Gå til innhold

chippe en C5

Ranger emnet


veronica_86

Anbefalte innlegg

hei.

har ikke store peilingen på dette, så spør om råd fra noen som forhåpentlig vet mere enn meg.

har fått mulighet til å "chippe"(?) min citroen c5, men er usikker på om det bør gjøres..?

har noen erfaringer?

er en stasjonsvogn med 117hk, bensinmotor.. fikk vite at motoren skulle tåle opp til 170hk..

 

hadde virkelig trengt de eksra hk..

 

noen som har noen gode råd til meg?

Citroen C5 1,8 X, Stasjonsvogn, 2002 mod

Renault Mégane 1,6 RT, 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får sikkert ikke mer enn 5hk ved å chippe en bensinmotor uten turbo...kan godt være motoren tåler 170hk,men det får du ikke uten masse trimming, f.eks en turbo. mye jobb.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hester? Normalt er kan chipping på bensinmotorer uten turbo gi ca 20 % ekstra! 5 hester får du ved å sette på effektanlegg og åpent luftfilter.

 

Snakk med noen som drive med tuning, of få dem til å data-tune bilen din. De går inn via diagnosepluggen på bilen og forandrer på mappinga til motoren, du får en backup av originalprogrammet, og kan laste dette over om du ønsker å overføre til original standard.

 

De er nøyaktig det samme som chipping, bare de ikke bytter ut chipen, de forandrer den bare programvaremessig den som allerede står i bilen.

 

Koster vel en plass mellom 5-7000 tipper jeg. I tillegg til at du får mer HK, så vil du også øke dreiemomentet en god del. Bilen vil garantert bli kjappere og sterkere.

 

Det som sies om at effekten går opp og forbruk går ned, er tilsynelatende et paradoks, men her dreier det seg om gjennomsnittskjøring. Bilen er programmert til å ikke gi full effekt ved full gass, mens en tuning via kabel eller ny chip vil du oppnå full effekt ved full gass jevnt over hele spekteret. I utgangspunktet vil det si at du har den ekstra effekten ved full gass, og ikke bare ved høyt turtall som før.

 

Dvs, dersom du kjører med full gass og bruker den ekstra effekten hele tida eller mesteparten av tida så vil drivstoff forbruket gå opp - hvis noen sier noe annet er det løgn. Men dersom du ikke kjører med full gass så bruker den antagelig mindre enn før, fordi effekten er "flyttet" til full gass.

 

I bunn og grunn så er det en ting som bestemmer effekten grunnleggende i en motor: Hvor mye luft og bensin klarer en å presse inn i motoren på en gang. Mer blanding, mer effekt - mindre blanding - mindre effekt. Alle variasjoner av forskjellig design på topper er bare for å øke effektiviteten på luft og bensin inn i sylinderen, og ut igjen som eksos - det har også en del å si.

 

Men som sagt "chipping" så dreier det seg om å faktisk programmere om motoren slik at den gir maks effekt (dvs maks bensin og luft) der du vil den skal gi det. Motoren er antagelig ikke programmert til å yte maks fra fabrikken under noen omstendigheter, men du programmerer effekt kurven slik at den gir best effekt ved en sportslig kjørestil, og da vil du også ha et jevnere drag i bilen på lavere turtall...

 

Alt dreier seg om reprogrammering, så fra 117 til 170 eller i nærheten av det er HELT urealistisk med bare chipping. Men om du bytter ut originalstemplene med noen lavkomp stempler som i tillegg er smidde, og hykker på en turbo av rimelig størrelse, vel, da vil jeg si at det ikke er så uoppnåelig med 170 hest, om det er snakk om chipping i tillegg. Kommer an på hvor mye bensin pumpa kan levere og hvor stor turboen er, og alt dette må passe motoren også,

 

så la noen som kan det avgjøre hvor mye som må gjøres og hvor mye som kan gjøres. Men litt svada som at en plumbering kan tas vekk så har en masse hester ekstra er litt merkelig, du må da i så fall vite hvilken plombering, hva slags plombering osv... vil ikke tro at noen biler er mekanisk plomberte når de er såpass nye. Da er det vel snakk om reporgrammering.

 

Men for å få 170 hester i bilen din, så vil jeg uten å vite eller sjekke noe sikkert, så tror jeg du må ut med mer enn 20 000... så er det snakk om hvor mye en er villig til å betale... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være det var tuning det het da. har som sagt ikke helt peilingen på dette:p

han som vi har snakke med mente at det var gjort på min 2002 modell..

så du mener at jeg ikke vil kunne få opp mot 170hk, med mindre jeg bytter til lavkomp stempler og turbo?

har ikke fått noe beskjed om dette at han jeg snakket med.

 

20 000kr? da mener du medregnet lavkomp og turbo?? eller??

 

setter pris på all hjelp... :)

Citroen C5 1,8 X, Stasjonsvogn, 2002 mod

Renault Mégane 1,6 RT, 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem faen trimmer en c5 med bensin uten turbo!?

Selg den og kjøp deg en sprekere bil..lønner seg!

 

og om du skulle fremdeles ha c5 med sprek motor, kjøp deg en orginal c5 turbo-motor, og stapp inn... men dyrt blir det uanz, og du får det aldri igjen.

Bare se hvor tungsolte c5'ene er..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for ta det litt raskt her da,i og med at du ikke for svar på det du lurer på..

Med chip på bilen din,så ender du opp på rundt 127 hk,+ 20 NM ekstra å gå på..Få på et effektanlegg og et større filter,så klarer du rundt 128 hk,og bedre dreimoment fra bunn,og seff for du litt grom lyd..Du kan også jorde bilen litt bedre,da for bedre tenningspunkt,og bensinen tenner lettere.Alt dette skal du klare på rundt 10,000 kr..Har du litt ekstra luft i dekka,så spiller det også en stor rolle..Senke bilen hjelper også,mindre luft motstand..Nei,dette for holde,skal legge meg nå..

Lykke til videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke mulig å skremme en suge-motor på 1,8 liter fra 115 og opp til 170 gamper uten drastiske forandringer på motoren.

Det er tross alt motoren selv som skal suuuuuge i seg all lufta, og "fyllings-graden" i en sylinder er derfor begrensingen på en suge-motor.

Skal du ha MER luft inn (for mer effekt), må du optimalisere så det kommer mest mulig luft inn i sylinderen,,altså fjerne restriksjoner...og det er en del jobb.

 

Du kan nok med chip kanskje presse 5-12 hk mer ut av motoren... da optimaliseres tenninga, økes kanskje bensintrykket noe, etz.. men du får ikke til 170 gamper uten omfattende arbeid.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig..

Men som jeg skrev lenger opp,så må du nok ut med rundt 10.000 kr,for å oppnå,rundt 125-128 hk + litt mer nm..Du merker det,siden du er vant til de orginale hestene,men blir ingen racer for det..

Og jo,ingen går inn i motoren for å datatune den..

De de gjør er å gå inn på hjernen på bilen,fjerner orginal hardware,og setter inn en ny software..Før i tiden,på litt eldre biler med I(elktronisk innsprøytning),så pleide man å chiptune hjernen,dvs å ta vekk den gamle chippen,og sette inn en ny og forbedret chip..

Som også Radial nevner,så må du bruke endel kroner for å oppnå 170 hk målet ditt..Da må du rett og slett overhale hele motoren,med deler som er mye bedre,og er optimale for en rundt 200 hk..La oss ta et raskt regnstykke,og hva du trenger:

-Ny turbo,som er stor nok for ditt oppsett,mellom 10000-20000 kr

-Intercooler,rundt 6000 kr

-Nye dyser,rundt 5000 kr

-Eksos,rundt 6000 kr

-Turbo manifold,rundt 4000 kr

-Dvs målere,si 3000 kr

-Mappe motor på nytt,rundt 10000 kr

-Ny og bedre clutch 4-5000 kr

-Større bremser,alt fra 5000 kr til 20000

-Og seff,motor må oppgraderes,med nye råder,stempler,veiv,coiler,blokk på bores og hones opp,topp må få nye portaler,for å få inn mer luft.Rundt 60000 kr i deler + arbeid..

Så si rundt 120000 kr,det må du ut med,for å klare rundt 160-180 hk,med et greit oppsett som er stabilt..

 

Nei,skal spise nå,håper du fikk noe ut av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt klokere.. og litt forvirret.... :p hehe

 

ble fortalt av en som har drevet med tuning av biler før at han mente av det ikke skulle være noe problem å få opp mot en 175 hk..

for å være helt ærlig, er jeg fornøyd med det jeg kan få:p

bilen ble ikke kjøpt inn pga hk, mere plassen.. hehe

 

men hvor mye mener du det er realistisk at jeg kan få av hk men å bare datatune uten å måtte behøve å bytte ut en hel del deler..?

det jeg er ute etter på på denne bilen er bare å få mere drag når jeg skal opp i fart og div, er liksom litt mere familie bil enn "fartsbil" dette..:P

Citroen C5 1,8 X, Stasjonsvogn, 2002 mod

Renault Mégane 1,6 RT, 1996 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt klokere.. og litt forvirret.... :p hehe

 

ble fortalt av en som har drevet med tuning av biler før at han mente av det ikke skulle være noe problem å få opp mot en 175 hk..

for å være helt ærlig, er jeg fornøyd med det jeg kan få:p

bilen ble ikke kjøpt inn pga hk, mere plassen.. hehe

 

men hvor mye mener du det er realistisk at jeg kan få av hk men å bare datatune uten å måtte behøve å bytte ut en hel del deler..?

det jeg er ute etter på på denne bilen er bare å få mere drag når jeg skal opp i fart og div, er liksom litt mere familie bil enn "fartsbil" dette..:P

 

Spørs veldig hva han mener med "ikke noe problem"... ingenting byr på problemer, men utfordringer.

 

Du kan håpe på 5-10 hk og 2-30nm ekstra ved en chip-tuning av din bil... men mest sansynlig vil du ikke merke forskjellen engang, ergo ikke verdt det.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Radial,man merker nok forskjell skjønner du,meste parten ligger i huet,man for en følelse av at bilen går plutslig jævlig bra etter at den er datatunet,hehe.

Men seriøst.Kjøp deg et effektanlegg,4000 kr på mekonomen eller bilxtra,merket heter simons.Et nytt filter,asså power filter,og så data tune den.Da er du oppi sånn ca 122-25 hk,+20-30 nw..Bilen blir raskere og litt bedre å kjøre..Men som sagt,ingen racer på E6en,hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Radial,man merker nok forskjell skjønner du,meste parten ligger i huet,man for en følelse av at bilen går plutslig jævlig bra etter at den er datatunet,hehe.

Men seriøst.Kjøp deg et effektanlegg,4000 kr på mekonomen eller bilxtra,merket heter simons.Et nytt filter,asså power filter,og så data tune den.Da er du oppi sånn ca 122-25 hk,+20-30 nw..Bilen blir raskere og litt bedre å kjøre..Men som sagt,ingen racer på E6en,hehe ;)

 

men herregud da skodaturbo,hehe, dette er jo i størrelsesorden 10 000kr klassen...for noen skjøre 10 hester og 30 nm!? :D

 

Om trådstarter heller legger de 10 000kr i en annen C5 med TurboDiesel, får han nesten alt han ønsker seg av en c5. Turbodieselen til PSA-gruppen har fått bra skryt fra mange blader, og vil nok oppleves som betydelig kvikkere med full last...tross alt dobbelt med nm, og 20 hester mer i stock-utgave..og legg på en chip da, DA snakker vi merkbart bedre drag :)

 

men,men, det er nå min mening...syns bare folk skulle hatt litt større horisont noen ganger ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår