Gå til innhold

Astra f motorbytte

Ranger emnet

Kjell_Bakaksel

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

ja, både vectra,calibra og astra f har den motoren.

det er en kurant motor som det er fint å bygge turbo på.

turbokit til 13,500,00,- uten bremser

lade fra 0,5-0,8 bar fra 150 -180 hk ca vil jeg tro..

jma trimma en c20ne motor med turbo og div.

fikk 220 hk på hjula mener jeg å huske.

den motoren kom ut originalt i astra f.

(c20ne) 2,0i 8v 85kw- 115hk

ja du får byttet den, siden den kom ut originalt i astra f så vil det ikke bli noen problem å få det godkjent.

frex på bukk, legg en pall under motoren skru ned motoren og driverk sammen. løsne alle slanger og ledninger.

heis så bilen opp og kjør vekk den gamle motoren som står på pall.

legg den c20ne motoren på en pall med drivverk, fjerer og bremser samlet kjør den pallen på samme plass som den andre pallen sto med den gamle motoren.

senk så ned bilen forsiktig ig fest alle motorfester.

dette går helt greit i forhold til motorfester og alt;)

monter alt på plass igjenn..

bytt til annet ledningsnett, det følger muligens med bilen (både hjerne og ledningsnett)

ta ut det gamle ledningsnettet og monter på den nye i motoren og før den ned gjennom torpedovegg og ned til gulvet ved passasjersetet.

der kobler du det til hjernen som er beregnet til c20ne motorer.

når alt dette er gjort skal motoren starte.. hvis alt er gjort riktig.

da har du jo skiftet bremser og driverk samtidig, som du må gjøre for å få godkjent.

BAKAKSLING/DRIVVERK

mulig du må skifte trommel og bakaksling bak også. er ikke sikker på om det er samme størrelse.

FJERER OG DEMPERE:

dette følger jo med motoren når du setter den i,hvis du har en hel bil og ta fra.

dette tar bare noen timer;) hvis du har alt klart:)

utrolig enkelt.

mvh knut olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje en fordel å bytte til nye bolter,skruer og pakninger og div når du først er i gang.

pakninger på giroverføringen på motoren

nye skruer til motorfeste og div.

nye klemmer

nye slanger om dem er møre og gamle.

skift olje, mulig motoren kansje har stått en stund uten bruk og har dårlig olje.

for å få giret riktig tilpasset:

sett motoren i fri og sett giret i den possisjonen du er vant til at det er fri og så skru igjenn koblingen som er ved torpedoveggen.. kan hende du må justere litt for å få det bra:)

mvh knut olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...
kansje en fordel å bytte til nye bolter,skruer og pakninger og div når du først er i gang.

pakninger på giroverføringen på motoren

nye skruer til motorfeste og div.

nye klemmer

nye slanger om dem er møre og gamle.

skift olje, mulig motoren kansje har stått en stund uten bruk og har dårlig olje.

for å få giret riktig tilpasset:

sett motoren i fri og sett giret i den possisjonen du er vant til at det er fri og så skru igjenn koblingen som er ved torpedoveggen.. kan hende du må justere litt for å få det bra:)

mvh knut olav

Du høres jo ut til å være mannen med stor M når det kommer til motorbytte. Kan du forklare en novise som meg litt mer om følgende?

1. Hvordan justerer man opp girsystemet? Kom gjerne inn på dette med bytte av foringer/pakninger også. (Jeg ble vettaskremt av prisen for en ny komplett mekanisme, men bør gjøre noe for det har blitt ganske ubehagelig å kjøre med den som den er.)

2. Min Astra F har den gamle 1,6i 8v motoren og jeg titter hele tiden etter en god delebil med akkurat samme motor, foreløpig uten særlig grad av suksess. Motoren i min bil er god så langt jeg vet, 206 000 km, men man vet jo aldri, og en delebil kan fort betale seg. Men nå forstår jeg at det kanskje ikke er så viktig å ha akkurat 1,6i på radaren?

Mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres jo ut til å være mannen med stor M når det kommer til motorbytte. Kan du forklare en novise som meg litt mer om følgende?

1. Hvordan justerer man opp girsystemet? Kom gjerne inn på dette med bytte av foringer/pakninger også. (Jeg ble vettaskremt av prisen for en ny komplett mekanisme, men bør gjøre noe for det har blitt ganske ubehagelig å kjøre med den som den er.)

2. Min Astra F har den gamle 1,6i 8v motoren og jeg titter hele tiden etter en god delebil med akkurat samme motor, foreløpig uten særlig grad av suksess. Motoren i min bil er god så langt jeg vet, 206 000 km, men man vet jo aldri, og en delebil kan fort betale seg. Men nå forstår jeg at det kanskje ikke er så viktig å ha akkurat 1,6i på radaren?

Mvh Arnfinn

nei, trenger ikke bruke samme motor, kan velge den motoren du vil fra astra f 91-97

bare opel astra f kom ut originalt med den motoren du vil ha så kan du bytte og få det lett godkjent bare du fører over driverk og bremser osv som er beregnet til den motoren du skal ha.

karosseri på astra f er det samme fra 91-97

eneste forskjell er at det er 3 forskjellige typer, stv-combi/coupe - sedan..

men motorrom er akkuratt det samme på alle 3 variantene..

og alle tre er framhjulstrekk fra 91-97 så langt d ikke er ombyd.

noen ekspert er jeg ikke, men jeg hadde engang en opel astra gls 2,0i(den som jeg har på profilbildet mitt)

den var jeg uheldig å kolliderte med 2 februar 08. 34 mil unna der jeg bor:(...

men den henta jeg hjemm igjenn ca 4 månder senere. og da kjøpte jeg meg en opel astra f 1.4i(c14se)

fronten på den kolliderte bilen var knust å bilen ble skjev. men motor gikk ikke sund og ellers har jeg brukt så og si alt av deler fra den og satt over på den jeg har nå..

de jeg gjorde var å sette bilen(den jeg har nå, på ein bukk med 4søyler, legge en pall undermotor og skru løs motoren,skruene ved fjørtår,osv. og løstne alle slanger og div. heise bilen opp og da ligger motoren og alt av bremser,fjerer,drivverk,bremser,osv igjen på pallen.. kjørte vekk den pallen og kjørte inn en annen pall med 2,0i motoren + driverk,osv og satt den på samme plass som den forige. senket bilen ned og skrudde motoren og fjørtårn osv fast..

2,0i motoren(fra den ødelagde bilen) skrudde jeg ned da den stod på plena til han som henta bilen min med stor bil, skrudde motoren ned og tok en motorjekk og heisa opp fronten på bilen, da hadde jeg skrudd ned motor pluss å løstna skruene i fjørtårnet. da vil alt henge sammen motor,drivverk,bremser,fjører,dempere,osv.

dro fram motoren og senket ned fronten så lå bare karosseriet igjenn rett ned på baken.

vil tro at det er samme motorfester på alle astra f,fra 91-97. helt fra 1,4 - 2,0 16v gsi motoren.

du kan bytte til den motoren du vil bare opel astra f kom ut med den motoren du velger, originalt fra fabrikk.

derfor er d ikke no problem for meg å bytte til 2,0i(c20ne) siden astra f har denne motoren originalt fra fabrikk.

jeg ville nok funnet en 2,0i(c20ne) som jeg har, den har 85kw-115hk. fin og god motor, robust og holder en evighet bare du passer på olja og div.

da finner du en delebil med den motoren i så skrur du bare av alt av den og fører over, motor,drivverk,fjører,dempere,bremser,osv

eller så kan du sette inn en 2,0 i 16v gsi motoren på 147hk originalt. om du finner en astra gsi delebil..den også vil du nok lett få godkjent siden den kom ut i astra f originalt.

har du en 2,0i(c20ne) eller 2,0 16v gsi delebil så fører du bare motor,driverk,bremser,fjører osv bare over.. så er d å få godkjent..

ANG GIR GREIENE SÅ,

kjente etter på giret i motoren og satte giret i fri der

førte den gir stangasom kommer fra inni bilen sammen med den som kom ut fra motoeren, gikk inn i bilen og satte den i fri der, skrudde fast melom motor og girstanga.. måtee justere litt etterpå for at d skulle bli bra..

det kan være dårlige foringer i giroverføringen som du burde bytte når du først bytter motor..

så er d masse dilldall å tilpasse etterpå.. må jo bytte styreenhet(hjerne/motronic) koble ledningsnett osv.. selfølgelig dn som følger med den motoren du skal sette inn...

jeg ekke noe ekspert men det var ganske greit å skifte når d er bar å byte og skru i vei uten å måtte bygge om motorfester osv..

mvh knut olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thanks

Ok, så egentlig ikke noe hokuspokus, bare å ta tida til hjelp og her kan man jo stille spørsmål om, eller rettere sagt, når detaljene dukker opp. Blir også litt betenkt over alt av ledninger når man titter i motorrommet, men antar at jeg kan komme langt med god merking og løpende fotodokumentasjon.

Jeg har trommelbremser bak. Det duger altså godkjenningsmessig sammen med c20ne?

115 hk, hmm det høres kjent ut, mon tro om det egentlig er samme motor i Omega A som jeg har stående og som har tjent meg vel og med et fantastisk lavt forbruk. (Den klarte å gå under 0,7 på langkjøring av det særdeles friske slaget og jeg testet dette mange ganger så målingen er ikke feil.)

Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thanks

Ok, så egentlig ikke noe hokuspokus, bare å ta tida til hjelp og her kan man jo stille spørsmål om, eller rettere sagt, når detaljene dukker opp. Blir også litt betenkt over alt av ledninger når man titter i motorrommet, men antar at jeg kan komme langt med god merking og løpende fotodokumentasjon.

Jeg har trommelbremser bak. Det duger altså godkjenningsmessig sammen med c20ne?

115 hk, hmm det høres kjent ut, mon tro om det egentlig er samme motor i Omega A som jeg har stående og som har tjent meg vel og med et fantastisk lavt forbruk. (Den klarte å gå under 0,7 på langkjøring av det særdeles friske slaget og jeg testet dette mange ganger så målingen er ikke feil.)

Arnfinn

nei, det er ikke noe hokkus pokkus.

det jeg mener med at det er fint å bruke løftebukk er at når du heise bilen opp etter all demontering så vil alt du behøver ligge igjenn på pallenb, bremser fjertårn samt dempere fjerer og motor.

om du ikke gjør det på denne måten! og tar motoren rett opp så må du jo demontere av alt annet en motor.. blir bare tungvint..

jepp:) c20ne er brukt i omega A ja, samt vectra,astra og calibra. + flere opler.

det som er med omega a er at det er bakhjulstrekk..

derfor vil motorfester ligge på annen plass en hvor du skal ha dem men er jo bare å flytte:) men motoren er jo dem samme plus ledningsnett og hjerne..

det er rett og slett bare å legge litt merke til hvordan du demonterer motoren som står i, da vil du lettere få til å montere den nye:)

om du har tilgang til bukk som kan heises opp mog ned og godt verktyg så går det meste bare en går inn for det..

kan jo også legge pallen under bilen og skru løs motor og alle koblinger og ledninger og rett og slett løfte bilen opp i front med traktor, elefantjekk, truck, samt tallje i taket,osv...

da ligger motor og samt alt det andre på pallen bare kjøre det vekk.hente den pallen som står klar med c20ne motor, der fjørtårn og drivverk bremser fjører dempere osv er komplett.legg det under og senk ned bilen og skru og monter fast... veldig kjekkt med luft verktygtil å dra igjenn med..

ja er trommelbrems originalt på c20ne på astra f iallefall.

greit å bare føre over hele bakaksel med tromler du har fra den bilen der c20ne stod i, da det bør

ja:) bruker lite disse motorene ja:) har merket det=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Hei. Thumbs up! Detter er lettskrudde biler. Er just ferdig med min. Brukte ca 9 timer. Tok over en shabby astra f '93 får non dager siden. Så hadde jeg en vraka vectra a på hånda. Byttet over motor gir og ledningsnett. Jeg synes detter er enklest å ta opp av motorrommet siden jeg har tilgang til en snabeljekk. Travers, nav foran med skiver og klosser samt fjærbein er de samme på 1,6 som 2,0. Så flyttet jeg over navet bak slik at du får med skive og klosser(festet med 4 skruer). Disse må du ha for å få biilen godkjent i dag. Bremserørene er bare å bøye til.

'93 Opel Astra F 2,0i

'85 Ascona C 1,6S

'99 Volvo S80 2,0 20V T

Lenke til kommentar
Del på andre sider