hallvardr Skrevet September 5, 2008 Rapporter Share Skrevet September 5, 2008 hei, Jeg har en 95 audi 80 med 2,0 E ABK motor. Den har periodisk ujevn gange ved kjøring og tomgang. Har lest en del på forumer for å finne feilen, og testet litt. Sist gang bilen gikk ujevnt nappa jeg ut ledningen til tomgangsregulatoren, og bilen gikk helt fint igjen. Så da ble jeg overbevist om at dette må være feilen. Så sjekka je litt på nettet og fant et annet forum der noen hadde lignende problem der feilen var potensiometer, men dette var på en eldre bil med monopoint-innsprøytning. Link: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=931641&s=amotor.no Så jeg lurer da på om det er mest sannsynlig tomgangsregulatoren eller potensiometeret som er gåent på bilen min? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet September 5, 2008 Rapporter Share Skrevet September 5, 2008 Hmm, jeg synes det høres ut som tomgangsregulatoren. ABK motoren er en ganske grei motor, jeg ville tatt av alle slangene rundt tomgangsventilen, og sjekke at de ikke er tett. Sjekk også polene på kabelen, om det er dårlige. Skjer dette kun når motoren er varm? Skjer det feks oftere i fuktig vær? Om det kommer feks i fuktig vær eller varmt vær, ville jeg muligens holdt en finger på AFMen. /hit Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet September 5, 2008 Rapporter Share Skrevet September 5, 2008 Er nokk tomgangsregulatoren din! prøv å koble den ut og se om det skjer no forskjeller Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet September 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2008 Hmm, jeg synes det høres ut som tomgangsregulatoren.ABK motoren er en ganske grei motor, jeg ville tatt av alle slangene rundt tomgangsventilen, og sjekke at de ikke er tett. Sjekk også polene på kabelen, om det er dårlige. Skjer dette kun når motoren er varm? Skjer det feks oftere i fuktig vær? Om det kommer feks i fuktig vær eller varmt vær, ville jeg muligens holdt en finger på AFMen. /hit takker for hjelp, i 95% av tilfellene har det skjedd på lengre kjøreturer der motoren er god og varm, ofte på varme sommerdager, tror heller det har værst skjeldnere i fuktig vær, skal sjekke nærmere på slangene runt regulatoren i dag, tok den av for å se hvordan det er på evt rense den men har ikke gjort noe med det enna. Er det evt bare å la bensin renne gjennom luftveiene og så la den tørke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet September 6, 2008 Rapporter Share Skrevet September 6, 2008 takker for hjelp, i 95% av tilfellene har det skjedd på lengre kjøreturer der motoren er god og varm, ofte på varme sommerdager, tror heller det har værst skjeldnere i fuktig vær, skal sjekke nærmere på slangene runt regulatoren i dag, tok den av for å se hvordan det er på evt rense den men har ikke gjort noe med det enna. Er det evt bare å la bensin renne gjennom luftveiene og så la den tørke? Jepp, bare spray på med startgass først, la det ligge enn 10 min og godgjøre seg. har du høyttrykkspyler, så kan du blåse rent etter 1 min. Spray så mye CRC inni den etterpå, så ventilen blir smørt opp igjen. siden det kun stort sett skjer når den er varm, virker det som om det er denne ventilen. Når bilen blir varm så skal tomgangsventilen stenge for luft så turtallet holder seg lavt. Med kald motor så vil den være mer åpen, for å gi bilen luft. Og når bilen er varm, høres det ut som den gir bilen din for lite luft ved å blokke helt eller at det er noe dritt i regulatoren som blokker. Eventuelt kan dette også være lekk kaldstartdyse, men da ville du merke det på bensinforbruket. Det kan også være dårlig motorvarmesensor, men dette ville også gi unormalt høyt bensinbruk. Min 80 2.0e brukte ca 0,75-0,9 ved vanlig kjøring, unormalt vil her være ca 1,3 og oppover. Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet September 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 9, 2008 Jepp, bare spray på med startgass først, la det ligge enn 10 min og godgjøre seg.har du høyttrykkspyler, så kan du blåse rent etter 1 min. Spray så mye CRC inni den etterpå, så ventilen blir smørt opp igjen. siden det kun stort sett skjer når den er varm, virker det som om det er denne ventilen. Når bilen blir varm så skal tomgangsventilen stenge for luft så turtallet holder seg lavt. Med kald motor så vil den være mer åpen, for å gi bilen luft. Og når bilen er varm, høres det ut som den gir bilen din for lite luft ved å blokke helt eller at det er noe dritt i regulatoren som blokker. Eventuelt kan dette også være lekk kaldstartdyse, men da ville du merke det på bensinforbruket. Det kan også være dårlig motorvarmesensor, men dette ville også gi unormalt høyt bensinbruk. Min 80 2.0e brukte ca 0,75-0,9 ved vanlig kjøring, unormalt vil her være ca 1,3 og oppover. da er den rensa hvertfall så får vi se hvordan det går:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet September 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 da er den rensa hvertfall så får vi se hvordan det går:) hmm, kjørte den i regnvær dagen etterpå og de gikk den like ujevnt som før... spørs om jeg må sjekke på skraphandleren for en ny regulator... og skal sjekke bensinforbruket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kicke Skrevet September 11, 2008 Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 Enten er det gass spjeld potensiometeret, luftmengdemåleren eller noen ledninger som spøker. 0 poeng å bytte enda en tomgangsregulator i alle fall, hadde samme problemet på min bil. Jeg byttet luftmengdemåler uten hell, men så fikk jeg taki en fra skroten og mann vet jo aldri hvorfor bilen havnet der. Har hørt det er mye om feil på luftmengdemålerene til disse bilene, og det er jo en slags føler eller måler på selve luftmengdemåleren som jeg enda ikke har funnet ut hva er til (da snakker vi om mekanisk luftmengdemåler) kan tro disse ryker for mekkanismen i luftmengdemåleren holder lenge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet September 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 Enten er det gass spjeld potensiometeret, luftmengdemåleren eller noen ledninger som spøker.0 poeng å bytte enda en tomgangsregulator i alle fall, hadde samme problemet på min bil. Jeg byttet luftmengdemåler uten hell, men så fikk jeg taki en fra skroten og mann vet jo aldri hvorfor bilen havnet der. Har hørt det er mye om feil på luftmengdemålerene til disse bilene, og det er jo en slags føler eller måler på selve luftmengdemåleren som jeg enda ikke har funnet ut hva er til (da snakker vi om mekanisk luftmengdemåler) kan tro disse ryker for mekkanismen i luftmengdemåleren holder lenge. hmm, Jess leste på et annet forum som jeg refererte til tidligere her i tråden at det var en fyr med akkurat samme problemet der potensiometeret var feilen. Men forstår da ikke hvorfor bilen går helt fint igjen når jeg napper ut tomgangsregulatoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kicke Skrevet September 12, 2008 Rapporter Share Skrevet September 12, 2008 når du napper ut, napper du ut lufta eller ledningen da? dekker du for lufta betyr det nå bare at tomgangsregulatoren ikke får luft eller alt for mye. kontakten sender vel egentli bare signaler om at alt går bra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet September 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 12, 2008 når du napper ut, napper du ut lufta eller ledningen da? dekker du for lufta betyr det nå bare at tomgangsregulatoren ikke får luft eller alt for mye. kontakten sender vel egentli bare signaler om at alt går bra? Når den har gått ujevnt har jeg nappa ut ledningen, ikke gjort noe med luftgjennomstrømnigen eller noe. Og da stabiliserer det seg øyeblikkelig og den går jevnt igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kicke Skrevet September 13, 2008 Rapporter Share Skrevet September 13, 2008 Og du har prøvd med 2 forskjellige tomgangsregulatorer? e som å vinn i lotto om begge har lik elektronisk feil egentli. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet September 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2008 Og du har prøvd med 2 forskjellige tomgangsregulatorer?e som å vinn i lotto om begge har lik elektronisk feil egentli. har ikke prøvd med to tomgangsregulatorer, har prøvd med to luftmassemålere, har ikke prøvd å skifta tomgangsregulatoren enda, men tenkte jeg skulle sjekke å se Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kicke Skrevet September 14, 2008 Rapporter Share Skrevet September 14, 2008 Åja det e sånn ståa er ja, må ha blanda jeg da, nei da kan du jo prøve med ny med mindre du ikke har prøvd å vaska den med 5-65. Hvordan audi er det snakk om? har 2 tomgangsregulatorer til audi 80/90/100 2.0 og oppover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet September 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2008 prøvde å vaske den med noe elektro rensegreier og noe annet sterkt styr, men dagen etter på var det like ille. er en 2.0E abk. Tror det skal være en på den lokale skraphandleren her også, er det ny eller brukt du har, pris? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.