Gå til innhold

turbo konvertering av 2.0 dohc 16v


jaffaman27

Anbefalte innlegg

Det er dobbel kam på DOHC ja, Double Over Head Camshafts. Men så sant det ikke er putta inn noen nyere Scorpio greier så er det 8 ventiler.

Tror ikke det finnes turbokit til denne, så det blir litt trial and error. Du MÅ i allefall finne en bedre toppakning. ellers så må det lages manifold, du må ha en turbo, en form for datasprut eller tileggssprut, noen rør og slanger, oljerør til og fra turbo osv.

 

Enklere å finne topp og innsprøytning fra en 92- Escort RS 2000. Passer på blokka og bør gi deg bortimot 150 HK. Litt mikk med ledningsnett.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en DOHC 8V ja, med 2stk kamaksler, en til innsug, og en til eksos ;)

 

Skal du turbokonvertere den, så må toppen av, og ha full overhaling på den, så må du ha en ny topp-pakkning som tåler litt trykk, og 12:9 bolter til toppen.

Videre så må du få tak i turbogrenrør, og turbo, samt intercooler og div slanger og rør... Med dette så kan du kjøre 0,4 bar trykk, og havner kanskje på ca 150hk.

 

Skal du hente ut mere enn det, så kommer det til å koste en arm og et bein ;)

 

Du bør uansett ta en grundig rens av kjølesystemet på bilen din, for det er dritten inni der, og varme, som tar knekken på toppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki thanks. har en kompis med t3 turbo el no sånt, kan jeg bruke den?? hvor kan jeg eventuelt få tak i manifoil? overhaling? er d snakk om vytte av ventiler og løftere og slikt du tenker på???

 

Tenkte mest på å slipe ventiler, og bytte tettninger osv, men kanskje viktigst av alt, RENSE kjølekanalene.

DOHC motoren har en elendig alutopp, som nesten slår seg hvis du blir varmt nok i været, så du må passe på at kjølesytemet er tipp topp til enhver tid ;)

 

Ja, du kan bruke en T3, men jeg ville finni en T25 eller lignende isteden. Du trenger strengt talt ikke nytt grenrør, du kan lage en overgang fra den orginale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei dere. Kan noen hjelpe meg?

 

Ved et uhell ble bilen satt i andregir i stedet for fjerdegir i ca 80 km/t.

Resultat at oljepumpe røk, derav motoren, girkassen og kluchen.

 

Forhandler ønsker ikke å dekke skaden, selv om deres bergningsfirma opplyste fører om å fylle på litt olje og se om ikke tingene ordnet seg.

Utskrift og dokumentasjon fra Viking Norge har jeg.

 

Likevel mener impotøren at jeg skal dekke alle utgiftene. Bilen er ny og var gått ca 7000 km.

 

Noen som kan hjelpe meg videre??

 

Mvh

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår