Gå til innhold

Trim til 240 (B23e)

Ranger emnet


Gazoline

Anbefalte innlegg

Javel!??

 

Hvorfor nekter du på at det funker når jeg har prøvd det selv!?

Fungerte utmerket! Funker sikkert, men hadde ikke du fordeler fra sabb turbo

 

Masse eller mengde spiller forsåvidt ingen rolle. jo, stor forskjell

 

luften som suges inn før turbo er kaldere enn den som kommer inn i innsuget sef.! Temp har noe å si ja, men ikke på den måten, får større masse pr.liter ved lav temperatur

Regner med det er det du mener med masse. Oskygeninnholdet pr. mengde luft. Oksygennivået er likt, uansett trykk på ca 20%

 

Uansett så er det ikke noe problem å justere seg forbi dette.(justere co2 og styretrykket f.eks)

Siden K-jet er mekanisk så tar det ikke hensyn til lufttemp. og masse. Den måler kun mengde uansett. Derfor det i teorien skal bli problemer

 

Det med at en bilmotor går dårligere ved tynnere luft oppi fjellheimen er pga at det barometriske trykket er mindre. Lufta er tynnere, massen er mindre pr.liter, ergo trenger den flere liter\mengde

 

Altså alle motorer er overladdede. på en måte, sugemotorer må bruke energi på å suge inn luften, på turbo blir den presset innSugemotorer blir foret med luft grunnet overtrykket i atmosfæren.Luft er overalt, derfor kan man si at atmosfære-trykket er 0bar, selv om det egentlig er 1.bar. Luft blir ikke presset inn ved atmosfære, den står stille, derfor må motoren suge den inn selv. Når stemple går ned dannes vakum (undertrykk) inne i sylinder og lufta suges inn for å utgjevne trykkforskjellen. Når dette synker så får ikke motoren samme mengde luft pr. forbrenning.Massen blir mindre pr.liter

 

 

At det funker har jo du erfart, men hvor høyt trykk hadde du? Stod fordeleren på trykksiden??, var fordeleren volvo orginal eller saab turbo??. Grunnen til at mengde-måleren forsvant på slutten av 80 tallet var jo at den ikke registrerer atmosfæretrykket, noe massemåleren gjør, som dermed går blandingen mye mer optimal.

 

Trådstarter må oxo være ops på at B23E tenning ikke vil funke optimalt med turbo det heller. Riktig tenning er veldig viktig

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørs jo fint ut det Aceofspades, trenger jeg å bytte bensinmengdefordeler,styrtrykkventil og dyser da? Kanskje det blir det etterhvert. Men hvor mange hester tror du at du ca hadde..?

 

 

Og hva synes dere foresten om handelen;

 

405 topp från B23ET

B230F insug ombyggt för mekaniska spridare

Portat 940 grenrör

Turboaggregat, vet ej betäckning men större än original

Laddluftkylare med slangar och rör

Elfläkt från 940

 

Medföljer om så önskas:

Stort sportluftfilter, lite defekt(bild)

Vita blinkersglas, oanvända

 

 

 

Bortskänkes vid köp av annat:

Styrväxel(servo)från 245 turbo

Varvräknare(biltema)

Blästrade motorfästen till 240(B21A)

 

 

3000 svenske + bensin til stockholm, men tar med dama og tar det som en tur isåfall:P

 

Og et siste spørsmål, er det noe annet sted å sende oljereturen fra turboen en til bånnpanna...?

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det funker har jo du erfart, men hvor høyt trykk hadde du? Stod fordeleren på trykksiden??, var fordeleren volvo orginal eller saab turbo??. Grunnen til at mengde-måleren forsvant på slutten av 80 tallet var jo at den ikke registrerer atmosfæretrykket, noe massemåleren gjør, som dermed går blandingen mye mer optimal.

 

Trådstarter må oxo være ops på at B23E tenning ikke vil funke optimalt med turbo det heller. Riktig tenning er veldig viktig

 

 

Det er jo luftmengden som blir målt,ikke luftrykket eller massen!

Altså på eldre biler da sef.!

Det var jo det som var tema! Da har ikke luftens temp. og masse/volum noe å si sånn sett.

Poenget enten om det i teorien ikke skulle funke noe bra så gjør det det. Du får støtte deg til din teori mens jeg støtter meg til mine egne praktiske erfaringer!

 

Saab eller Volvo mengdefordeler går på ett fett! Har samme kapasitet og dim. på stempel.

Det er styretrykket mot stempelet og diam. på tallerkenen som regulerer mengden. Det taes ikke hensyn til luftens masse som sagt,men jeg var ikke på noen fjellturer og ved full gass på sommeren så er ikke innsugluften temp. så varierende at det spiller noen stor rolle når man først har justert seg inn.

Altså at det ikke skal funke i teori er oppskrytt. Det funker,men sef. ikke like optimalt som ett moderne innsprut. Men at det fungerer tilfredstillende og uten fusk er helt sikkert!

 

Er jo ikke lett å skjønne hva du mener med masse da!! Jeg vet at atmosfæren innehlder ca 21% oksygen!

Men regner med at det luftens volum/massetetthet du mener,som er regulert av temp.

 

1 atmosfære er det man har på havnivå og 1 bar er en kilo trykk i tillegg,vesentlig forskjell der. Derfor begynner et manometer på 0 som er 1 atmosfære.

 

Lufta står stille?? er det flau bris som skal til da eller?

Det at det er overtrykk gjør at overalt der det er vaakum vil lufta fylle opp og stabilisere.Sef. når det blir åpnet for tilgang til luft da

Hvor mye man får inn i en motor er fyllningsgraden og på en lite trimmet bil struper små kanaler,lite løft,åpningstid og små ventiler tilgangen på luft.

Derfor setter man sef. inn større saker for å minske strupeeffekten og man klarer å fylle sylinderen opptil 110% prosent fyllningsgrad.

En sugemotor suger inn luft eller det presses også inn pga. overtrykket som gjør at vi også kan puste! Ellers hadde det ikke kommet så mye luft inn i sylindreren.

 

 

Hvis du leser det jeg skrev på forrige så ser du at det ble redigert. men du var vel så kåt på å kverulere og redigere det selv.

 

 

 

Jeg kjørte rund kiloen. ørlite over.

var en t3 som leverte litt mer enn org. snurra.

Portet 405 topp med utgravde forbrenningsrom og 2mm kopperpakning,k-kam osv.

Fordeleren sto på org. plass som nevn tidligere. Altså på trykksiden. trodde det var der uenigheten lå jeg!?

Saab eller Volvo fordeler spiller ingen trille,da de er like! leverer like mye suppe. Hadde i tilleg to kaldstartdyser som jeg styrte via en trykkbryter. Altså skikkelig dinosaurteknikk

 

Det at K-jet ble byttet ut heter vel utvikling. Mange biler som har blitt levert med masse effekt og K-jet da. Porsche 911 turbo,944 f.eks.

Forgjengeren til K-jet er Kugelfisher innsprut som er likt et dieselinnsprut med en mekanisk pumpe og tredimensjonal aksel. Men bosch kjøpte de opp og så kom K.jet. Men det og funket

da. Utrolig! :) BMW 2002 turbo kjørte med Kugelfisherinnsprut.

 

B23E tenning er elektronisk og da uten stift. Det at det er bryterløst muligjør sterk gnist på høyt turtall og med høyt sylindertrykk da det kan brukes kraftigere coil.

Men kurven er ikke optimal. Jeg satte på vaakum/trykklokke fra en turbobil. Det også Saab.

Grunnen til denne saabmanien var enkel tilgang på deler,siden delebilen sto der. :)

 

Viste ikke at alle biler med luftmassemåler hadde trykkføler for atmosefæretrykk. Er det ikke derfor mapsensoren kom da?

Ettersom den føler det absolutte trykket

Hvis man har 1 atmosfære og ladder 0,5bar så er trykkforholdet 1,5 Det er jo dette mapsensoren er der for.

Men man har jo luftempføler på litt eldre biler med luftmengdemåler da og sef. på nyere anlegg. Type LH-jetronic og Motronic

En luftmassemåler har en wolframtråd som varierer motstanden etter luftstrømmen og lufttemp. ECU har parametere som gjør om dette til åpningstider for dysene. Sånn sett så er lmm mer nøyaktig siden den også kan gi info. lufttemp og dermed masse/volum. Men ikke direkte,kun fordi at verdiene ligger inprogrammert etter masse testing og mapping fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørs jo fint ut det Aceofspades, trenger jeg å bytte bensinmengdefordeler,styrtrykkventil og dyser da? Kanskje det blir det etterhvert. Men hvor mange hester tror du du hadde..

 

Og et siste spørsmål, er det noe annet sted å sende oljereturen fra turboen en til bånnpanna...?

 

Har ikke peiling hvor mye effekt det var! bare justert etter veien den motoren.

Gikk relativt godt.

 

Er best å sette mengdefordeleren på sugesiden ettersom du bruker f-innsug. Blir trangt å få plass under der.

 

Jeg byttet styrtrykk til en med nippel og modifiserte den litt så jeg kom til justeringsskruen på den.

 

Greit å ha turbo mengdefordeler og dyser hvis du tenker på mer effekt enn 170hk.

 

Prøv å få tak 240 turbo komplett k-jet. bortsett fra manifolden da sef.

 

Men vil ikke anbefale å kjøre med k-jet da det kan kødde endel. Hvis man ikke skjønner noe av det og ikke klarer å reparere det selv,så blir det bare mer til irritasjon enn glede.

 

Oljeretur kan du kjøre inn på blokka. Men da må det borres sef.

Retur på bunnpanne fungerer helt prima det også.

Kan jo prøve å få tak i en R-sport panne. Eller mekke til en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt mye på en gang her, men hvilke av innsuga er best å kjøre med, f innsug eller orginale k-jet innsuget. Det hadde jo vært greiest å kjørt med det orginale, for å kjørt turbotrykket rett inn på mengdefordeleren? Slippe så mye modifisering :p

 

Og hvor fikk du tak i 2mm topppakning, og hvordan freste du opp forbrenningskammeret i toppen? Og den vaakum\trykkklokka, er det den som sitter utenpå fordeleren som vrir tenninga når en gir gass..?

 

Takker som sagt for alle svar :)

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Org. B23E har større plenum og egner seg best ved litt større effekter ved turbotrim.

F innsug funker veldig greit det også. sikter du på moderat effekt så ville jeg brukt det.

 

Det enkleste er absolutt er å få tak i ett B21ET innsprut.

 

Kommer an på hvor glad du er i å skru og modifisere da sef.!

 

Fikk vannskjært pakning hos et firma i Selbu. :)

Toppakning får du tak i hos KL racing. Eller bruk dobbel org. pakning. Kopper pakning kan være litt vriene å få tette ved kald motor. tenker da på vann og olje.

 

Er vaakumklokka som sitter på utsiden av fordeleren som må byttes ja.

 

Freste ut forbrenningsrommene med en liten håndholdt luftdrevet rettfres.

Freser ut rundt ventilene og ellers for å få rommet større. Både for senking av komp. og bedre fylling av sylinder og blanding av luft/bensin.

Er sef. et must viktig å få alle rommene identiske og like store.

 

Ett par bilder av en 531 med 44/40 rustfrie ventiler som jeg freste ut litt av rommene på. fullt mulig og ta mye mer som jeg gjorde på 405 toppen. men har ingen bilder av den. Men du ser det er mer avrundet.

Bilde114.jpg

Bilde111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har en bunnpanne med retur, org AT-bunnpanne, kan høre på pris hvis intressert. Ellers ville jeg vurdert å kjøpe en komplett B21ET motor istedet for å bygge om, fant disse på blocket, ikke akkurat veldig dyrt i forhold til de delene du fant

 

http://www.blocket.se/vi/17275328.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/17153309.htm?ca=7_s

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttig info her, takker for det :)

 

Fant ut at det ble igrunn veldig dyrt med bensin og tar en god tid å kjøre til stockholm.

Men lurer litt på hvordan det er å frakte det til strømstad, for så å hente det der, men er redd for at det blir litt for tungt å sende topp, trubo, grenrør osv da dette veier en del. Noen som har noe erfaring om det går å sende dette via posten, eller evt med andre transportselskaper. Er sikkert mye mas for selger å gjøre dette og...

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår