Gå til innhold

Min A4 1,9tdi quattro avant "småfiks"

Ranger emnet

volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Hei!

Da har jeg etter mye om og men kjøpt meg en a4.

Det er da en 97 modell avant med 1,9tdi motor (110hk versjonen) og litt utstyr.

Er bla klima, sportseter, s-line ratt, cruisecontroll+++

Sikkert mye jeg ikke har sett enda, regner vel med at sentrallås og el vinduer er rimelig standard på disse bilene.

Her er noen bilder av den, ganske så møkkete. Jeg så ikke helt hensikten i å vaske den kun for å ta bilder når det omtrent detter helt vann ute 24-7. Her kommer det også til å dukke opp litt bilder hvis det skjer noe...

DSC00203.jpg

DSC00204.jpg

DSC00205.jpg

DSC00206.jpg

Det som er gjort med bilen er senking, tror det er 35/30 eller noe. Er i allefall AP som er merket og fjærene er blå.

Felgene er 18 tom asa med 235/40.

Så har forrige eier plukket av alle emblemene bak og spraya grillen/emblemet framme svart.

Utover dette er bilen helt original.

Eneste jeg har gjort siden jeg fikk den er å bytte spiller, ei lyspære, skrape av klistremerker (weey, ponyparts på en audi??) samt hatt firehjulsmåling og balansering av hjul.

Det som skal gjøres med bilen i nærmeste framtid:

Bytte noe foringer, er noe som er slitt men vet ikke helt hva siden det er noe så helvetes mye "kitt og stag" under der.

Er noe som ikke henger med når camber er -0,4 på ene siden og -1,3 på andre framme.

Så må den jo jåles opp litt og fikses på, så lista mi foreløpig er slik ut:

-Stereo, kommer til å gå for noen vasse kompsett og ingen sub.

Tror det blir til å sette inn 5 1/3 tom framme, 6 1/2 tom i

bakdørene og lage til ei lita "hattehylle" under rolloen med

enda ett 6 1/2 toms sett

-'Camberkit' framme så jeg får justert cambervinkelen. Dette for

å spare dekk og få noe bedre kjøreegenskaper. Er bare snakk om

noen eksentriske foringer tror jeg.

-Lage til noen nye enderør som ikke peker mot bakken. Har noen 45 graders 2,5tom liggende i rustfritt som jeg muligens tigger på

lyddempere som er der nå.

-Bytte speil på passasjerside til ett likt som på førersiden

og montere sånne kromma speilkåper på begge sider.

-Takvinge, forslag?

-Faceliftlamper, muligens med bi-xenon.

-Muligens annen grill og baklamper.

-Lakkering av fangere da det er litt ymse både framme og bak.

Ellers så får jeg vel legge til at jeg er veldig fornøyd med kjøpet, er i allefall en krembil mtp kjøreegenskaper og jeg ser fram imot vintern....

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt ett pent brukt s-line ratt på ebay. Gjenstår å se hvor pent brukt det er.

Det som sitter i bilen nå er noe slitt og går snart hull på øvre delen...

Bestilte ny girkule i stad hos møller da den jeg har begynner å gå i oppløsning.

Var også på verksted i sta og fikk sjekket opp litt foringer for å finne ut hva som lager lyder samt grunnen til at camber framme var på jordet. Viste seg at fremre øvre stag på førersiden var slarkete, så det blir bestilt nytt fortløpende...

Var også litt vel mye dødgang i splinekoblingene på mellomakselen, så prøver å bytte disse og håper det ikke er diffen som maser.

Ellers så kom det ny låsesylinder i stad som skal monteres i kveld evt i morgen kveld... Den i førerdøra har knekt sjø.

Kommer bilder når noe blir gjort...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det skjedd noe, bilder kommer når jeg får tatt noen...

-Har bytta låsesylinderen, skjønner godt at de tar 3 papp for det på merkeverksted.

-Også bytta girkule da den gamle så ut som ei nyskrella banan.

-Staget som bærekula var skrot på har jeg kjøpt, byttes så fort jeg får mulighet til 4 hjulskontroll igjen.

Så begynte jeg å se litt på anlegget, fant ut at det satt elementer originalt i bakdørene, men de var ikke kobla til i iso pluggen da audi sin ikke er lik std iso.

Memory funksjonen på spillern funker ikke så dette må kobles om. Noe som tydeligvis en tidligere eier har prøvd.

Noen som kan si meg hvem kabel som er til hva bak der? Mest på spenningssiden...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er gul jeg også, men hva det er i ledningsnettet på bilen aner jeg ikke... Fikk kjøpt nye kontakter i stad så skal skjøte de inn til lørdan håper jeg.

Hadde det bare vært urørt fra før kunne jeg bare plugga i en adapterkabel, men det var jo kuka sønder og sammen fra før...

I morgen blir det bytte av stag i forstillinga og i kveld blir det ny olje og filter på motorn.

Noen som vet hva slags olje det skal være på kasse og diff?

Er ikke diffbrems så trenger ikke LS olje...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krysskoble gul (12v) og rød (tenning). er det motsatt som på din bil får ikke spilleren strøm når tenningen er av og memory i spilleren slettes. sånn er det på alle eldre vag-biler. Har også 1,9 TDI. Her ser du hvordan eksosen ble med 2 stk. eksoshale fra biltema til 99,- stk. med litt kapp og mekk...

DSC01026.jpg

Robert

- 2001 Audi A4 Avant 1,9 TDI Quattro

- 1998 VW Golf 4 1,6 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra det der... Jeg tror jeg smetter på polerte 2,5toms 45 gradere.

Må leke litt elektriker tror jeg, han som hadde bilen før har herja fælt der, ingenting som stemmer.

Ingen som har tilgang på skjema?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Har fått gjort noe småtteri.

Bytta til ny girkule (gamle så ut som en banan)

Bytta øvre-fremre stag på førersia + 4 hjulskontroll.

Kjøpt nye vintergluffser, 16 tom rs4-2 med piggfritt.

Prøvd å koble om cd spilleren også, men jeg fikk til noe rart.

Når bilen står i ro funker alt, memory funker også.

Men når jeg kjører igang så slukner den... hehe... spennende.

Noen som vet om det sitter delefiltre på høyttalerne i bakdørene? Finner faen ikke ut hvem kabler som går dit (har sitti med pipern i lengre tider og målt mellom kontakta bak på begge sider og de i kontaktene framme).

Bilder kommer etterhvert...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Denne tråden har vært erklært død i lengre tider selv om det ikke har stått stille (pga andre prosjekter, fagprøve etc).

Men har skjedd en god del med bilen.

Desverre så knakk jeg mobilen min i sinne i fylla, så alle bildene jeg hadde er borte vekk. Men kan ta nye av det jeg har gjort.

Har bla kobla om stereoen litt så noe av det funker, bytta olje på kassa, kobla opp full defa pakke++

Pr akkurat nå står bilen på bukker siden jeg måtte bytte hjullager bak. Dette blir ferdigstilt i morgen så da skal jeg prøve å ta masse bilder av det som er gjort.

Neste ting som skal gjøres: Chips :ratatatat

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider