Gå til innhold

Drifting med og uten servo

Ranger emnet


Hans

Anbefalte innlegg

Har ingen spesielle erfaringer med dette å drifte. Slenger litt bare når det er vått og når det er snø.

Har stort sett brukt volvoen til mor ;) som har servo. Nå har j kjøpt meg en bil til -uten servo.

Er det mye vanskeligere å drifte ordentlig med en bil som ikke har servo?

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Air 63

Har ingen spesielle erfaringer med dette å drifte. Slenger litt bare når det er vått og når det er snø.

Har stort sett brukt volvoen til mor ;) som har servo. Nå har j kjøpt meg en bil til -uten servo.

Er det mye vanskeligere å drifte ordentlig med en bil som ikke har servo?

 

Skal ikke akkurat uttale meg som om jeg er ekspert på dette området enda, men jeg kan jo synse litt. Du så jo den hvite merca mi på drift day på rudskogen syns jeg at jeg husker du har skrevet et sted her.

 

Jeg syns at jo fortere man klarer å snu hjula fra den ene siden til den andre jo bedre er det. På bilen min har jeg altfor mange runder på rattet. Vet ikke om man får kjøpt styresnekke til mercedes 190 med færre runder på rattet? Men når det en gang er sånn at det er så mange runder på rattet som på min, syns jeg det er viktig at hjulene er veldig selvopprettende. Når jeg ligger i en sladd en vei, og skal legge bilen i en sladd andre veien slipper jeg rattet og lar det gli i henda til det stopper, for så å ratte som faen andre veien. Mange som liker å sladde med rattkule, har ikke prøvd den enda. :-), jeg tror det er fordel med servo, men styringer uten servo er jo ofte mere presise og gir fine tilbakemeldinger. Så lenge ikke rattet blir så tungt at det hemmer deg i å snu på hjula så fort du ønsker tror ikke jeg det er noe vits å ha servo, Merca har jo rå svingradius og, syns det virka viktig, for jeg lå faktisk på styrestoppen ganske mange ganger. Camaron min har innmari dårlig svingradius så jeg skulle nesten gjort noe med det

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som veit om en effektiv måte å mekke kortstyring på, uten å bytte styresnekke osv.. Går det an å klippe/lime litt.. hehe.. Bytte noe drev el. lignende.. har aldri vært borti å mekke no særlig på styring før.. har ikke servo..

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Skal ikke akkurat uttale meg som om jeg er ekspert på dette området enda, men jeg kan jo synse litt. Du så jo den hvite merca mi på drift day på rudskogen syns jeg at jeg husker du har skrevet et sted her.

 

Jeg syns at jo fortere man klarer å snu hjula fra den ene siden til den andre jo bedre er det. På bilen min har jeg altfor mange runder på rattet. Vet ikke om man får kjøpt styresnekke til mercedes 190 med færre runder på rattet? Men når det en gang er sånn at det er så mange runder på rattet som på min, syns jeg det er viktig at hjulene er veldig selvopprettende. Når jeg ligger i en sladd en vei, og skal legge bilen i en sladd andre veien slipper jeg rattet og lar det gli i henda til det stopper, for så å ratte som faen andre veien. Mange som liker å sladde med rattkule, har ikke prøvd den enda. :-), jeg tror det er fordel med servo, men styringer uten servo er jo ofte mere presise og gir fine tilbakemeldinger. Så lenge ikke rattet blir så tungt at det hemmer deg i å snu på hjula så fort du ønsker tror ikke jeg det er noe vits å ha servo, Merca har jo rå svingradius og, syns det virka viktig, for jeg lå faktisk på styrestoppen ganske mange ganger. Camaron min har innmari dårlig svingradius så jeg skulle nesten gjort noe med det

 

du kan jo kjøpe slik som rallybilene har da. Utvekslingsboks.. det snurrer de vel bare en halv gang på rattet fra fullt fra den ene siden til fullt til dene andre siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

 

du kan jo kjøpe slik som rallybilene har da. Utvekslingsboks.. det snurrer de vel bare en halv gang på rattet fra fullt fra den ene siden til fullt til dene andre siden..

 

Tvilsomt.. Det er nok ikke lett å kjøre med så lav utveksling på rattet. Har du ikke sett inboard fra rally biler da? (F.eks WRC)

De ratter MYE mer enn en halv omdreining til hver side.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette kommer veldig ann på men generelt så blir det fort litt tregt som "hersker hans" akkurat sa...

Når du skal sladde/drifte og begynner å få litt fart er du virkelig avhenig av rask ratting, og da synes jeg det er best uten servo, siden dette er ganske mye raskere..

Når du har servo blir det jo en treghet i servo pumpa når du skal svinge fort til andre sida, en kontra f.eks..

 

Med servo så må du liksom hjelpe rattet rundt, mens uten er det bare å slippe og ta det igjen også ratte det du skal..

 

Mine erfaringer hvertfall...

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Det kommer nok an på servoen.

Jeg kan legge ut bilen, slippe rattet, ta det igjen og ratte videre. Rattet snurrer herlig kjapt uten hjelp. :D

Jepp som jeg sa ;)

Eksempel:

Golf Mk1 uten servo.. Masse kontrar (til tider nesten baklengs :D) i 100 km/t i evigheter oppover flystripa (1 km) uten å snurre..

 

Opel Vectra, samme hastighet og masse kontrar men til slutt kom jeg på etterskudd for jeg greide ikke å få rattet fort nok rundt til å ta igjen kontraen fort nok, og snurra etter 5-7 stk...

 

VW Passat 98 mod Stasjonsvogn, ikke testa på flystripa, men er dog mye raskere på styringa/selvopretting, og mye lettere å kontrollere i sladd

 

Golfen og passaten er faktiks veldig like, kjenner at det er samme merke liksom, selv om det er så stor alders forskjell..

Mens Vectraen var som å ha Sirup i styresnekka :rolleyes:

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Etter det jeg har fått med meg er det dimensjoneringen på ventilene i servoen som gjør det. For kjapp ratting, så kommer ikke olja frem, og servoen blir hard.

ahh.. akkurat..

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

noen som veit om en effektiv måte å mekke kortstyring på, uten å bytte styresnekke osv.. Går det an å klippe/lime litt.. hehe.. Bytte noe drev el. lignende.. har aldri vært borti å mekke no særlig på styring før.. har ikke servo..

 

Har du styresnekke, kan du lage en lengre pitman arm, da får du færre runder. Du får også kjøpt snekker til mange biler med forskjellige utvekslinger, skal kjøpe AGR snekke til Camaron.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår