Gå til innhold

Trim til 240 (B23e)

Ranger emnet


Gazoline

Anbefalte innlegg

Heisann :D

Jeg kom over denne anonsen, og spekulerer litt... :roll: http://www.blocket.se/vi/18051997.htm?ca=11_s

Har nå en orginal b23e motor(405 topp).

Hva tror folket om å frese opp litt i den 405 toppen som følger med for å minske komp, for så og montere turbo osv som følger med..? Slipper jo til og med å ta ut motoren, noe som hadde vært veldig ideelt. Hvor mange hester vil jeg eventuelt fra ut av motoren da?

Er foresten ikke på utkikk etter å tyne utt max antall hester, vil ha en stabil motor men som går bra.

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du lønner deg på å dra ut motoren og gi den en liten overhaling. Greit å vite åssen ståa er nedi der samt bytte lager, ringer osv. Da kan du jo dreie ned stemplene også, så slipper du å prosjektere toppen...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men da må jo bilen stå en stund, hadde vært gull og sendt inn toppen til fjellsæteren for litt fresing, og bare hevi på topp, ic, turbo osv, gjort på en dag. Men 3000 sek for turbo, IC, el. vifte, grenrør, 405 topp, div slanger og innsug er vel ikke så hællgæli det heller.

Bare toppen er vel verdt en 1500-2000 kr her i norge..?

Har sendt han mail for litt mere info.

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og bra det vel. Men spørs hvor mye som er igjen av det.

Er jo begrensa levetid på en turbo og den der er sikkert godt brukt.

Jeg hadde heller fått tak i en hel motor og bygga skikkelig...

En 405/531 topp ligger på alt fra 1 høvding til 3000. Spørs akkurat hvor bra den er og hvor dum kjøperen er.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørte følgende, og fikk svar nå:

"

Heisann.

 

Passer turboen du selger i paketet til grenrøret? Er det orginal volvo turbo, hvilken bil har den evt. kommet fra?

Har ni prøvat turboen\grenrøret\innsuget?

"

"

Hej, turbon sitter just nu på ett original 240 turbogrenrör. Allt funkar och är i bra begagnat skick, ej nyskick. Eventuellt måste inloppsröret till turbon byggas om. Olja in alltså. Hör av dig om det verkar intressant. MVH / Morgan Lyberg

"

 

 

Virker dette serriøst? Vurderer faktisk å innvistere nå. Å kjøpe turbomotor og bygge om\inn har jeg lite tid og penger til, dette er jo desidert det billigste og minst tidkrevende alternativet...?

Tar imot svar med takk :)

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørte følgende, og fikk svar nå:

"

Heisann.

 

Passer turboen du selger i paketet til grenrøret? Er det orginal volvo turbo, hvilken bil har den evt. kommet fra?

Har ni prøvat turboen\grenrøret\innsuget?

"

"

Hej, turbon sitter just nu på ett original 240 turbogrenrör. Allt funkar och är i bra begagnat skick, ej nyskick. Eventuellt måste inloppsröret till turbon byggas om. Olja in alltså. Hör av dig om det verkar intressant. MVH / Morgan Lyberg

"

 

 

Virker dette serriøst? Vurderer faktisk å innvistere nå. Å kjøpe turbomotor og bygge om\inn har jeg lite tid og penger til, dette er jo desidert det billigste og minst tidkrevende alternativet...?

Tar imot svar med takk :)

 

Å bytte motor i 240 er veldig lett, og tar nok ikke lengre tid enn å bygge om. Er ikke bare bare å bygge om til turbo. er en hel haug med ting som skal gjøres, deler som må skaffes osv....

 

Ved motor bytte må dette gjøres

 

- skru løs motorfester 6-muttere under traversen,

- løsne eksos (må byttes uansett)

- løsne bensinrør, 4-vannrør,

- plugge ut 1-plugg på torpedo, Hoved + kabel og - kabel

- skru av mellomaksel, girtravers, ta av cl.wire, girspak

 

sikkert noen flere småting, men det er utrolig lett, høres ut som en stor jobb, men tar deg sikkert 2-3 timer. Har man gjort det før tar det ca 1-time. Eneste spesial"verktøy" man trenger en en elefantjekk\motorjekk som man sikkert får lånt et sted

 

Ville råde deg til å sette inn en ferdig turbomotor, ET/FK/FT, bruksanvisningen ligger øverst på 200-siden, Tok meg en helg å sette inn FT i min gamle 240, og da var det mange, lange pauser.

 

Et annet stort problem er at du har B23E. Den har K-jet innsprut og luft/bensin "blanderen" sitter under innsuget. Er ganske sikker på at det må plasseres før turbo slik som på B21ET. Tror ikke det veldig lurt å kjøre turbotrykk der.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet motor i volvo før så vet sånn ca hva som må gjøres, men problemet ligger vel mer på det elektriske siden jeg nå har mek. innsprut, og med ft trenger lh 2.4. + at det som regel alltid mangler ett eller annet på en "komplett" motor. :P Men den "pakka" han selger vil jeg vel tro jeg får solgt igjen og få igjen pengene uansett hvis det blir mislykket...?

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men jeg redigerte forrige post litt:

 

"Et annet stort problem er at du har B23E. Den har K-jet innsprut og luft/bensin "blanderen" sitter under innsuget. Er ganske sikker på at det må plasseres før turbo slik som på B21ET. Tror ikke det veldig lurt å kjøre turbotrykk der"

 

Pengene du bruker på FK/FT får du igjen hvis du selger bilen. FK/FT motor øker verdien lett med 10000, bare å se hva slike ligger ute for på finn.no, autodb osv...

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja der sier du noe, men sitter jo dyser som på en med el. innsprut i innsuget, så blander vel ikke noe bensin inn før innsuget da...? Følger også med et 940 f innsug osm er bygd om for mek. dyser hvis dette kan løse problemet

 

Dysene er ikke probleme, men den "boksen" som sitter under innsuget. Den er ikke laget for å tåle eller kompansere blandingen med turbo-trykk.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene er ikke probleme, men den "boksen" som sitter under innsuget. Den er ikke laget for å tåle eller kompansere blandingen med turbo-trykk.

 

Dette har du erfaring med??

 

Turbokonverterte en B23E for noen år tilbake.

 

Fungerte veldig greit på min motor hvertfall,med org. B23E plassering av luftmengdemåleren (boksen). :)

Byttet bensinmengdefordeler,styrtrykkventil og dyser. Brukte B21ET dyser og SAAB 900turbo bensinmengdefordeler. :) Men det pga. at jeg ville kjøre litt trykk og trengte mere bensin.

 

Det er jo ikke forskjell på å suge eller trykke luft gjennom luftmengdemåleren. Luftmengden er jo like stor den!

Og hva du mener med tåle det? Den er laget av aluminium da!

 

Men det er jo bare å sette før turboen og det. Kanskje like greit når man bruker F-innsug.

Kan bli litt trangt under innsuget,så tror ikke lmmboksen får plass.

Men at det funker bra med å ha den etter turbo,det vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som du sier at luftmegden er den samme, men det er nettopp derfor det blir feil. Er nemlig luftmassen som er intresant og derfor mengdemåleren må stå før turbo, med mindre den klarer å registrere trykket. For: optimal blanding er 1KG bensin pr. ca 14.7KG luft, altså masse, ikke mengde. Ved 2.3 liter volum fylles motoren opp med 2,3 liter luft på 2 runder uansett, men massen til lufta vil øke med trykket/ synke ved vakum, og derfor øker/minsker oxo behovet for bensin for å oppnå 1:14,7KG blanding. Derfor kan luftmengde-styrte og forgasser biler få problemer dersom man kjører opp i fjellheimen hvor luftmassen pr.liter synker og får dermed for mye bensin.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel!??

 

Hvorfor nekter du på at det funker når jeg har prøvd det selv!?

Fungerte utmerket!

 

Masse eller mengde spiller forsåvidt ingen rolle.

 

luften som suges inn før turbo er kaldere enn den som kommer inn i innsuget sef.!

Regner med det er det du mener med masse. Oskygeninnholdet pr. mengde luft.

 

Uansett så er det ikke noe problem å justere seg forbi dette.(justere co2 og styretrykket f.eks)

Siden K-jet er mekanisk så tar det ikke hensyn til lufttemp. og masse. Den måler kun mengde uansett.

 

Det med at en bilmotor går dårligere ved tynnere luft oppi fjellheimen er pga at det barometriske trykket er mindre.

Oksygeninnholdet i atmosfæren er ca.21% uavhengig av trykket.

 

Altså alle motorer er i prinsippet overladdede. Sugemotorer blir foret med luft grunnet overtrykket i atmosfæren. Når dette synker så får ikke motoren samme mengde luft pr. forbrenning.

 

Vaakum i en bilmotor påvirker ikke massen (oksygeninnhold)i % pr. liter

Samme som at komprimert luft inneholder ikke mere okygen i % pr. liter men den er som nevnt komprimert og demed får man presset inn mer av den.

på samme måte som varm luft tar opp mer plass så man ikke får inn like mye i sylinderen som man får ved kaldere luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår