Gå til innhold

F stempler i FT`?

Ranger emnet


VolvoR-Sport

Anbefalte innlegg

De tykke rådene i 230 tåler da også 300hk!

 

Sammenlignet med en utgammel ET råde så er de vel like sterke.

 

Drei av F stemplene 1,5-1,8mm og tut og kjør.

 

Vet dette holder,for det holdt til meg i over to år på 1,6 bar med T3/04 netics E-46 og datasprut.

F-blokka var like fin innvendig da jeg plukket den fra hverandre for oppgraderinger!

 

Så sånn sett så er det vel hipp som happ om man bruker F blokk/innmat eller ET blokk/innmat.

Hvertfall på en motor som skal yte rundt 300hk.

 

Men jeg gjorde alt selv og får man en ET blokk nyoverhalt til en grei penge så er vel det like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tykke rådene i 230 tåler da også 300hk!

 

Sammenlignet med en utgammel ET råde så er de vel like sterke.

 

Drei av F stemplene 1,5-1,8mm og tut og kjør.

 

Vet dette holder,for det holdt til meg i over to år på 1,6 bar med T3/04 netics E-46 og datasprut.

F-blokka var like fin innvendig da jeg plukket den fra hverandre for oppgraderinger!

 

Så sånn sett så er det vel hipp som happ om man bruker F blokk eller ET blokk.

Hvertfall på en motor som skal yte rundt 300hk.

 

Sant det der, men på ET slipper man å dreie stemplene, i tillegg er ET stempel smidde. Sånn sett er det hipp som happ, dog mindre arbeid med ET, så hvis man må betale for arbeidet vil ET være det beste, selv om F-motor er mye lettere å få tak i.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt så har jeg original FT blokk.

grunnen til at jeg lurer på F-stempler er at FT'n raste, og stempla ser ikke pene ut, så jeg har en 90 F-motor liggende.

 

men jeg tror jeg skal gå for Wiseco, skal kjøpe H-profil også, så jeg kan jo gjøre det skikkelig første gangen :)

-Volvo 245 16v Turbo Prosjekt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vell bare si det slik at Twin turbo sleden min er jo bygd av en F motor:)

 

med FT stempler da såklart...men det trenger liksom ikke koste mere...så er det sagt...

 

å det har kosa meg ca det samme som slipesettet koster...+ litt div...men IKKE noen flere tusen:)

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye billigere enn B21ET - ikke drit deg ut a. Se her:

 

http://www.blocket.se/vi/17275328.htm?ca=7_s

 

komplett, nyoverhalt - gått 100km, 531-topp, VX-3 kam, trimbar til 300hk, Startklar motor, bare å sette inn, alt følger med 6000SEK = 5271NOK, det klarer du ikke ved å bygge selv. garantert, isåfall vil jeg gjerne se handlelista. Dette vil ta max en helg å sette inn.

 

Ikke drit deg ut da ;)

 

Ja, F blokken er bedre å bygge på enn b21 blokken.

B230 blokkene har bedre støping enn b21/b23.

 

Når du da har sterkere rådene, større sylindervolum og du kjøper da noen gode stempler.

 

Ellers. dette "300hk" oppsettet som snakkes om tidligere, her glemmer man:

1) givere, m.m. for å kjøre lh2.4 på en b21et

2) ny topp (evnt plombere gammel topp og skaffe innsug, m.m. fra en efi motor)

3) turbo er ikke med i den prisen der på 20k, en turbo til 300hk koster faktisk en del tusen

4) pakninger, slanger, olje, oljekjøler+++

 

Det er lett 30k++ det der, gjerne mer.

Ja, det er lett å finne en b21et i sverige, det er lett å finne en b230ft/fk i sverige. Det er ikke så vesentlig når han da lure på om han kan bruke F stemplene.... Det er dyrere å bygge opp en b21et til specs som han kan oppnå med b230f blokk og andre stempler, enn det koster for fire stempler!

 

Han kan kjøpe stempler av JVAB feks... (samme som parner, bare billigere).

 

Så, ja.. Det er litt teit å være så bastant som du er nå.

Jeg sa aldri at f blokk er beste løsningen, men om du har delene (som han har, utenom stempler), så vil jeg påstå at i hans tilfelle er det nok best å bare bruke F blokken og da FT toppen - om den overlevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke bli så sur nå da, pass på blodtrykket.

 

Ikke drit deg ut da

 

Ja, F blokken er bedre å bygge på enn b21 blokken.

B230 blokkene har bedre støping enn b21/b23. Har ingenting å si opp til ca 300hk, over det er jeg enig at F/FK/FT er best, med det støste "rammelageret"

 

Når du da har sterkere rådene, større sylindervolum og du kjøper da noen gode stempler.

 

Ellers. dette "300hk" oppsettet som snakkes om tidligere, her glemmer man:

1) givere, m.m. for å kjøre lh2.4 på en b21et Han har F allerde

2) ny topp (evnt plombere gammel topp og skaffe innsug, m.m. fra en efi motor) Smal sak å tette hullene

3) turbo er ikke med i den prisen der på 20k, en turbo til 300hk koster faktisk en del tusen Sant, men mye på bruktmarkedet

4) pakninger, slanger, olje, oljekjøler+++ Dette følger med på ET/FK/FT, pakninger og olje trengs uansett

 

Det er lett 30k++ det der, gjerne mer.

Ja, det er lett å finne en b21et i sverige, det er lett å finne en b230ft/fk i sverige. Det er ikke så vesentlig når han da lure på om han kan bruke F stemplene.... Det er dyrere å bygge opp en b21et til specs som han kan oppnå med b230f blokk og andre stempler, enn det koster for fire stempler! Kjøper man ET trenger man ikke stempla, de er smidd allerede og funker opp mot 500HK, var derfor jeg skrev alt det der med ET-motor. Hadde det fra starten av vært snakk om over 300HK hadde svaret vært et annet. Vet jo at ET blokkene lever farlig over 300, men her kommer jo alt ann på. Er fremdeles en god del billigere å kjøpe den motoren jeg ga link til her på ca 5300, der er billigere enn stempla + 531 topp som bonus

 

Han kan kjøpe stempler av JVAB feks... (samme som parner, bare billigere).

 

Så, ja.. Det er litt teit å være så bastant som du er nå. Er ikke bastant, i allefall ikke noe mer enn deg :)

Jeg sa aldri at f blokk er beste løsningen, men om du har delene (som han har, utenom stempler), så vil jeg påstå at i hans tilfelle er det nok best å bare bruke F blokken og da FT toppen - om den overlevde. Har aldri sagt at ET er best å bruke jeg heller, men et billig alternativ, billigere enn ditt F-motor prosjekt. Men siden han har alt bortsett fra stempla så er det jo bare å skaffe de, men hadde alikevel skaffa en FK/FT blokk som da har olje inn/ut hull + underspyling når man først er i gang . Når har jo effekttallet plutselig oversteget 300HK her, så da må råder byttes i ET, og stempler og råder i F/FK/FT + at ET blokka lever noe farligere enn B230. Vet veldig godt at det ikke er no problem å konvertere en F-motor, men hvis man kun har F-motor og vil ha turbomotor så mener jeg at å kjøpe såkalte +T kit fra USA, eller snekre sammen et eller annet er tull, blir det fort penger av det.

 

Som svar på post 1, som jeg ga min mening om tidligere så holder jeg fremdeles fast ved at F-stempler ikke skal brukes på turbo, og helst ikke F-blokka heller da den ikke har hull til olje ut\inn på turbo, som betyr halvveis-løsninger. bruk gjerne blokka hvis du vil, men stempla kaster du i søpla. Sikkert mange som sier at det går bra, men glem det. Sugemotor stempler skal ikke stå i en turbo-motor (kan sef. dreie stemplene da) Det mener i allefall jeg.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du glemmer fremdeles:

Han har jo allerede en dårlig/gåen FT motor, han har en F blokk.

 

Med andre ord, kan han:

1) Kjøre til Sverige og kjøpe en b21et, bruke mye tid og penger på å bygge om denne / modernisere den.

2) Kjøre til sverige og kjøpe en b230ft bunndel (koster nok ca 5000kr i god stand).

3) Kjøpe 4 gode stempler og div, overhale sin b230f bunndel og få en "ny" motor.

 

4 Stempler og div annet fra JVAB koster ikke mer enn b21et og det blir mer holdbart. Videre, vet man aldri om det man ser annonsert på blocket i realiteten er det som selger påstår (har selv kjøpt "komplette" motorer flere ganger... Både av Svensker og Nordmenn. Den ene hadde angivelig kobber topp-pakning, men viste seg jo fort at det bare var org pakning, samt ledningsnett var råttent, etc.

 

Jeg vil si: Om kostnaden og jobben er ca samme., er det ofte enklest å bruke det man vet standen på. Kjører man til Sverige, må man også betale for bensin og slikt, evnt frakt for b21et. Samt man risikerer jo å kjøpe "katten i sekken" og sådan være tilbake til steg 0 (dog. denne gangen litt fattigere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår