Prolixin Skrevet August 14, 2002 Rapporter Share Skrevet August 14, 2002 Hei, tenkte først og fremst på dette m/VR6 motoren, men like greit å lage en ny thread for dette gjelder jo alle sugemotorer egentlig. Noen som har peiling som gidder å forklare detaljert de forskjellige metodene som må til verks for å trimme en sugemotor ? Gjerne hva de gjør med motoren, hvorfor man får bedre effekt, sånn ca hvor mye mere effekt man vil få og ulemper osv. Tenkte det kunne være greit å få en oversikt over dette. Det er jo så mange som har mange forskjellige meniger om dette der ute. Jeg setter opp en liten liste (tilføy gjerne flere ting som jeg har glemt) over tingene jeg kommer på. - Porting - Bytte kam aksel - Effekt anlegg - Grenrør (gjerne hva forskjellen på dette og manifold er) - Sportsfilter - Forhøye kompresjonen (gjerne hva man må gjøre for å gjøre dette) - Bytte injeksjons dyser - Datasprut - Bytte chip på ECU - Tennplugger ? Coil ? Ledninger til tennplugger ? - Lettere svinghjul Kommer ikke på mere. Hadde jo vært artig å fått til en komplett guide til trimming her :o) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Skrevet August 14, 2002 Rapporter Share Skrevet August 14, 2002 forced induction :D Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schlasken Skrevet August 14, 2002 Rapporter Share Skrevet August 14, 2002 lystgass, ofte kaldt naaaawzz på folkemunne.. nos er et firma, nitrous oxide systems.. ikke gassen. det er mange andre firmar også.. som kansje er litt billigere men ikke gir like mye "street-cred" :D Siter - '72 Datsun 240z rb26dett - '91 Skyline gts-t rb26dett x '84 Nissan Silvia s12 x '86 Nissan Bluebird Turbo x '89 Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet August 14, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2002 Hehe, joa, men jeg hadde håpet på at noen kunne utdype de tingene jeg skreiv opp da. Får gi dere litt mere tid :op Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HiiP Skrevet August 14, 2002 Rapporter Share Skrevet August 14, 2002 Kan ikke dere som svarer her være SERIØSE! Syns detter er intressangt! :) Takk! Siter I have a right and a left brain, but there is nothing right in the left one and there is nothing left in the right. www.hiip-foto.com www.hiip.deviantart.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espentan Skrevet August 14, 2002 Rapporter Share Skrevet August 14, 2002 Oi, skal jeg svare på alt dette blir det en lang post :) Jeg må se å få lagt meg nå, men kan skrive litt imorgen ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet August 19, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2002 Originally posted by espentan Oi, skal jeg svare på alt dette blir det en lang post :) Jeg må se å få lagt meg nå, men kan skrive litt imorgen ;) imorgen ?? Nå har det gått mange mange dager!! Forlanger et svar nå! :D ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet August 20, 2002 Rapporter Share Skrevet August 20, 2002 - Porting Porting kan være alt fra og bare smoothe ut noen grader inni innsugskanaler, til og endre form og diameter på innsugskanaler.. slipe til skikkelig ventilseter.. matche pakninger med portene osv.. Målet er og få luften til og komme lettest mulig inn i motoren . siden det ikke er noen turbo som dytter lufta inn så er det kun vakumet inni motoren som drar inn luft. jo mer luft den kan dra inn per runde jo bedre(forutsatt at motoren gir rett bensin blanding i forhold til luftmengde. porting er ofte nødvendig for og hente det beste ut av andre modifikasjoner..Noen setter også inn større ventiler .. alt gjøres for og få inn mer luft på en viss tid) - forhøye komp i samme slengen som toppen portes så er det vanlig og planslipe anleggsflata mot blokka(topp pakninga).. ved og ta litt hardt i her økes også kompresjonen...dette er det kun sugemotorer som har no nytte av..(økt komp). forutsetter ofte at bilen kjøres på høyoktan etterpå for og forhindre tenningsbank(gå fra 95 til 98 er vanlig ved "normal" komp økning). Kan gi noe mer effekt - kammer Kamaxlene styres hvor lenge , og når motoren skal suge inn luft/bensinblandinga.. en kam som gir lite løft(hvor mye åpning det blir ved ventilen) og lite durasjon(hvor lenge den er åpen tror jeg) slipper inn lite luft/bensin på en runde, mens en kam med mye løft og lengre durasjon slipper inn mer luft/bensin. for mye av det gode er ikke bra.. med for hissige kammer blir ikke bilen særlig brukbar på gata.. kammer kan gi alt fra noen ytterst få hester til 15-20 hester avhengig av hva som er gjort ellers med motoren... - Grenrør(extractor grenrør) er en mer effektiv design av orginal eksosanlegg fra blokka og ned under bilen på en måte... På sugemotor går alt på og få luft og avgasser fort inn og ut av motoren... grenrør sammen med åpent eksosanlegg hjelper til og få greiene ut av motoren - sportsfilter slipper inn mer luft.. enkelt og greit.. ikke sikkert det hjelper mer enn på lyd på en orginal motor.. men en motor som feks er trimma fra 140-180 hester kan få pustenød med orginalfilter og boks.. og kan da tjene på g ha skikkelig filter.. - lette svinghjul gjør at motoren har mindre masse som skal dreies rundt.. altså motoren accer fortere... (ikke sikkert det hjelper mye, har aldri prøvd selv) alt med innsprut kommer når det andre på motoren er trimmet til en sånn grad at orginalsprut osv ikke klarer og levere rett bensinmengde (vanlig at trimma sugemotorer får for lite suppe på full gass, ikke bra) chip kan hjelpe.. men på et visst punkt klarer ikke orginaldysene mer... datastyring gjør det lettere og få programmert sprutet til DIN motor.. og maximerer det hele for din motor, håper dettte hjalp noe.. sikkert mye og legge til men,,,, Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet August 20, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2002 Takker for at du tok deg tid til å svare! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aov Skrevet August 20, 2002 Rapporter Share Skrevet August 20, 2002 kanskje jeg kan tilføye litt på det hfracing skrev (ikke det at jeg kan noe særlig mer men... :) eksosanlegg - det en bør være varsom på her er å ikke bare øke diameteren. Som regel når du øker diameteren så mister du dreiemoment ved lavere turtall, mens du øker hk/dreiemoment ved høyere turtall. Trikset med å lage eksosanlegg for sugemotorer er å finne riktig diameter rør og, kanskje viktigst av alt, å finne det riktige grenrøret for din bil. 'Equal length headers' er tingen. Hvis du lager grenrøret riktig så vil alle eksospulsene treffe rett etter hverandre der grenrørene samles og 'suge' hverandre ut. (Tenk deg fire rør som går sammen i ett. Hvis du slipper en klinkekule ned i hvert rør så vil du ikke at de treffer hverandre i skjøten!) Det er ikke uten grunn bilfabrikantene bruker så tynne eksosrør, det øker dreiemomentet og reduserer lyden, akkurat hva de fleste bilister setter pris på. :rolleyes: sportsfilter - skader som regel ikke å montere et sportsfilter. Her gjelder det også å finne riktig diameter rør. Mindre diameter og lengre rør vil som regel øke dreiemomentet. Som regel kan det være nok å bare skaffe ett litt bedre filter-element i stedet for å bytte til ett cone-filter. Det kan diskuteres om det er bedre å plassere filteret så det suger til seg kald luft fra under skjermen, eller om det er bedre å suge varmere luft fra under panseret. lettere svinghjul - Kommer litt ann på bilen, hvis den har firehjulstrekk har den ofte litt mye masse i de ekstra akslingene så det kan hjelpe å redusere dette med ett litt lettere svinghjul. Kommer ann på bilen som sagt. Ett for lett svinghjul er ikke så lurt, bilen vil bli vanskeligere å kjøre (i.e. turtallet vil variere kjappere og motoren vil ikke bremse så mye ettersom det er mindre moment.) Turbo eller kompressor biler er som regel lettere å trimme for en billig penge... til en viss grad. En bra trimmet sugemotor er lettere å kjøre derimot (ingen turbo-lag og mer dreiemoment ved lave turtall) og har bedre bensinforbruk. å sette tall på hvor mye effektøkning de forskjellige tingene gir er nok umulig ettersom alle biler er forskjellige, men det burde gå ann å sette sammen en liten oversikt over hva som gir mest utbytte for pengene. mine 0.02 øre -anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK5 RS 2000 Skrevet August 20, 2002 Rapporter Share Skrevet August 20, 2002 Har sett noen Rs2000 mk5 i fast ford med 215-230 suge hk hadde vært artig å bygdt en sånn motor men koster jo sykt mye blir fort en 100 lapper Siter vi skifta ut ford mot volvo! så kasta vi volvoen på dynga! Å kjøpte audi! minst problemer med go tysk kvalitet!!! 84 Audi 90 2.2E 83 Audi 80 quattro prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet August 20, 2002 Rapporter Share Skrevet August 20, 2002 angående like eksosrør, forgasserstørrelser o.l. Gå til :http://www.prestage.com/carmath Der finnes det fine utregningstabeller til dette.Det er i tommer/inch etc men funker bra. For omregning av dette: http://www.onlineconversion.com Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet August 21, 2002 Rapporter Share Skrevet August 21, 2002 det er ikke noen diskusjon hva angår kald varm luft..kald luft er tettere enn varm luft, altså mer oksygen og mer forbrenning per tenning.. kald luft er bra Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeVen Skrevet August 21, 2002 Rapporter Share Skrevet August 21, 2002 Den delen i motoren som er aller viktigst når det gjelder ytelse og trimming er Toppen. Bare se på honda sin vtech motor som sitter i civic-r, en 1,6l med 160 hk orginalt. Kan trimmes opp til rundt 190 Hk uten noen turbo shit. Ser at folk har fått med seg mange vesentlige ting her.. men dere mangler SMidde stempler (De er lettere og tålere mere), Råde må også seff. skiftes. Skift råde, slik at dere får mere kompresjon. + det er masse rart du kan gjøre med innspruten. Tennplugger å sånn har 0 å si egentlig. Bare de ikke er totalt utslitte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LupoB0Y Skrevet August 21, 2002 Rapporter Share Skrevet August 21, 2002 Originally posted by 100 Råde må også seff. skiftes. Skift råde, slik at dere får mere kompresjon. + det er masse rart du kan gjøre med innspruten. Tennplugger å sånn har 0 å si egentlig. Bare de ikke er totalt utslitte. Det er vel strengt tatt nødvendig med lavere kompresjon når man setter en turbo i en sugemotor. Tenningen må også justeres. Siter Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.