Gå til innhold

formulering av søknad til statens vegvesen anngående ombygging

Ranger emnet


golfcab

Anbefalte innlegg

hei

 

beklager vis denne tråden blir postet feil, isåfall er det bare å flytte den.

 

til nå har jeg aldri godkjent noe mer avansert enn, hjul,senk og eksos så jeg har derfor noen spørsmål.

 

jeg har et stort ønske om å få godkjent min 320 e-30 med turbo.

 

hvor mye skal jeg opplyse om i første søknad? valg av understell og bremser inklusive delenr osv osv.? eller er det nok å skrive detaljert hvilke deler jeg vil bruke.

 

(oppskriften er enkel. 320 motor+turbo. og resten av bilen tilsvarende orginal 325. evt alpina b6 bremser fremme. med bremsepapirer som dokumenterer under 325'ens orginale effekt. klarer jeg å overholde orginal effekt, utslippskrav og aksel vekt burde det vel være nok.

 

hvor skal søknaden sendes? til min nærmeste avdeling eller noe sentralt?

 

jeg vet om flere godkjente e30 (sett vognkort også) som har blitt godkjent i norge uten TUV osv i senere år, så det må være mulig et sted

 

hadde satt pris på om noen kunne gi noen tips til søknad, evt hvilken avdeling som er OK typer å ha med og gjøre, og har erfaringen til å veilede meg i riktig retning til å få bygget om min bil, uten å bli henvist til TUV, lab tester osv

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall ha med hva bilen er registrert som av hk.. Altså hva max antall HK som er lov å ha i bilen..

 

Derretter må du dokumentere hvilken effekt motoren har. Om bilen er godkjent for 200hk, og motoren har 220hk blir det ikke godkjent uansettt.. Har motoren 150 derimot..

 

Du må også dokumentere fra hvilken bil bremser/understell kommer fra og hvor mye dem tåler..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall ha med hva bilen er registrert som av hk.. Altså hva max antall HK som er lov å ha i bilen..

 

Derretter må du dokumentere hvilken effekt motoren har. Om bilen er godkjent for 200hk, og motoren har 220hk blir det ikke godkjent uansettt.. Har motoren 150 derimot..

 

Du må også dokumentere fra hvilken bil bremser/understell kommer fra og hvor mye dem tåler..

 

karosseri messig har jo E30 blitt levert både med store sekseren som er tyngre og har mye mer effekt hhv, b6 med 256hk og h35 som passerte 300hk fra fabrikk.

 

min har jo orginalt 129 hk. jeg kunne tenke meg å bremse under 171 hk ved bruk av 325 understell.

dette vil jo også gi en realistisk effekt/ladetrykk.. lite troverdig å bremse en 325 med 0.1bar i trykk feks.

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, e30 har jo hatt mange forskjellige motorer, men tror nok det er litt forskjell karosserimessig på en e30 316 og en e30 m3 f.eks..

 

Du må ihvertfall legge ved bremsepapirer på motor som nevnt.. Om du sier at du har en 320i-motor du skal sette turbo på, kan jo HK-antallet bli alt fra 150hk til 400hk om du skjønner..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, e30 har jo hatt mange forskjellige motorer, men tror nok det er litt forskjell karosserimessig på en e30 316 og en e30 m3 f.eks..

 

Du må ihvertfall legge ved bremsepapirer på motor som nevnt.. Om du sier at du har en 320i-motor du skal sette turbo på, kan jo HK-antallet bli alt fra 150hk til 400hk om du skjønner..

 

selvsagt skal bremsepapir fra et godkjent verksted foreligge.

men å ha 171hk på o.35 i trykk feks i en 320 er jo helt reelt, at dreiemomentet går i taket er jo et annet problem.

 

en m3 er en helt annen bil en lille brødrene ja. men karosserimessig er 316 lik en 325 feks. dette bekrefter delenummrene.

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dreiemomentet må du også ta hensyn til.. E30 er godkjent med så så mange HK og så så stort dreiemoment.. Overstiger du en av delene, blir det ikke godkjent..

 

Trodde at 325 var forsterka i karossen i forhold til 316, men.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dreiemomentet må du også ta hensyn til.. E30 er godkjent med så så mange HK og så så stort dreiemoment.. Overstiger du en av delene, blir det ikke godkjent..

 

Trodde at 325 var forsterka i karossen i forhold til 316, men.. :p

 

from 1985/09

 

to 1987/09

210,000 41 00 1 942 099

 

from 1985/09

 

to 1987/09

210,000 41 00 1 942 099

 

87 mod 316 og 325 har identiske karosseri fra fabrikk ja.

 

 

hadde satt pis på om noen med efraring fra diverse statens vegvesen og søknadsskriving kunne gitt meg noen tips

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt tanken sjøl, men skriv så ryddig og detaljert som mulig.. viss du har med delenr er det bare bra, ta også med fakta som at e30 har kommi med m30b35 som du nevnte, men da med samme understell som m3, så viss du hadde vært smart, ville jeg fått tak i m3 understell og satt på, så prøvd å fått godkjent den med mindre hk enn m3 har.. eller ca likt.

vil tro du har mest håp da.. men send søknad, og forhandl med biltilsynet, jeg har bare bra erfaringer med de ang ombyggnings søknad..

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt tanken sjøl, men skriv så ryddig og detaljert som mulig.. viss du har med delenr er det bare bra, ta også med fakta som at e30 har kommi med m30b35 som du nevnte, men da med samme understell som m3, så viss du hadde vært smart, ville jeg fått tak i m3 understell og satt på, så prøvd å fått godkjent den med mindre hk enn m3 har.. eller ca likt.

vil tro du har mest håp da.. men send søknad, og forhandl med biltilsynet, jeg har bare bra erfaringer med de ang ombyggnings søknad..

 

jeg blir å forsøke meg på en saklig søknad ja.

 

i og med at jeg i utgangspunketet bare er ute etter å få godkjent opptil orginal 325 effekt skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal bruke en mase pneger på å bygge om til m3 understell (5bolt)

323 og 325 har samme bremser. høyeste effekt levert med orginale bremser er 220 hk som s3t turbo hadde orginalt.

 

alpina b6 hadde 296mm skiver forran (4bolt) og ble levert med 256hk mener jeg. har slike bremser på hånd.

 

hva har du fått godkjent siden du har gode erfaringer?

 

fikk forsåvidt godkent gammle golfen min, med mods som en del er misunnelige på idag.

turbo+ BMW= litt større problem

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle bygge om 316'n til 325 24v, og fikk godkjent søknad, og de var veldig positive, og det neste det sto på var totalvekta som ikke blir forandra..

og da orka jeg ikke legge masse penger i å bygge om, viss det ikke hadde blitt godkjent:P

 

nok et typisk påfunn av norges land.. etter jan 08 fikk man ikke endret tillat totalvekt som står orginalt i vognkortet, selv om bilen er identisk en 325 feks...

derfor man ser ombygde biler reg som 3 seter og masse rare greier:P

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår