LangFørr Skrevet September 4, 2008 Rapporter Share Skrevet September 4, 2008 Hei! Har kjøpt truetrac og skal ha en 1031 aksel til denne. Var og kikket på en aksel i dag , den hadde 43-13 = 3.30 utveksling. Har forhørt meg litt rundt og funnet ut at med denne utvekslingen vil jeg i "teorien" ha en toppfart på 245km/h. Jeg har m40 kasse i bilen og bilen har rundt 140hk. Så med denne utvekslingeg vil jeg vel få en bil som ikke orker noen ting, bare bra på toppfart. Stemmer ikke det? Det jeg lurer på er hva slags utveksling bør jeg se etter? Passer truetracen til alle utvekslinger? Mvh Stian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet September 5, 2008 Rapporter Share Skrevet September 5, 2008 Det er stort sett registeret på motoren som bestemmer hvilken utveksling som er best egnet hvis du ser bort ifra komfort siden da. En turtallsvillig sugemotor med forholdsvis lite dreiemoment ville jeg anbefalt 3,91, eller 4,10 til. (anbefaler da en girboks med overdrive på høyeste gir) Mens en turbo/storvolums motor med mye dreiemoment i det lavere registeret ville jeg anbefalt 3,15 - 3,73, litt avhengig om du har overdrive på det høyeste giret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LangFørr Skrevet September 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2008 ok, men se bort ifra overdrive. Vil du ha valgt en 3.91 da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 5, 2008 Rapporter Share Skrevet September 5, 2008 m40 og 3.31 gir deg topphastighet på 227km/t i 4 gear. (6500rpm) går du til 4.10, får du 183.66km/t. 3.73 = 201km/t 3.91 = 192km/t 5.88 = 128km/t håper det gav deg svarene du lurte på. edit: er ingen overdrive på m40. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 5, 2008 Rapporter Share Skrevet September 5, 2008 3.91 eller lignende ville jeg gått for :) Du kan jo tenke på hvor mange prosent av tida du kjører i 150 og oppover, mot 100 og nedover ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 3.91 eller lignende ville jeg gått for :) Du kan jo tenke på hvor mange prosent av tida du kjører i 150 og oppover, mot 100 og nedover ;) Jada, men med 3.91 vil han ligge i 2700rpm i 80km/t (4 gear) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 med 3.31 vil han ligge på 2300rpm@80.50 km/t. Videre, vil da 2 gear kunne draes til 114.32km/t @6500rpm. 60 i 4 gear på 3.31 vil gi 1700rpm. 60 i 3 gear vil gi ca 2350rpm. egentlig ville jeg si den girkassen der funker med 3.31.. Da kan man dra girene langt. litt N/A tuning på motoren, så kan det vel være morro... Men man ville jo akset bedre med feks 3.91 eller 3.73 (også 4.10), men det vil bli gasnke irriterende på motorvei og bruke mye bensin i høy fart. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buøyvolvo Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 Leg lånner tråden litt. :D Hvordan blir det med 3.54 Og getrag 260 kasse. ? Siter OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 Leg lånner tråden litt. :DHvordan blir det med 3.54 Og getrag 260 kasse. ? 265? 262 eller 260? det er flere typer 260 tror jeg.. har du utveksling på girene, så jeg har x-faktoren til regnestykket? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buøyvolvo Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 Det er en getrag 260 fra e30 325 .. 5trins. Siter OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 Det er en getrag 260 fra e30 325 .. 5trins. Da er det vel en 260/5(?). Såvidt jeg vet, har den 0.81 på 5 gear. Om det premisset er rett, vil du få: 262km/t v/ 6500rpm i 5 gear. 80km/t vil være ca 2000rpm i 5 gear. 60km/t vil være ca 1500rpm i 5 gear. i 4 gear vil da 80 være litt under 2500rpm 60 i 4 gear vil være ca 1850rpm turtalls-sperrer: 1gear: 55.69km/t 2gear: 96.69km/t 3gear: 151.94km/t 4gear: 212.72km/t 5gear: 262.61km/t ja, jeg vet.. jeg har en tendens til å blande norsk/engelsk på slike uttrykk :P gidder ikke korrigere meg selv, hehe.. poster en del på TB, da blir det sånn. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastbrick Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 Har ville gått for forslaget til GMV. Kjører selv med m40 og 3,31 utveksling, og det er slappe greier. Det er fint med det lave turtallet på lange turer, men det river ikke akkurat skinnet av pølsa når du skal girer ned og gir gass. Det blir et laaaaaaaaaaaaaaangt andre gir, før du kommer opp til 114km/t. Gå for 3,73 + utv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.