Gå til innhold

Hvordan utveksling bør jeg ha?

Ranger emnet


LangFørr

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt truetrac og skal ha en 1031 aksel til denne. Var og kikket på en aksel i dag , den hadde 43-13 = 3.30 utveksling.

 

Har forhørt meg litt rundt og funnet ut at med denne utvekslingen vil jeg i "teorien" ha en toppfart på 245km/h.

 

Jeg har m40 kasse i bilen og bilen har rundt 140hk. Så med denne utvekslingeg vil jeg vel få en bil som ikke orker noen ting, bare bra på toppfart. Stemmer ikke det?

 

Det jeg lurer på er hva slags utveksling bør jeg se etter?

Passer truetracen til alle utvekslinger?

 

 

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett registeret på motoren som bestemmer hvilken utveksling som er best egnet hvis du ser bort ifra komfort siden da. En turtallsvillig sugemotor med forholdsvis lite dreiemoment ville jeg anbefalt 3,91, eller 4,10 til. (anbefaler da en girboks med overdrive på høyeste gir) Mens en turbo/storvolums motor med mye dreiemoment i det lavere registeret ville jeg anbefalt 3,15 - 3,73, litt avhengig om du har overdrive på det høyeste giret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m40 og 3.31 gir deg topphastighet på 227km/t i 4 gear. (6500rpm)

går du til 4.10, får du 183.66km/t.

3.73 = 201km/t

3.91 = 192km/t

5.88 = 128km/t

 

håper det gav deg svarene du lurte på.

 

edit: er ingen overdrive på m40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.91 eller lignende ville jeg gått for :)

 

Du kan jo tenke på hvor mange prosent av tida du kjører i 150 og oppover, mot 100 og nedover ;)

 

Jada, men med 3.91 vil han ligge i 2700rpm i 80km/t (4 gear)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 3.31 vil han ligge på 2300rpm@80.50 km/t.

Videre, vil da 2 gear kunne draes til 114.32km/t @6500rpm.

 

60 i 4 gear på 3.31 vil gi 1700rpm.

60 i 3 gear vil gi ca 2350rpm.

 

egentlig ville jeg si den girkassen der funker med 3.31.. Da kan man dra girene langt. litt N/A tuning på motoren, så kan det vel være morro... Men man ville jo akset bedre med feks 3.91 eller 3.73 (også 4.10), men det vil bli gasnke irriterende på motorvei og bruke mye bensin i høy fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leg lånner tråden litt. :D

Hvordan blir det med 3.54 Og getrag 260 kasse. ?

 

265? 262 eller 260?

 

det er flere typer 260 tror jeg.. har du utveksling på girene, så jeg har x-faktoren til regnestykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en getrag 260 fra e30 325 .. 5trins.

 

Da er det vel en 260/5(?).

Såvidt jeg vet, har den 0.81 på 5 gear.

 

Om det premisset er rett, vil du få:

262km/t v/ 6500rpm i 5 gear.

 

80km/t vil være ca 2000rpm i 5 gear.

60km/t vil være ca 1500rpm i 5 gear.

 

i 4 gear vil da 80 være litt under 2500rpm

60 i 4 gear vil være ca 1850rpm

 

turtalls-sperrer:

1gear: 55.69km/t

2gear: 96.69km/t

3gear: 151.94km/t

4gear: 212.72km/t

5gear: 262.61km/t

 

ja, jeg vet.. jeg har en tendens til å blande norsk/engelsk på slike uttrykk :P gidder ikke korrigere meg selv, hehe.. poster en del på TB, da blir det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ville gått for forslaget til GMV.

Kjører selv med m40 og 3,31 utveksling, og det er slappe greier.

Det er fint med det lave turtallet på lange turer, men det river ikke akkurat skinnet av pølsa når du skal girer ned og gir gass.

Det blir et laaaaaaaaaaaaaaangt andre gir, før du kommer opp til 114km/t.

 

Gå for 3,73 + utv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår