører forløbi nå 3.5"eksos hele veien uten lyddemper, men må nokk over på 5" fra turbo og ut pga trykket og varmen,

men DET er lyd! når du hører turbinen din suse på tomgang! når du slepper gassen hører du mottrykket gjennom røra.:) haha

 

for å ikke nevne draget når du gir på! dyrt å kjøre vel å merke men hva er billig i dag!

 

her er jeg enig med robert, sinnsykt lyd i dem... bare søk på straight pipe på youtube.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i om Audi har vunnet le mans med diesel.

Jeg driter i at det er lavere forbruk.

Jeg driter i at det kanskje høres gromt ut med 15,6 liter v8 diesel.

Jeg driter i at man "sparer" penger.

 

Jeg driter så langt i det at du vil ikke tro det engang. Om jeg skal ha en bil jeg vil ha det morro med, så SKAL, JEG, IKKE. Absolutt IKKE ha diesellyd.

 

Ferdig med det.

 

Til matpakkekjøring, og generelt "jeg kjører en grå toyota avensis" kjøring, så fungerer det sikkert utmerket. God drag er det også.

 

Men ikke faen i helvette om jeg noensinne kjøper en dieselbil for og ha det GØY.

 

Si meg, Biring. Prater du kun om Mercedes? Er det kun Mercedes som eksisterer oppe i hodet ditt? Jeg er nesten helt sikker på at hver eneste post jeg har sett du posta, har inneholdt ordene "Mercedes" "Merce" "W124" eller "W123".

 

Zythius, jeg tror jeg kom nå. *sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig saklig tråd. Bensin er overlegen dieselmotoren av ganske naturlige årsaker.

Men hvis man putter på overlading blir forskjellene mindre, og pga den høye kompresjonen i diesel får man et bedre moment på lave turtall slik at det i normale hastigheter har mye mer kraft i en overladet turbo.

 

At Audi vinner Le Mans med TDI er fullstendig urelevant. Les reglene for løpet så ser man at det er komplett umulig å vinne med bensinmotor. Effektiv lobbyvirksomhet av Audi

 

Angående livslengde. Ja en dieselmotor går langt pga lavt turtall, men det hjelper så lite fordi det på en moderne dieselmotor er så mye annet "rælemikk" som ikke går like lenge. Mye problemer med igjenkoksa innsug, dyser som ikke tåler den aller minste forurensing, høytrykkspumper som avgir spon, turboer som holder halvparten så lenge som motoren osv. Sist men ikke minst partikkelfiltrene som på enkelte biler må byttes hvert tredje år, kanskje hvert andre på biler som går mye

Det hjelper lite at motoren går en million km når man må bytte hele dieselsystemet og turbo tre ganger på den tiden, og en fem seks filtere. En bensinmotor blir billig i forhold, selv om den kanskje går bare halvparten

 

Angående MB 210 så hjelper det lite at motoren går langt når karosseriet er borte etter 10 år

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater diesel..!

Vet ikke hvorfor.. men får litt frysninger når jeg hører lyden av de. synes den er så stygg. har vokst opp i dieselbiler!, som vw og merce.

Og så enig med Pasient! jeg Driter i om diesel er bedre i forskjellig squip!

og det har da blitt slik at alle skal ha diesel for tiden. jeg er ikke så gla i å ha det alle andre har (kjører visstnok volvo240, så hvordan dere tar dette, driter jeg i) så da skal jeg vertfall ikke ha diesel. Folk ble lurt til å kjøpe dieselbiler, og biler med partikkelfilter osv.. Lønte det seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begrensning på ladetrykk?... den var ny! hva med GMC/ford/chevrolet pickupene fe.ks?! Cummins motoren kjører jo med ville 3bar i ladetrykk ! det er jo nokk til å bedøve en liten personbil moto for en hel uke

 

Her var det snakk om WTCC hvor de ikke hadde satt noen begrensning på ladetrykket til dieselbilene.

Vaneligvis i motorsporter hvor det er lov med overladning er det regler som begrenser det øvre ladetrykket og somregel blir det også satt inn en restriktor for og snevre inn "pusterøret" til turboen.

 

Da det ikke var noen slik grense i WTCC så var de jo ihvertfall ikke noe rart at dieselbilene vannt.

 

2 liters diesel med turbo uten ladetrykksbegrensninger mot en 2 liters binsinmotor som ikke får lov til og ha overladning liksom.

Da skal det ikke så mye til og tenke seg hvem som vinner.

 

Det var altså snakk om at de gå for mye fordeler til diesel slik at disse ble bedre enn bensinmotorene og ikke at en dieselmotor i utgangspungtet er bedre enn en bensinmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, du er jo en stakkar som skulle fått fiaskoprisen!

 

Rams opp ei liste med biler som går lengre med bensinmotor som går lengre enn f.eks taxiene til mercedes(f.eks 220cdi w211)

 

ojsann, du tapte=)

 

ha en fortreffelig aften.

 

Jeg er en bilmekaniker som jobber med diselmotorer 5 dager i uka, 8timer om dagen. Moderne dieselmotorer.

Du er en ape som aldri har rørt en motor før.

 

Tru hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår