Gå til innhold

Defekt varmeapparat i Mazda 323

Ranger emnet


thelberg

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Mazda 323, 86 mod. For en tid tilbake fungerte varmeapparatvifta kun på 3. og 4. trinn. Nå funker den ikke i det hele tatt. Har sjekka at det ikke er noen sikring som er gåen.

 

Tenkte å plukke ut selve vifta og teste denne, men hvordan får man ut den egentlig? Ser ikke ut til at det finnes noe standard verktøy for å komme til den bakerste skruen inn mot torpedoveggen... :(

 

Eller kanskje det er selve bryteren som har tatt kvelden? Hvordan kommer man i så fall til for å plukke ut den?

 

Noen som har noen gode råd for hånden?

Mvh

Terje

Opel Vectra 1.8cd 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at dette er motstandsblokka, det er rett å slett en kloss festet med 2 skruer i en lufkanal eller selve viftehuset.

 

Motstandene er rett og slett små spiraler av tråd, disse brenner av og til av og da forsvinner noen av hastighetene, i tillegg kan det også være en spiral aktiv selv på max hastighet og brenner den av går ikke vifta uansett hva bryteren står på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg gjort et tappert forsøk på å finne denne motstandsblokka, og har nesten gitt opp! Hvordan i heite får man av selve viftehuset i denne bilen?? Å kjøpe en manual som foreslått lengre opp i tråden utgår fullstendig bare for denne operasjonen. Mazdaen er gei nok å mekke på egentlig den.

 

Er det noen som har denne informasjonen og kan meddele dette her er jeg svært takknemlig.

 

Har også forsøkt å komme til i nærheten av selve bryteren, men det er ikke stort enklere. Og når jeg ikke vet med sikkerhet hvor denne delen befinner seg vil jeg nødig plukke hele bilskrotingen fra hverandre...

 

Nå er jeg desperat... :(

Mvh

Terje

Opel Vectra 1.8cd 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vifta tror jeg ligger ved bena på pasasjersiden framme.oppunde hanskerommet liksom.. du ser en liten kloss eller noe som du skal skru ut. dette er en kjent feil på mazda. koster ikke mange kronene på okkenhaug.. 300lr noe kanskje..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder nok på i det området der, men det ser ut for at jeg må ut med hele det konsollet som henger oppunder hanskerommet for å få løsnet den siste av 3 skruer som ser ut til å holde selve viftehuset. Kanskje jeg skal få tatt et bilde av stasen å legge ut...

Bye the way, bilen er en 1982 model... Ikke -86 som nevnt tidligere...

Mvh

Terje

Opel Vectra 1.8cd 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da er det vel like før jeg gir opp, og setter bilen inn på et merkeverksted for denne jobben.

 

Jeg var i dag hos Okkenhaug (Mazdaforhandler i Trondheim) og fikk tak i det som skulle være den riktige motstanden i henhold til chassisnummeret.

 

Yeah right! Stemte overhodet ikke i det hele tatt :(

 

Det er ikke noe sted i nærheten av vifta/viftehuset den klossen jeg fikk med kan passe i det hele tatt. Og dette skulle jo være så enkelt... :(

 

Nå er det kun én kabel (en to-leder ja...) i nærheten, og den går direkte inn på selve viftemotoren - i flg. min egne begrensede viten om akkurat dette temaet.

 

Sånn så det ut da jeg fjernet det dekselet som ble holdt på plass av de 3 skruene som nevnt tidligere:

 

varmeapparatet3.jpg

 

varmeapparatet2.jpg

 

varmeapparatet4.jpg

 

 

Den motstanden må vel da befinne seg et eller annet sted opp ved bryteren? Jeg fulgte kabelen fra vifta oppover, og den er ikke innom noe sted på tur opp og langs hele viftehuset, bakom radiokonsollet, og videre oppover i dashbordet - før jeg mistet den av synet.

 

Og da blir spørsmålet; Hva må demonteres (les: røskes ut) for å komme til langt der oppe??

 

(Om noen synes jeg begynner å høres desperat ut, så har de helt rett i det...)

Mvh

Terje

Opel Vectra 1.8cd 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du spurte ikke okkenhaug om hvor den ligger da? hehe... den må ligge på viftehuset en plass. kjenn etter rundt om du kjenner en kontakt som kan ligne på den som skal inni motstanden.. må være på huset en plass.. kan ikke skjønne annet:)

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, stemte bra det. Når man ligger på ryggen med hue på pedalene, er denne motstanden montert sånn omtrent rett bak speedometeret.

 

Fikk plukka ut den gamle klossen, og der var 2 av de tre trådspiralene brent av - så der er nok årsaken ja. Nå gjenstår bare en liten bagatell. Hadde nemlig fått feil motstand. Den som sto montert hadde 3 spiraler og 4 kontaktpunkter, mens den nye kun hadde 2 spiraler og 3 kontaktpunkter. Denne gav ikke nytt liv til vifta i det hele tatt, så da må det bestilles opp av den andre varianten.

 

I alle fall anser jeg da denne saken som løst omsider :)

Mvh

Terje

Opel Vectra 1.8cd 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår