Gå til innhold

hastighet/turtall

Ranger emnet


XperX

Anbefalte innlegg

Original kam på min...uten katalysator, litt lettere pusting helt bak, den drar jevnt til 7000.

MEN hvordan ble momentkurven med den trimkammen ?

Forbruk ?

 

Jeg har også erstattet kat'en med rakrør. Bremset motoren etterpå i original tilstand (uten kat), og fikk 127 hk (i motor). Kjøpte en 272 graders kam fra Velox Motor som jeg satte inn. Bremset motoren etterpå og fikk 152 hk :)

Jeg fikk mer effekt ut av kambytte enn hva som er vanlig. Kanskje den motoren er veldig trimmingsvennlig?

 

Momentet ble noe lavere enn originalt under 2200 omdr, men på slike turtall så har man fra før veldig lav effekt. På 2250 omdr ble momentet akurat det samme som med originalkam. Over dette turtallet så går momentkurven høyere med trimkam. Det er fra 3500 omdr og opp man merker stor forskjell, motoren blir mer og mer livlig jo høyere opp jeg presser den. Med originalkam så var ikke motoren noe særlig vilter etter at den hadde passert 5000 omdr, dro bare jevnt oppover. Nå er den hysterisk på dette turtallet, og vil mer og mer jo lenger opp man presser den (til sperra). Med andre ord så drar den ikke jevnt oppover lenger, men tar ut mer og mer jo lenger opp man kommer i turtall.

 

Når man får en motor som er illsint på turtall så blir det gjerne til at man får en litt annen kjørestil ;) Dette resulterer i at man ligger på høyere turtall en før og gir på mer enn før. Imidlertid så er det ingen problemer med å ligge på 5. gir og dra bilen opp igjen fra 50 km/t eller å cruise på 2000 omdr. På langkjøring med full bil så bruker min nå ca 0,85 liter pr mil. Brukte ned i 0,7 - 0,75 før, men økt forbruk har gjerne noe med den endrede kjørestilen å gjøre ;)

 

Et kamskifte på dette nivået skal ikke føre til høyere drivstofforbruk, heller motsatt. Tomgangen er også helt jevn og fin.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. Hva skal jeg sjekke når jeg ikke får mer turtall enn 5 i tredjegiret? Hvis jeg er så uheldig å må oppe i 130/140 km/t under en forbikjøring(noe jeg sjeldent er), må jeg gire til 4 giret :(

 

Er du sikker på at motoren din er frisk? Er bensinfilter og luftfilter i bra stand? Er tenningen riktig? Fungerer bryterene på gasspjeldet ditt (tenker da på den for full gass)? Fungerer temperaturgiverene til motorstyringen? Har registerreima hoppet over en tann eller blitt montert en tann feil? Da kan motoren bli meget sterk på lavt turtall, men orker ikke på høyt turtall. Har du lest ut feilkoder?

Når du nevner drivverk. Har du sjekket at det er riktig oljenivå på girkassen? Har vært ute for at en bil ikke klarte høyere enn 2. gir når den ble varm (Ford). Dette var på grunn av alt for lite olje på girkassen!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt i dag.

 

3000 omdr. i femte gav nesten akkurat det du skrev: 110 km/t (nesten fordi jeg tror speedoen går litt feil). Den ligger også helt greit på 2000 omdr. i femte ved 80 km/t.

Det er heller ikke noe problem å dra den over 5000 omdr. (jeg prøvde riktignok bare det i 2 og 3 gir, pga veiforholdene. :P

 

Kanskje det ikke er noe galt i det hele tatt. Var sikkert bare uvant å gå fra en 1.6 L Escort til en 2.3 5e. 2.3'n i Saaben kjører jeg ikke nok til å huske skikkelig.

 

PS: ingen dyr ble skadet og motoren var varm ved disse forsøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår