Gå til innhold

tomgangsregulator / potensiometer

Ranger emnet


hallvardr

Anbefalte innlegg

hei,

Jeg har en 95 audi 80 med 2,0 E ABK motor.

 

Den har periodisk ujevn gange ved kjøring og tomgang.

Har lest en del på forumer for å finne feilen, og testet litt.

Sist gang bilen gikk ujevnt nappa jeg ut ledningen til tomgangsregulatoren, og bilen gikk helt fint igjen.

Så da ble jeg overbevist om at dette må være feilen.

 

Så sjekka je litt på nettet og fant et annet forum der noen hadde lignende problem der feilen var potensiometer, men dette var på en

eldre bil med monopoint-innsprøytning.

 

Link: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=931641&s=amotor.no

 

Så jeg lurer da på om det er mest sannsynlig tomgangsregulatoren eller potensiometeret som er gåent på bilen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg synes det høres ut som tomgangsregulatoren.

ABK motoren er en ganske grei motor, jeg ville tatt av alle slangene rundt tomgangsventilen, og sjekke at de ikke er tett. Sjekk også polene på kabelen, om det er dårlige.

Skjer dette kun når motoren er varm?

Skjer det feks oftere i fuktig vær?

Om det kommer feks i fuktig vær eller varmt vær, ville jeg muligens holdt en finger på AFMen.

 

/hit

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg synes det høres ut som tomgangsregulatoren.

ABK motoren er en ganske grei motor, jeg ville tatt av alle slangene rundt tomgangsventilen, og sjekke at de ikke er tett. Sjekk også polene på kabelen, om det er dårlige.

Skjer dette kun når motoren er varm?

Skjer det feks oftere i fuktig vær?

Om det kommer feks i fuktig vær eller varmt vær, ville jeg muligens holdt en finger på AFMen.

 

/hit

 

takker for hjelp, i 95% av tilfellene har det skjedd på lengre kjøreturer der motoren er god og varm, ofte på varme sommerdager, tror heller det har værst skjeldnere i fuktig vær, skal sjekke nærmere på slangene runt regulatoren i dag, tok den av for å se hvordan det er på evt rense den men har ikke gjort noe med det enna. Er det evt bare å la bensin renne gjennom luftveiene og så la den tørke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for hjelp, i 95% av tilfellene har det skjedd på lengre kjøreturer der motoren er god og varm, ofte på varme sommerdager, tror heller det har værst skjeldnere i fuktig vær, skal sjekke nærmere på slangene runt regulatoren i dag, tok den av for å se hvordan det er på evt rense den men har ikke gjort noe med det enna. Er det evt bare å la bensin renne gjennom luftveiene og så la den tørke?

 

Jepp, bare spray på med startgass først, la det ligge enn 10 min og godgjøre seg.

har du høyttrykkspyler, så kan du blåse rent etter 1 min. Spray så mye CRC inni den etterpå, så ventilen blir smørt opp igjen. siden det kun stort sett skjer når den er varm, virker det som om det er denne ventilen. Når bilen blir varm så skal tomgangsventilen stenge for luft så turtallet holder seg lavt. Med kald motor så vil den være mer åpen, for å gi bilen luft. Og når bilen er varm, høres det ut som den gir bilen din for lite luft ved å blokke helt eller at det er noe dritt i regulatoren som blokker. Eventuelt kan dette også være lekk kaldstartdyse, men da ville du merke det på bensinforbruket. Det kan også være dårlig motorvarmesensor, men dette ville også gi unormalt høyt bensinbruk. Min 80 2.0e brukte ca 0,75-0,9 ved vanlig kjøring, unormalt vil her være ca 1,3 og oppover.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bare spray på med startgass først, la det ligge enn 10 min og godgjøre seg.

har du høyttrykkspyler, så kan du blåse rent etter 1 min. Spray så mye CRC inni den etterpå, så ventilen blir smørt opp igjen. siden det kun stort sett skjer når den er varm, virker det som om det er denne ventilen. Når bilen blir varm så skal tomgangsventilen stenge for luft så turtallet holder seg lavt. Med kald motor så vil den være mer åpen, for å gi bilen luft. Og når bilen er varm, høres det ut som den gir bilen din for lite luft ved å blokke helt eller at det er noe dritt i regulatoren som blokker. Eventuelt kan dette også være lekk kaldstartdyse, men da ville du merke det på bensinforbruket. Det kan også være dårlig motorvarmesensor, men dette ville også gi unormalt høyt bensinbruk. Min 80 2.0e brukte ca 0,75-0,9 ved vanlig kjøring, unormalt vil her være ca 1,3 og oppover.

 

da er den rensa hvertfall så får vi se hvordan det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det gass spjeld potensiometeret, luftmengdemåleren eller noen ledninger som spøker.

0 poeng å bytte enda en tomgangsregulator i alle fall, hadde samme problemet på min bil. Jeg byttet luftmengdemåler uten hell, men så fikk jeg taki en fra skroten og mann vet jo aldri hvorfor bilen havnet der. Har hørt det er mye om feil på luftmengdemålerene til disse bilene, og det er jo en slags føler eller måler på selve luftmengdemåleren som jeg enda ikke har funnet ut hva er til (da snakker vi om mekanisk luftmengdemåler) kan tro disse ryker for mekkanismen i luftmengdemåleren holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det gass spjeld potensiometeret, luftmengdemåleren eller noen ledninger som spøker.

0 poeng å bytte enda en tomgangsregulator i alle fall, hadde samme problemet på min bil. Jeg byttet luftmengdemåler uten hell, men så fikk jeg taki en fra skroten og mann vet jo aldri hvorfor bilen havnet der. Har hørt det er mye om feil på luftmengdemålerene til disse bilene, og det er jo en slags føler eller måler på selve luftmengdemåleren som jeg enda ikke har funnet ut hva er til (da snakker vi om mekanisk luftmengdemåler) kan tro disse ryker for mekkanismen i luftmengdemåleren holder lenge.

 

hmm,

Jess leste på et annet forum som jeg refererte til tidligere her i tråden at det var en fyr med akkurat samme problemet der potensiometeret var feilen. Men forstår da ikke hvorfor bilen går helt fint igjen når jeg napper ut tomgangsregulatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du napper ut, napper du ut lufta eller ledningen da? dekker du for lufta betyr det nå bare at tomgangsregulatoren ikke får luft eller alt for mye. kontakten sender vel egentli bare signaler om at alt går bra?

 

Når den har gått ujevnt har jeg nappa ut ledningen, ikke gjort noe med luftgjennomstrømnigen eller noe. Og da stabiliserer det seg øyeblikkelig og den går jevnt igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår