Gå til innhold

Viftereima røyk under kjøring! Hvor store skader?

Ranger emnet

aunemoew

Anbefalte innlegg

Da røyk viftereima på vår passat 1,8 T 99 mod. Det skjedde under kjøring, og motoren rakk å nesten å koke før vi fikk stanset.

Hvor store skader kan ha skjedd med andre deler av motoren? Kan viftereima ødelegge/ta med seg regreima?

Og: Hvordan kan dette skje? Kjøpte den av bruktbilforhandler i mai, med forsikringer om at regreim var byttet. Gikk da ut fra at de også hadde sjekket evt byttet viftereima.

Har noen peiling på hvor mye dette kan koste å fikse?

(Skal uansett kreve at firmaet jeg kjøpte av betaler selvsagt)

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville iallfall fått undersøkt om det har gjort skade på motor før jeg hadde begynt å kreve at selger skulle dekke reparasjoner osv.

Og ja, man hadde nok ikke spurt om det kan ha skjedd noen skade hvis reima har ryki.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fullstendig havari pga viftereima ryker? Hva er isåfall årsaken til det? Viftereima driver jo bare dynamo, servo, vannpumpe.. Blir jo ikke no havari om noen av de tingene stopper med mindre man kjører til motoren koker og litt til..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har stoppet motoren før den har begynt å overopphete seg er det ingen fare. Kjøp ny reim, snekk den på og nyt den videre kjøreturen, men det kan også være en fordel å sjekke grunnen til at den har røket. Er det f.eks ett def. strammehjul eller løpehjul vil det ikke gå lange tiden før den nye ryker på nytt...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fullstendig havari pga viftereima ryker? Hva er isåfall årsaken til det? Viftereima driver jo bare dynamo, servo, vannpumpe.. Blir jo ikke no havari om noen av de tingene stopper med mindre man kjører til motoren koker og litt til..

Jeg har også hørt om tilnærmet havari pga av dette. Bla på audi 2,5 TDI, viftereima dro med seg register som igjen dro med seg ventiler og full pakke. De to motorene er jo ikke helt ulike.

Heldigvis stoppet ikke motoren av seg selv, håper det lover godt. Uansett frykter jeg at regreim kan ha blitt skadet, men det er jo vanskelig å si.

Hvor mye koster bytte av regreim på denne på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som omtrent mente at Passat var verdens beste bil i en annen tråd her? ;) (ta denne med litt humor)

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har hørt at viftereima har dratt med seg reg reima på 1.8 motoren noen gang, men en gang må jo være den første for alt... Uansett ville du hørt ett jævla leven fra motoren din dersom reg reima røyk.

På den motoren og i den bilen koster det deg ca 11 laken å reparere det hos autorisert forhandler, men dersom du velger å bruke en mekanikker som meg vil du slippe unna med halvparten ca...

Opel Frontera -94 2,3Tdi

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har hørt at viftereima har dratt med seg reg reima på 1.8 motoren noen gang, men en gang må jo være den første for alt... Uansett ville du hørt ett jævla leven fra motoren din dersom reg reima røyk.

På den motoren og i den bilen koster det deg ca 11 laken å reparere det hos autorisert forhandler, men dersom du velger å bruke en mekanikker som meg vil du slippe unna med halvparten ca...

Hehe, nei det ser heller ikke ut som det er så ille. Men det kan jo hende den er skadet, det er litt vanskelig å se. Virker som reima har kilt seg fast i det som vel er den som strammer reima. Mulig det er den som er årsaken til problemet. Kan jo uansett ikke kjøre bilen nå, så noe lurt må jeg finne på.

Ser du bor i østfold, du tilbyr deg å komme over fjorden og fikse det for 5500 med deler hvis regreim må byttes? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som omtrent mente at Passat var verdens beste bil i en annen tråd her? ;) (ta denne med litt humor)

Eirik

Hehe, sier ikke det er verdens beste bil, men bedre en BMW, og en av de beste biler og kjøre i den årsklasse. :) Selvfølgelig finnes det småproblemer med de, men det er det generelt på alle "gamle biler.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei det ser heller ikke ut som det er så ille. Men det kan jo hende den er skadet, det er litt vanskelig å se. Virker som reima har kilt seg fast i det som vel er den som strammer reima. Mulig det er den som er årsaken til problemet. Kan jo uansett ikke kjøre bilen nå, så noe lurt må jeg finne på.

Ser du bor i østfold, du tilbyr deg å komme over fjorden og fikse det for 5500 med deler hvis regreim må byttes? ;-)

Er ikke værre enn å bare vippe av dekslet til reg. reima og titte over den før du gjør noe mer med det. Dersom du har ett skikkelig verksted med løftebukk og alt verktøy kan jeg godt rusle en tur over fjorden jeg. =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha noe å si for registerreima denne, ikke på denne bilen hvertfall, har byttet på en før.. Og skal du virkelig gå til forhandler for en reim som koster mellom 30 og 100 kroner?

Og hadde registerreima di ryki, skal jeg love deg du hadde merka det ;)

Reima koster ikke mellom 30 og 100kr for å si det sånn og denne reima er ikke bare å smekke på. Her må hele fronten på passaten av og det er litt jobb hvis du aldri har gjort det før....

wirrumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider