Gå til innhold

Gul motorlampe lyser etter katalysator bytte trenger hjelp nå

Ranger emnet


star33

Anbefalte innlegg

Du leser ut feilkoder og finner ut hva som er galt. Les oppskriften her:

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

 

merk at du på bilen din ikke skal starte motoren for å lese ut, bare skru på tenningen. Fortell oss vilke feilkoder du får, så er det enklere å hjelpe.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve hjernen ligger under panseret (under det trekantende plastdekselet på førersiden). Kontakten ligger dog under rattet. Du har et panel der du kan åpne med sikringer m.m.

 

Kontakten har 16 pinner og er vertikalt montert. Du skal konsentrere deg om raden (1-8) som ligger nærmest passasjersetet. Hvis du begynner å telle på denne raden fra øverst til nederst, skal du kortslutte pinne 6 (altså den tredje nederste) med pinne 4 eller 5. Det spiller ingen rolle om du bruker 4 eller 5, begge er jord.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink gutt :)

12 betyr bare at kodeutlesingen starter

38 er Oxygen sensor circuit Voltage high

19 er feilkode for veivakselføler

 

38 kan selvsagt være at sensoren er ødelagt, men vil i første omgang mistenke at det er dårlig kontakt. Når min sensor sakte døde fikk jeg feilkode 13 i stedet. Sjekk kontakten som ligger ved siden av girkassa.

 

Ang. 19; går bilen i nødmodus, dvs. vil ikke gå over 4500rpm? Denne koden kan være en falsk kode fordi motoren ikke går på biler med Motronic, men skal ikke dukke på på din som har simtec.

 

Kodene vil slette seg selv etter et antall (20-30) starter uten at problemet er der. Det er mulig at en av de kodene du har liggende er en historisk kode, altså noe som har vært galt, men ikke er det lenger. Når alt er fikset skal motorlampa slukke, men kodene blir liggende en stund til.

 

Edit: Er det en mulighet for at det du leste som 19 egentlig var 91? Det er i så fall en feilkode på varmeelementet til lambdasonden. Det ville passe godt med forslaget mitt til dårlig kontakt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takker for svar. Bilen går ikke i nødmodus har vore ute og prøvd dette.Ang denne kontakten Så tror jeg det at den jeg hadde fått i erstatning var defekt, det var da lampa begjynte og lyse, kansje den har kortslutta ein ledning eller noe slikt får legge meg under bilen og myse litt i morgen tidleg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en reell 19-feil hadde bilen gått i nødmodus, så jeg foreslår at du glemmer den i første omgang og konsentrerer deg om lambdasonden. Hvis du har et multimeter og vet hvordan det skal brukes kan du forøvrig sjekke den ganske enkelt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta av batteriet i 24timer, eller av og på med tenningen 10 ganger , så skal den slukke hvis det ikke liger en feil der.

 

Har også en slik Tech2 du leser av feilkoder av med, som du finner på Opel, som jeg bruker når jeg har feil. kjapt og greit.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså sjekke selve lambdakontakten og ikke dei ledningene som blir koblet til

 

Sjekk det som er å sjekke du :) Hvis det er slik at 19 egentlig er 91 (kan være vanskelig å se forskjell noen ganger), tyder det på at flere, eller kanskje alle 4 ledningene til lambdan har dårlig kontakt eller har røket et eller annet sted.

 

Det hjelper IKKE å ta av batterikontakten. Feilkodene ligger ikke i flyktig minne. Så lenge motorlampa lyser er feilen fortsatt til stede, så det hjelper ikke å skru av og på tenningen/motoren heller.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk det som er å sjekke du :) Hvis det er slik at 19 egentlig er 91 (kan være vanskelig å se forskjell noen ganger), tyder det på at flere, eller kanskje alle 4 ledningene til lambdan har dårlig kontakt eller har røket et eller annet sted.

 

Det hjelper IKKE å ta av batterikontakten. Feilkodene ligger ikke i flyktig minne. Så lenge motorlampa lyser er feilen fortsatt til stede, så det hjelper ikke å skru av og på tenningen/motoren heller.

 

Tror jeg hører på deg jeg. Skal ut og sjekke dette litt einere idag. Da er det bare lakkeringa igjen og bytte til linselys osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår