VolvoR-Sport Skrevet September 7, 2008 Rapporter Share Skrevet September 7, 2008 Som topic sier. hvordan vil det gå med F stempler i en FT? eller skal jeg satse på disse? http://cylmo.no/Visnyhet.asp?Id=48 står til B230ET, men det passer vell? Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 7, 2008 Rapporter Share Skrevet September 7, 2008 Det blir alt for høy komp, så raser fort vekk ved 0.2 i ladetrykk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet September 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2008 okei.. hva er komp.forholdet i F motor da? tror om wiseco stempla? Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Modalen Skrevet September 7, 2008 Rapporter Share Skrevet September 7, 2008 Det blir alt for høy komp, så raser fort vekk ved 0.2 i ladetrykk :) Er du sikker på det ? :) Siter 79 Volvo 242 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 7, 2008 Rapporter Share Skrevet September 7, 2008 Eneste forskjellen på en f motor og en ft-motor er stemplene! Mye lavere komp i turbo-motorer, så hvis man turbokonverterer en f-motor dreier man enten ned stemplene eller legger på en god og tykk topp-pakning. Så ja, det er jeg sikker på! Altså.. Selvsagt på hvilket punkt man raser avhenger jo av kjøring og stand på motoren, men mye ladetrykk tåler det ikke. wiseco er vel kjent for å lage gode stempler såvidt jeg veit :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet September 7, 2008 Rapporter Share Skrevet September 7, 2008 så det raser på 0,2 bar??? du surrer ass... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 Du skjønte poenget mitt... Det tåler ikke mye trykk pga den høye kompen...! Ellers er det jo bare å smelle på turbo på k-motor og dra ut 200hester på 0.5 i trykk.. Hadde jo vært greit :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 når du først skal bygge turbobil vil det garantert lønne seg å sette inn en orginal ET/FK/FT fremfor å bygge en ut i fra en gammel F-motor. Stemplene her kommer jo på 6450,-. For den summen får du en strøken, 100% nyoverhalt, komplett B21ET/B23ET i sverige. Spesielt B21ET er veldig billig i nabolandet. Sett mange til ca 2000-3000, komplette motorer som ikke trenger mye arbeid. På ET motorene trenger man ikke flytte fordeler osv. B21ET kommer jo fra 240. Komplette FK/FT motorer med alt man trenger koster ca 10000SEK/8800NOK. Eneste man da trenger er å bygge om oljekjøling og flytte fordeler, noe som er en smal sak iforhold til å kjøpe alle delene separat og sette sammen en ny motor. Å kjøpe inn masse smådeler blir fort mye dyrere enn å kjøpe ferdig. En komplett ombygning av 240 koster opp mot 20000, har du F-motor i bilen allerede ca 15000,- dersom man henter motor i sverige. Søk rundt på svenske salgssider som http://www.blocket.se (svensk finn.no) og http://www.turboperformanceclub.com/net/se eller hva det er. Her finner man masse billige deler. Husk også kursforskjellen. 100SEK er i dag 88NOK. I tillegg mangler F-blokka uttak for olje inn og ut på turbo, feil dyser, feil styreenheter, formotstander osv. alt dette blir garanter mye dyrere enn å kjøpe en ferdig pakke. Spar opp penger å kjøp ferdig, så koster ombyggningen sikker halvparten av hva det koster å bytte om en F-motor. Finnes mange der ute som har begynt å bygge om F-motorer, men gitt opp og kjøpt ET/FK/FT. Sparer masse penger og tid. Har bygd om 240 før og vet hva jeg snakker om her. Du aner ikke hvor mye små-deler man trenger. http://www.blocket.se/li?ca=7_s&q=b21et&cg=1040&w=3&c=0 http://www.blocket.se/vi/17275328.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/17744963.htm?ca=7_s Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 Eneste forskjellen på en f motor og en ft-motor er stemplene!Mye lavere komp i turbo-motorer, så hvis man turbokonverterer en f-motor dreier man enten ned stemplene eller legger på en god og tykk topp-pakning. Så ja, det er jeg sikker på! Altså.. Selvsagt på hvilket punkt man raser avhenger jo av kjøring og stand på motoren, men mye ladetrykk tåler det ikke. wiseco er vel kjent for å lage gode stempler såvidt jeg veit :) Nå ja, er ikke enig i det da. Selve motoren: -Stemplene som du nevner her ja -Oljekjøling (F-har som kjent ikke dette, FK/FT har det.) -Olje inn/ut til turbo, På F-motorer er disse hullene støpt igjen -Eksosventilene er natrium-kjølte på FK\FT, ikke på F I tillegg kommer jo resten, som styreenheter, formotstander, dyser, bensinpumpe osv... Så er ganske mye som er forskjelling. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 Som topic sier.hvordan vil det gå med F stempler i en FT? eller skal jeg satse på disse? http://cylmo.no/Visnyhet.asp?Id=48 står til B230ET, men det passer vell? Hvis du skal bytte stempler så bør du samtidig borre sylinderene slik at "alt" blir helt nytt. Lite vist å sette nye stempler inn i en slitt sylinder. Desuten slites stempel og sylinder til hverandre, et nytt stempel vil da kunne føre til et solid motorras. En tredje ting er at sylinderene og stemplene er merket med bokstaver som må stemme overens. Når man lager flere ti-tusen motorer i året nytter det ikke å gjøre det 100% perfekt. Derfor ble motorene borret, kontollmålt og vær sylinder fikk da et passende stempel. Er minimale forskjeller, men mer enn nok til at ting fort kan ryke. Så med borring og nye stempler kommer du for oppi ca 8000-9000,-. Det er i praksis en hel FK/FT i sverige med alt man trenger. Kompen i F-motor er vel ca 9,5:1, i FK/FT ca 8,5:1 Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 Nå ja, er ikke enig i det da. Selve motoren: -Stemplene som du nevner her ja -Oljekjøling (F-har som kjent ikke dette, FK/FT har det.) -Olje inn/ut til turbo, På F-motorer er disse hullene støpt igjen -Eksosventilene er natrium-kjølte på FK\FT, ikke på F I tillegg kommer jo resten, som styreenheter, formotstander, dyser, bensinpumpe osv... Så er ganske mye som er forskjelling. Det er ikke alle ft som har underspyling. Du får vel også F med underspyling? Underspyling er også ENKELT å lage til selv... Ellers, er det ingen problem å kjøre 180-200hk på en f+t. Om man tar 531 topp på F, får man også 0.3 lavere i komp. ps. f+t kan gjøres veldig billig, faktisk mye billigere enn en b21et modernisering og mye billigere enn å kjøpe en ft/fk. Man kan få til alt for ca 3-4.000kr og om man ikke har planer om mer enn 180hk+- litt, så funker dette knall! Om man ombestemmer seg i fremtiden og vil dra ut litt mer, så har man jo nå alle turbodelene og da kan man jo kjøpe seg en ny blokk feks fra sverige. Seff må man jo også da bytte turbo, dyser og slikt på nytt, men det måtte man jo også gjort om man hadde h att en komplett ft/fk.. Så, ja.. argumentene dine er ikke på helt fast grunn, det spørs hva man er ute etter, hvor mye man kan gjøre selv og hva man gir for delene. Det er sikkert en del folk som sitter med t.d. en 740 turbomotor med hull i blokken, eller en ødelagt 940 turbomotor, kanskje de eventuellt bare importerer et komplett +t kit fra USA, etc. er mange løsninger som kan gi 180hk+- og det er langt fra vanskelig å konvertere. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 her var det mye rart. turbokonvertering av B230F er ikke noe problem. Holder på med en nå som skal erstatte en slitt B230FT i en 1986 740TIC. Har også en til på vent, det er en B230F som har gått 650 000km og som nå trenger en liten effektøkning. Alt blir brukt igjen, det byttes lager og pakninger, hones og byttes stempelringer. Motoren og alle tilhørende innvendige komponenter er renset til sånn dem var nye. En ting er helt sikkert, blir veldig kjørbart med F komp. og litt trykk i tillegg. Har blitt gjort før og det duger jo 1.5bar en kortere periode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 her var det mye rart. turbokonvertering av B230F er ikke noe problem. Holder på med en nå som skal erstatte en slitt B230FT i en 1986 740TIC. Har også en til på vent, det er en B230F som har gått 650 000km og som nå trenger en liten effektøkning. Alt blir brukt igjen, det byttes lager og pakninger, hones og byttes stempelringer. Motoren og alle tilhørende innvendige komponenter er renset til sånn dem var nye. En ting er helt sikkert, blir veldig kjørbart med F komp. og litt trykk i tillegg. Har blitt gjort før og det duger jo 1.5bar en kortere periode. ja, jens, der har du et poeng.. En 200hk F+T går selvsagt bedre enn enn 200hk FT, pga. den har jo høyere kompresjon. Om man da i tillegg kjøper seg megasquirt elns., lager to maps, en for e85 og en for vanlig blyfri 98, kjører på typhoon ebc (elektronisk boost controller), etc. så kan man plutselig ha det ganske så morro med f+t. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 ja, jens, der har du et poeng..En 200hk F+T går selvsagt bedre enn enn 200hk FT, pga. den har jo høyere kompresjon. Om man da i tillegg kjøper seg megasquirt elns., lager to maps, en for e85 og en for vanlig blyfri 98, kjører på typhoon ebc (elektronisk boost controller), etc. så kan man plutselig ha det ganske så morro med f+t. Å dette er billig ???? en orginal B21/23ET tåler ca 300HK ORGINALT Med chippa FK/FT sprut, litt større turbo,alu cooler, r-dyser og 3"LMM så har man 300HK. Det kaller jeg billig. vil koste opp mot 20000 og da har du overhalt hele motoren inkl: - motor ca 3000 - pakninger\lager\ringer osv ca 3000 - R-dyser ca 2000 - 3"LMM - gratis - styreenheter, event:ledningsnett svinghjul 2000-3000. - større turbo - umulig å si pris - 3"JT eksos 3200 - BTR ca 1200 (kollevold rally) - alu cooler ca 2000-3000, - chip ca 1700 Dette gir ca 300HK for ca 20000,- med alt av smådeler og duppeditter = MYE morro. Dropp billige prosjekter. Gjør ting ordenlig første gang, så varer det lenge. Dette oppsettet er velprøvd allerede og meget holdbart. Kjøper du H-råder for ca 4000,- har du så å si en evighetsmaskin. Blir dyrt å bytte deler med jevne mellomrom. 180-200HK høres mye ut, men etter en ca 1.måned føles det ut som å en kjøre i en sliten varebil. Bruk litt tid og penger på en skikkelig motor med min 250-300HK. Da varer gleden lenge. - Men du velger naturligvis selv, kommer bare med et godt råd. Spar penger og kjøp deler i løpet av vinteren, for så å ha ca 300 startklare HK til våren. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet September 8, 2008 Rapporter Share Skrevet September 8, 2008 Det er ikke alle ft som har underspyling.Du får vel også F med underspyling? Underspyling er også ENKELT å lage til selv... Ellers, er det ingen problem å kjøre 180-200hk på en f+t. Om man tar 531 topp på F, får man også 0.3 lavere i komp. ps. f+t kan gjøres veldig billig, faktisk mye billigere enn en b21et modernisering og mye billigere enn å kjøpe en ft/fk. Man kan få til alt for ca 3-4.000kr og om man ikke har planer om mer enn 180hk+- litt, så funker dette knall! Om man ombestemmer seg i fremtiden og vil dra ut litt mer, så har man jo nå alle turbodelene og da kan man jo kjøpe seg en ny blokk feks fra sverige. Seff må man jo også da bytte turbo, dyser og slikt på nytt, men det måtte man jo også gjort om man hadde h att en komplett ft/fk.. Så, ja.. argumentene dine er ikke på helt fast grunn, det spørs hva man er ute etter, hvor mye man kan gjøre selv og hva man gir for delene. Det er sikkert en del folk som sitter med t.d. en 740 turbomotor med hull i blokken, eller en ødelagt 940 turbomotor, kanskje de eventuellt bare importerer et komplett +t kit fra USA, etc. er mange løsninger som kan gi 180hk+- og det er langt fra vanskelig å konvertere. Mye billigere enn B21ET - ikke drit deg ut a. Se her: http://www.blocket.se/vi/17275328.htm?ca=7_s komplett, nyoverhalt - gått 100km, 531-topp, VX-3 kam, trimbar til 300hk, Startklar motor, bare å sette inn, alt følger med 6000SEK = 5271NOK, det klarer du ikke ved å bygge selv. garantert, isåfall vil jeg gjerne se handlelista. Dette vil ta max en helg å sette inn. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.