Gå til innhold

Startproblem Skoda 1,3

Ranger emnet


Roads

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte i går kveld og syns bilen gikk utrolig dårlig. Det var liksom ikke noe drag i bilen. Jeg tenkte ikke noe mer på det og parkerte bilen. Etter 15 minutt da jeg skulle kjøte igjen så startet ikke bilen. Den tente så vidt og turteller viste ca. 3-400 rpm i noen sekunder så var bilen helt død. prøvde med startgass og bilen gikk i 2 sekund før turtallet sank igjen og bilen døde.

Noen som vet hva problemet kan være?

Det var riktig nokk ganske fuktig luft ute, har hatt ett prblem med dette før, at bilen ikke startet når det var fuktig ute. Men da byttet jeg bare fordeler lokk så var problemet ute av verden.

Skoda Favorit 1,3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått slept bilen hjem nå. Når bilen ble slept prøvde jeg å slippe ut kløtsjen da gikk motoren, men med en gang jeg trykket inn kløtsjen igjen døde motoren igjen. fikk start på bilen rett før også, men det er ingen drag i bilen. virker nesten som den ikke får nokk bensin.

 

Fortsatt ingen som vet?

Skoda Favorit 1,3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket tenning? Tørk foredeler lokket inni for ALL fuktighet, dersom det er sprekk på det, så må det byttes.

 

Bilen kan gå dårlig dersom det er kommet fukt i tennsystemet (plugger med mye olje på, coil og ledninger) Det kan være overlag i ledningen. Dvs at gnisten tar en kortere vei til karosseriet enn ned i motoren. Bytt ledninger om dette er tilfellet. Sjekk at det er gnist i pluggene. Dersom det er gnist i fri luft betyr ikke det at det plent er god nok gnist inne i sylinderen, og denne foringelsen kan komme av dårlige plugger og dårlige ledninger, og kanskje dårlig coil. Forgasser motor? Kanskje rusk i forgasseren? I så fall dette er noe dritt. :)

 

Men sjekk tennings systemet for feil. Bytt plugger og ledninger uansett, for dette er ikke så veldig dyrt, og dersom du ikke har gjordt det på 1-2 år så er det på tide uansett. Er også verdt å sjekke stift i fordeleren om en slik eksisterer...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket tenning? Tørk foredeler lokket inni for ALL fuktighet, dersom det er sprekk på det, så må det byttes.

 

Bilen kan gå dårlig dersom det er kommet fukt i tennsystemet (plugger med mye olje på, coil og ledninger) Det kan være overlag i ledningen. Dvs at gnisten tar en kortere vei til karosseriet enn ned i motoren. Bytt ledninger om dette er tilfellet. Sjekk at det er gnist i pluggene. Dersom det er gnist i fri luft betyr ikke det at det plent er god nok gnist inne i sylinderen, og denne foringelsen kan komme av dårlige plugger og dårlige ledninger, og kanskje dårlig coil. Forgasser motor? Kanskje rusk i forgasseren? I så fall dette er noe dritt. :)

 

Men sjekk tennings systemet for feil. Bytt plugger og ledninger uansett, for dette er ikke så veldig dyrt, og dersom du ikke har gjordt det på 1-2 år så er det på tide uansett. Er også verdt å sjekke stift i fordeleren om en slik eksisterer...

 

 

Ved feilsøking vil jeg anbefale å ta én ting om gangen. Gjør han alt ovennevnte samtidig er det vanskelig å finne ut hva som var feil. Selv om det selvsagt er lurt å ta service på vogna innimellom... Men la stakkaren bytte bensinpumpa først nå :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... ja, når du sier det på den måten... :)

 

Hvilket minner meg på at jeg har en helvetes feilsøkingsjobb på min nyinnkjøpte skrabb av en Volvo 340 DL variomatic. Den begynner å bludre og fjuske når jeg gir mye gass og ved hastigheter over 100. Jeg mistenker alt fra flottørnivå via feil på forgasserens sekundærspjell til coil og tenning. Feilsøking er festlig dere :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater det! Pøggen min har motor kontroll lampa på nå for tida, og den lukter veldig søtt etter en liten stund. Og den begynner å svive dårlig på tomgang - på alle sylindre, men den dør liksom ut. MEN nå har jeg bestilt slik OBD2-USB interface så kan jeg se om jeg finner ut noe når jeg får hooka opp pcen på bilen. Ender nok med verksted, for nå er jeg drittlei av å skrue på bilen! Greit nok å skrue på gamle carina-horva, men en nyinnkjøpt bil hadde jeg håpt jeg slapp å gjøre for mye med. På den lyse siden, jeg får iallefall kontrollert bilen inn og ut :P

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår