Gå til innhold

Småfusking på 1.4 L.. Kan det være følgende?

Ranger emnet


Footy

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest en hel haug av tråder om motorfuskin, og siden jeg ikke kan en dritt så spør jeg nå hvilken av mine svaralternativer som er mest sannsynlig...

Vi begynner med symtomer..

 

Kjører man bilen med gassen inne oppfører bilen seg bra, men med en gang man slipper gassen så små fusker motoren litt de første 2-3 sekundene. Det rykker og napper litt

 

Kjører man i i en lang oppoverbakke fungerer bilen helt greit helt til man må bremse ned, etter det kommer bilen liksom aldri godt i gang igjen før bakken er passert (Dette er den minste motoren jeg noen gang har kjørt, så noe sier meg at det egentlig bare er fordi jeg har liten motor?)

 

Man har veldig lett for å kvele motoren når man rygger. Man er nødt å gi mer gass enn man må i første gir for å holde bilen gående. Er dette normalt?

-----------------------------------------------------------------

 

Jeg vet ikke hva av dette som er normalt eller ikke, men det er første punktet jeg er mest fokusert på..

Utifra andre tråder med lignende problem kommer jeg frem til at det kan være

 

1. Lamdasonen

2. Luftmengdemåler (har jeg dette eller er det bare motorer med turbo som har dette?)

3. Gassspjel/Gassspjelhus

4. Pluggene..

 

Høres det logisk ut at det kan være noe av dette? Eller kan det rett og slett være noe filter som trengs å byttes...

 

Om det er noe av dette i det hele tatt, hvordan går jeg evnt. frem for å kontrollere at det kan være noen av disse, i stedet for å bruke en formue på å byutte ting som ikke tregs å skiftes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Helt ærlig så synes jeg alle disse "problemene" høres helt normalt ut. Jeg vil tippe at bilen bare skal være slik som du beskriver.

 

Rykking og napping opplever jeg og til tider, vær mer forsiktig når du slipper ut clutchen og ha rett gir i forhold til hastigheten. Min bil er hvertfall ganske ømfintelig på dette området.

 

Når det gjelder oppoverbakker, gir kraftig ned og gassen i bunn. Enkelt og greit. ;) Sånn er det å kjøre biler med underdimensjonert motor.

 

Rygging, gi mere gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man i i en lang oppoverbakke fungerer bilen helt greit helt til man må bremse ned, etter det kommer bilen liksom aldri godt i gang igjen før bakken er passert (Dette er den minste motoren jeg noen gang har kjørt, så noe sier meg at det egentlig bare er fordi jeg har liten motor?)

Har du prøvd å gire ned? fortsetter problemet da?

 

Man har veldig lett for å kvele motoren når man rygger. Man er nødt å gi mer gass enn man må i første gir for å holde bilen gående. Er dette normalt?

Når bilen går på tung gang, vil bilen ha tedenser til å stoppe da?

 

Hvor langt har bilen gått?

 

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så synes jeg alle disse "problemene" høres helt normalt ut. Jeg vil tippe at bilen bare skal være slik som du beskriver.

 

Rykking og napping opplever jeg og til tider, vær mer forsiktig når du slipper ut clutchen og ha rett gir i forhold til hastigheten. Min bil er hvertfall ganske ømfintelig på dette området.

 

Når det gjelder oppoverbakker, gir kraftig ned og gassen i bunn. Enkelt og greit. ;) Sånn er det å kjøre biler med underdimensjonert motor.

 

Rygging, gi mere gass.

 

Jeg bare spørr jeg, siden jeg ikke har mye peiling på bil. Hadde dette skjedd i det jeg girer ned hadde jeg jo forstått dette. Men dette er når jeg slipper gassen bare... fra å gå til å bare røre gasspedalen til å bare la bilen rulle...

 

--

 

Problemet oppstår ikke ved nedgiring...

 

Den stopper ikke på tomgang, den bare vibrerer mer enn alle andre biler jeg har sittet i på tomgang..

 

bilen har gått 165000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet oppstår ikke ved nedgiring...

 

Den stopper ikke på tomgang, den bare vibrerer mer enn alle andre biler jeg har sittet i på tomgang..

 

bilen har gått 165000

 

Dersom bilen vibrerer ved tomgang er det noe som ikke er helt bra.

 

Høres nesten ut som en Lambdasonde feil, men kan vel også være luftmassemåleren. Begge gir effekttap i motor.

 

Siden dette ikke er et mer eller mindre varig problem så kan en helt sikkert skrive av tennplugger..

 

Kan være spjeld også, men har mer tro på at Lambdasonde/luftmassemåleren har feil. Typisk feil ved 130.000km og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har selv en 1,4l. har samme probleme med at den napper litt når du slipper gassen, møller sier d har noe med bensin kutten å jøre. men kæm veit.

har også d probleme med rygginga, men d trur eg ska være sånn. vet mange diesel biler som har samme probleme. må væl bare leve med d.

 

har du forresten fått ettermontert ventil på veivhuset. disse motorene har d med å fryse når d e frost ute, å denne ventilen ska forhindre at dette skjer.

å da for du olje ved gasspjelhuset.

 

 

 

å vidre vil eg bare si:

 

kjempebil.=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe med bensin kutten å gjøre?

Hva vil det si?

 

Hva gjør denne ventilen i praksis og hva betalte du for dette?

 

Når du kjører og holder gass på bilen, så suger den jo bensin, og når du slipper gassen så kutter den bensintillførselen, og d e da du for nappinga. men d kan også være at biln for for lite luft, satt på et k&n innsats filter, den ble bedre, men d e no enda litt tegn til napping.

 

får du napping hvis du trør inn kløtsjen med d samme du slipper gassen?

 

husker ikke helt va den jør, men d funker. har du vært plaga med at veivhusventiln frys på frosta?

#olje trøkke går gjennom veivhusventilen, og når veivhusventilen frys,så må oljetrøkke finne en annen vei ut. og hvis motorn ellers e tett, så går oljetrøkke mest sannsynlig ut av peilepinnerøret.

og denne ventilen som ettermonteres, skal forhindre at dette skjer.#

 

 

eg betalte rundt 3000kr for d,men da fekk eg noe rabatt. og hvis

veivhusventiln har frøsse før, så e d sannsynlig at d ligg olje i gasspjellhuset, å da må den og rengjøres, 300kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår