Gå til innhold

Kjøp av førstebil + Styling

Ranger emnet


AlfaErBra

Anbefalte innlegg

Heisann, vet ikke om dette er det riktige forumet, men prøver meg her.

 

Skal kjøpe min første bil, og har lurt litt på Alfa 156. Har hørt en del negativt om Alfaer generelt, men tester på nettet sier det motsatte.

 

Jeg velger å tro at det ikke er så alvorlig som mange "bil-eksperter" jeg har spurt skal ha det til, ettersom det hender at de er forutintatt og mener at alt annet en visse merker er søppel.

 

Anyways, mine spørsmål er:

 

Er dette en grei bil som førstegangskjøp? Og hvilke stylingmuligheter finnes det? Jeg har ganske lite peiling på bil, og vet veldig lite om hvor man skal skaffe bodykits, styling til interiør etc.

 

Jeg har funnet en del sider på nettet, men ikke hva som er bra og hvor man kan gjøre bra kjøp. Er det best å importere eller finnes det bra forhandlere i Norge? Og bør man få verksted til å sette på bumbers, sideskirts etc, eller er dette mulig å gjøre selv?

 

All hjelp mottas med takk :)

 

PS.

 

Så at en under meg lagde et ganske likt innlegg i går, men siden jeg også lurer på styling tenkte jeg at det var best jeg ikke hijacked tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er umulig å gi et godt svar, noen tester er sanne/andre feil. Noen biler er hele og bra, noen er slitne.

 

156 er fin bil, pleier du den nøye, skal du ha bil i noen år.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som biring sier finnes det fine biler og slitne biler, det gjelder egentlig over hele fjøla. Å skulle spare noen kroner på å velge den billigste du kommer over kan fort bli en dyr affære, fordi du kan risikere å bruke langt mer i mnd på reparasjoner enn du om du betalte en tusenlapp eller to ekstra i mnd på et eventuelt lån. Samtidig er det selvsagt lurt å ikke blakke seg helt, ettersom uforutsette utgifter kan oppstå selv på velholdte biler. Å ha 10-15 000 i bakhånd sparer deg fort for mye frustrasjon og stress, så ta det med i regnestykket og kjøp den mest velholdte bilen du føler du har råd til. :)

 

Er du helt sikker på at du vil trenge styling på en 156? Et oppsett pene 17" eller 18" felger og passe senk holder veldig lenge på en 156... Skal du først style ville jeg nok gått for GTA-ifisering, ikke one-size-fits-all-biter som overhodet ikke harmonerer med linjene... ;)

 

1974130787_13cbaa8f9c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ePiFaNT:

Hva mener du med GTA-ifisering? Og er ikke senking litt mer kostbart enn body-kits? Som sagt så har jeg lite peiling på disse tingene.

 

comadore:

Jeg tenker å bruke en maks 100k på selve bilen. Den må ikke være for gammel, bør være i god stand og være rimelig trygg. Har sett en del på Audi, BMW og VW (har vel egentlig sett på nesten alt som er på nettet, men mest på disse 3), men det er litt vanskelig å få i både pose og sekk. Vil ikke ha en type Golf, kombi greie. Ser så mange som kjører rundt i det.

 

Og ja forresten, sånn gjennomsnittlig, hva vil gjøre det mest vanskelig å komme seg rundt på dårlige veier? Senking eller bodykit? Tenker på situasjoner der en kan ta nedi f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med GTA-ifisering mener jeg å bytte ut forskjellige biter, som f.eks. lykter, for- og bakfanger, sideskjørt osv. til deler fra den mest hårete modellen; 156 GTA. Omtrent som å oppgradere en 1.8 Golf til GTi, for å si det slik. Man modifiserer bilen, men holder seg til standardbiter som faktisk løfter helhetsinntrykket fremfor å senke det, noe jeg mener uoriginal styling i de aller fleste tilfeller gjør. Når man velger Alfa gjør man det på grunn av kjøreglede og stil, og da blir det i mine øyne feil å klistre på en masse plastikk..

 

156 GTA:

 

800px-Alfa_Romeo_156_GTA.jpg

 

156 med "vanlig" styling:

 

Formula2%20156%20side%202.jpg

 

Senking koster nok rundt 1 500 - 2 000,-, avhengig av produsent. Skal du senke mer enn 30-40 mm bør du også bytte til kortere støtdempere og da kan du legge på 4-5 000,-. Eibach og H&R er mye brukt (spesielt i kombinasjon med Bilstein dempere), og skal være meget bra. Konis nye FSD-dempere har jeg også lest endel bra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår