Gå til innhold

Hvorfor norske veier er så dårlige...

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Om FRP kommer til makta, og faktisk innser at "hey, faen! Vi kan jo ikke fikse dette! Dette vil jo ta år og dag, samt kjøre økonomien i norge til helvette". Så skal jeg faen meg le.

 

Har lært meg en ting hva angår norge. Vi har det bra, uansett hvem som styrer, og de fleste kommer ikke til og merke en dritt uansett om det er Siv Jensen eller Jens Stoltenberg som sitter med makta.

 

"Det går tel fans uansett" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om FRP kommer til makta, og faktisk innser at "hey, faen! Vi kan jo ikke fikse dette! Dette vil jo ta år og dag, samt kjøre økonomien i norge til helvette". Så skal jeg faen meg le.

 

Har lært meg en ting hva angår norge. Vi har det bra, uansett hvem som styrer, og de fleste kommer ikke til og merke en dritt uansett om det er Siv Jensen eller Jens Stoltenberg som sitter med makta.

 

"Det går tel fans uansett" ;)

 

Det er nok det de fleste tenker.

Jeg synes at Frp kan få en sjanse. Enten så gjør de en ok jobb, ellers så kryper de til korset og holder kjeft.

Det skal jo tross alt litt til for å bli værre enn det vi har slitt med den siste tiden..

2000 Bmw 318iT

1991 Audi coupe 2.3 E

[x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra å sammenligne veiene i danmark med våre veier!

Det er jo akkurat de samme utfordringene ved å bygge vei der nede som her...

 

Man kan syte så mye man vil på politikere (partiene), men faktum er at norge er et svindyrt land å bygge vei og jernbane i. Når brorparten av veiene i tilleg ble bygd i en tid hvor entreprenøren fikk betalt for antall kilometer ferdig vei, er det klart veiene ble lagt langs kystlinja, i alle viker og ness, og over rundt/fjellene.

På toppen av det hele styrer oljeprisen prisen på asfalten, slik at asfalten blir dyrere og dyrere. Mon tro hva som skjer når Bitumen blir værre å få tak i!

 

Men nå går det nok riktig vei, saaakte men sikkert.

Jeg er hvertfall sikker på at jeg har nok arbeid framover :D

 

MVH Asfaltarbeider ;)

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste er når noen sammenligner norske veier med for eksempel spanske og kypriotiske. For det første skulle jeg likt å se veiene etter et tiår med is og snø på vinteren. For det andre, veiene utenfor motorveiene er ikke så sinnsykt gode som folk skal ha det til. De gode veiene er gjerne betalt av EU eller av andre land.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Correct me if I'm wrong, men i tillegg til alle utfordringer med topografi osv, tror jeg også at innbyggertettheten har noe å si for hvor store utgiftene til veier blir. Antall km vei vi behøver sett i forhold til antall innbyggere, er veldig stort. Kostnadene til bygging og vedlikehold av veier blir altså veldig store, med tanke på hvor mange innbyggere vi har i landet. De aller fleste offentlige tjenester kan i stor grad tilpasses til hvor mange innbyggere som skal betjenes og utgiftene per innbygger blir således mer akseptable, mens infrastrukturen må være landsdekkende, og kostnaden per innbygger blir derfor stor. Utgiftene til veier blir derfor veldig store utgiftsposter, i alle fall dersom vi skal opprettholde en akseptabel veistandard.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare le av dere som unnskylder og forklarer hvorfor vi har dårlige veier i Norge. Har dere vært i f.eks. Albania? Nei, kanskje noen men de fleste har ikke det. Det er ikke akkuratt flatt og de har en økonomi som ikke kan sammenlignes på noen måte med den norske, men allikevel har de litt over 3 ganger mer med motorvei enn det vi har.

 

Vi har fjell som vi må beherske, men sammenlignet med Nederland så har vi et "enkelt" problem, de måtte faen meg stoppe havet... Og det klarte de.

 

Grunnen at vi ikke har bedre veier er at Norge ble et en rik stat litt for fort. Vi henger litt igjen for å si det slik. England og statene har hatt flere hundre år for å danne sitt infrastruktur, i motsetning til Norge som har hatt 60-70 år. Det er et faktum at Norge var et u-land sammenlignet med statene/england rundt 1. og 2. verdenskrig, og allerede da hadde England og statene et ganske greit infrastruktur.

 

Nei eneste måten å løse dette er å bruke penger, men vi alle vet at det liker ikke den norske myndigheten å gjøre. Og dere ser fra reportasjen at hver gang det blir valg, jo nå skal vi bygge veier, barnehager, skoler og sykehus. Jah, det skjer aldri eller så skjer det i mye mindre grad enn lovt.

 

Nei eneste man kan være sikre på at Politikere er noen slu jævler som får betalt for å lyve og lure.

 

Og jeg kan nesten garantere at veien blir så og si den samme 50 år fram i tid.

 

edit: par leifer

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste offentlige tjenester kan i stor grad tilpasses til hvor mange innbyggere som skal betjenes og utgiftene per innbygger blir således mer akseptable, mens infrastrukturen må være landsdekkende, og kostnaden per innbygger blir derfor stor. Utgiftene til veier blir derfor veldig store utgiftsposter, i alle fall dersom vi skal opprettholde en akseptabel veistandard.

 

Problemet i Norge er jo at uansett hva politikerne gjør blir det galt. Hvis de gjør noe i Oslo/Akershus får de høre at de ikke er nasjonale nok, at de kunne trengt en tur til 'landet' og sett hvordan det var der man ikke hadde kollektivtilbud, gode veier osv. Og bygger de en bro som gjør dagen enklere for noen på en liten øy, eller utvider en vei i de nordlige strøk, da prioriterer de ikke Oslo/Akershus nok. Ja, det er kjent at politikere har en tendens til å legge fram forslag som gagner tettstedet de selv er fra, men da har de iallfall vært på 'landet' og sett med egne øyne.

 

må bare le av dere som unnskylder og forklarer hvorfor vi har dårlige veier i Norge. Har dere vært i f.eks. Albania? Nei, kanskje noen men de fleste har ikke det. Det er ikke akkuratt flatt og de har en økonomi som ikke kan sammenlignes på noen måte med den norske, men allikevel har de litt over 3 ganger mer med motorvei enn det vi har.

 

Her er et kart over Europa med Albania markert. Du skjønner vel også at det er enklere å skaffe midler til motorvei der enn her, når de har en befolkningstetthet på 134/km² og ikke 12/km²? I Norge har du gjerne milevis med vei hvor det ikke bor en sjel. Veien må likevel prioriteres på lik linje med andre veier, ettersom den binder sammen ander steder hvor det faktisk bor folk ;)

 

Men selvsagt, jeg ser poenget ditt med at Norge ble rikt for fort, og det kan være en grunn til at vi har dårligere veier enn mange andre. Skulle vært morsomt å sett hvordan det hadde sett ut her hvis vi ikke hadde hatt olje, eller iallfall ikke blitt oljenasjon så fort :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel også at det er enklere å skaffe midler til motorvei der enn her, når de har en befolkningstetthet på 134/km² og ikke 12/km²? I Norge har du gjerne milevis med vei hvor det ikke bor en sjel. Veien må likevel prioriteres på lik linje med andre veier, ettersom den binder sammen ander steder hvor det faktisk bor folk ;)

 

Det var liksom dette jeg ville frem til da jeg skrev om befolkningstettheten i Norge.;) Utgiftene til vei er vanvittig stor, ikke i totalsum sammenlignet med andre land, men per innbygger.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiriksmil, har du ikke lyst på bedre veier, eller er du bare en typisk norsk kverulant? :) Er sånn tenking som her ført til den dritten vi kjører på her, for ikke å snakke om skraping\brøyting av alt av veier jeg har kjørt på i dette forbanna landet... Skal i hvertfall finne grava til han Kyllingmark, og legge en feit kabel på den, det er bra sikkert! SVIN! :ratatatat

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiriksmil, har du ikke lyst på bedre veier, eller er du bare en typisk norsk kverulant? :) Er sånn tenking som her ført til den dritten vi kjører på her, for ikke å snakke om skraping\brøyting av alt av veier jeg har kjørt på i dette forbanna landet... Skal i hvertfall finne grava til han Kyllingmark, og legge en feit kabel på den, det er bra sikkert! SVIN! :ratatatat

 

han er bare en taper vettu:) vi får ta litt forbehold til ham.

 

L på bakluka betyr L i panna.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår