Gå til innhold

Motorbytte!!

Ranger emnet


Volvo-Lars

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å pusse opp en Volvo 242 DL fra 1981,den har en B20a maksin med en 4 trinns girkasse. Neste uke skal jeg bytte motor til en B230a fra en 245 GLE,passer den motoren på den 4 trinns kassa? Har hørt litt forskjellig om det bytte å nå er jeg usikker på om det går ann å bytte....! Er det noen som kan hjelpe meg her.....?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først skal bytte, så hvorfor ikke bytt til noe grommere noe? Er ikke morro med b230a da :( Kjøp heller en grom turbo motor, eller V8 om du må det... men all den tiden som blir brukt på å bytte motor for en motor som er litt stekere, bortkasta tid...

 

Just my 2cents

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først hvilken mootor du har selv!

B20 gikk ut i '78. Håper virkelig ingen har ettermontert en b20 i en '81mod? Du skal ha en B21 i din.

Dermed skal en B230a passe greit over, men vet ikke helt om det er verdt bryet å bytte. Da må i så fall den motoren du har være veldig sliten.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vongkortet står det at maskinen er en 2 liter....,stusset litt over det selv da jeg visste at det skulle stå en B21a i den orginalt! Grunnen til at jeg ikke bytter i noe råere motor er p.g.a at jeg bare er 15 år å at økonomien ikke er den beste å at jeg fikk dele bilen av pappa....!! Har selvfølgelig lyst på noe større etterhvert,men jeg konsentrere meg om det yttre først!!

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bilen min og alt når jeg var 16 1/2, men kjøpe bil når man er 15, er det noe stor vits i det egentlig? Betaler du da vei avgift og forsikring i 3 år da? Det er ganske mye bortkasta penger. Trenger jo egentlig ikke ny motor, spar heller opp til en bedre, og bruk den dritt motoren som sitter i den nå til du får penger til en turbo motor ;) Eller er motoren som sitter i den nå kaputt? Klarer du på 15 år bytte motor selv a?

Volvo 244 TIC (B21ET)

Mods:

BOV (TurboXS Type H)

K&N Filter

Turbotrykksmåler (Tall)

Økt turbotrykk (MASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det med 1987cc....,trodde da det vil si 2.0 liter!! Er det sto jobb med å bygge om til innsprut? Eller AT? Hva er best/billigst?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vilhelm

Kjøpte bilen min og alt når jeg var 16 1/2, men kjøpe bil når man er 15, er det noe stor vits i det egentlig? Betaler du da vei avgift og forsikring i 3 år da? Det er ganske mye bortkasta penger. Trenger jo egentlig ikke ny motor, spar heller opp til en bedre, og bruk den dritt motoren som sitter i den nå til du får penger til en turbo motor ;) Eller er motoren som sitter i den nå kaputt? Klarer du på 15 år bytte motor selv a?

 

Bilen er avskiltet å strippet.....,står nå å venter på ny motor som jeg har fått gratis.....,bilen skal bli en "look" bil før det blir en racer,men den kommer garantert til å bli en racer.......!

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

Stemmer det med 1987cc....,trodde da det vil si 2.0 liter!! Er det sto jobb med å bygge om til innsprut? Eller AT? Hva er best/billigst?

 

Kommer ann på hvilken type innsprut?

Lettest er datasprut. Kan spørre om nødvendigheten om det på en 230a, men det kan jo også selvsagt flyttes over til grommere motorer senere.

AT er enkelt og greit for å få litt mer sprut, men bortkasta penger hvis man senere vil bygge noe råere.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nok en b19 i motoren din ja..

Hadde samme problem selv, sto 2ltr i vognkort, men fant ut at det var ingen b20....

Den motoren går rett neddi, og girkassa passer også overens, hvis du ser i litt eldre tråder her på volvoforumet så finner du en tråd om bytte fra b19 til b23a, Har akkurat gjort det samme på min bil for 2-3uker siden.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår