Gå til innhold

En rp motor som drikker for mye, røyker og er generellt ustabil

Ranger emnet

GummiGroove

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig kjøpt meg en nydelig 1990 mod. Madison edition med 207300km på telleren. Rustfri (til å ha nesten 20år på ryggen) ,skarp og eid av en tidligere naf kontrollør. Det kunne ikke ha vært bedre... vel, utenom en liten avvik, den bruker alt for mye bensin, det kommer svart røyk når jeg ruser motoren, og tomgangen pendler ellom 750 og 850 rpm. Motoren er en 1.8 "rp" (monojetronic) og jeg vet ikke hva som kan være feilen. Er det en måte å stille inn blandingen for hånd eller er det en av sensorene som har gitt opp? Jeg har aldri hatt med innsprøytning å gjøre og føler meg litt fortapt. Kan noen hjelpe?

Også er jeg ganske ny her så, hei til alle sammen!

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ingen som har noe erfaring med monopoint? Når den er kald så går den på 2/3 sylindre og selv om den har kommet seg opp i temperatur så er akselerasjonen elendig ved bånn gass fra 4. eller 5. gir. dvs. det virker som om akkselerasjonen blir dårligere i forhold til hvor mye jeg gir på.

Jeg har justert tenning og byttet vacuum slange (som hadde hull) men ingen bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være flere faktorer som spiller inn her. f.eks Lambdasonde, eksostempføler eller bensintrykksregulator. Kna hende den ikke har kompresjon på en cylinder grunnet brent ventilsete eller def oljering på stempel. Mange mulighter her altså. Jeg ville begynt med en komp test bare for å være sikker på at det er i orden... Er det en cylinder som har lavere komp enn en annen kan du helle litt to-taktsolje i denne. Øker kompen er det mest sannsynlig oljering på stempel, gjør det ikke det er det mest sannsynlig en ventil...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider