Gå til innhold

Problemer med kobling av 7" in-dash skjerm..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har fått tak i 1DIN skjerm/tv-monitor. Merket er STORM.

Skjermen har 4 phonokabler bak. 2stk gule og 2stk hvite. (Hun).

Samt en kabel som ser ut som en s-video-sak..

Den har også en "koblingsboks" som man kan putte inn 4stk headphoneskabler inn i f.eks..

Med skjermen fulgte det 3phonokabler samt en kabel jeg skal putte inn i den som ligner s-video. De phonokablene har fargene: Hvit, Rød, Gul. Den gule er merket med "video 01 IN". Den røde med: "video 02 IN", den hvite med: "Audio IN". Det er også 2 andre ledninger i denne klyngen merket med: "+12V DC IN"

og den andre med: "Backward IN"

Hvor skal disse koblingene? Kan legge ut bilde dersom det ble vanskelig å forstå.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke med bruksanvisning.. Kjøpte den brukt av en som hadde kjøpt av en annen igjen, som igjen hadde rota vekk bruksanvisningen.. Han jeg kjøpte den av har aldri hatt den montert, da skjermen tar 1DIN og han hadde en spiller som hadde den plassen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har også en "koblingsboks" som man kan putte inn 4stk headphoneskabler inn i f.eks..
Den er ikke til hodetelefoner, men for opptil 4 TV-antenner med 3,5mm mono-jackplugger.
Den gule er merket med "video 01 IN". Den røde med: "video 02 IN",
Skjermen din har to (bilde)innganger, og dette er disse to.
Det er også 2 andre ledninger i denne klyngen merket med: "+12V DC IN"

og den andre med: "Backward IN"

Førstnevnte er da Pluss fra batteri/tenning, sistnevnte kan du koble til ryggelys/revers og velger da automatisk Video2-inngangen når du legger inn reversen, om du har koblet til et ryggekamera.

Legg gjerne ut et bilde ja, om noe er oversett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skaffet bilder av koblingene..

Den "+12V DC IN" er en sånn rar kontakt.. passer ingen plasser.. :|

Uansett, her er bilde av phonokablene (hun) på skjermen:

DSC00677.jpg

Her er bilde av den koblingsboksen til antenner som du sa: Står faktisk "VM-4IN" på den:

DSC00676.jpg

Her er bilde av den "s-video" saken..

DSC00678.jpg

Her er av ledningsklumpen som fulgte med.

Phonokablene på den:

DSC00681.jpg

+12V DC IN:

DSC00682.jpg

S-video-greia:

DSC00680.jpg

Og den backward ledningen:

DSC00683.jpg

Bilde av selve skjermen:

DSC00684.jpg

DSC00679.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den "s-video"pluggen som du sier er vel hvor alt av strøm, tenning, jord, mute osv skal kobles inn. du har sikkrt en annen ende som fulgte med når du kjøpte den?de gule er jo selvfølgelig video inn.. de hvite er vel sikkrt video ut lr no?

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men den s-videopluggsaken på spilleren plugger jeg inn i en av samme type i den ledningsklumpen som fulgte med.. Å den eneste som isåfall da er strøm, er jo den 12V DC IN.. Men den var jo så rar, å ingen plasser å koble den til.. Skjedde også lite dersom jeg tok backward in på +kabelen.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den "s-video"pluggen som du sier er vel hvor alt av strøm, tenning, jord, mute osv skal kobles inn.
Det han har er en utflippbar skjerm, ikke en DVD-spiller.
de gule er jo selvfølgelig video inn.. de hvite er vel sikkrt video ut lr no?
Ikke de som kommer ut fra spilleren... de gule derfra er Video Ut (altså TV-bilde/eller Video1/2) og de hvite er Audio Ut (Mono, fortsatt fra TV/eventuelt om du har Audio In fra en DVD-spiller på den S-video-kabelen). Inngangene er jo merket på den S-videokabelen, og til den DC12volt-kontakten mangler du bare en liten ledningsstump med en sånn vanlig strømkontaktsak, hvor du har Pluss 12V i senter, og Minus på "ytterskjerm". Husker ikke nå hva slik plugg heter. Dog ikke verre enn å kappe av pluggen og strippe frem Pluss og Minus fra kabelen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde også lite dersom jeg tok backward in på +kabelen.
Logisk nok, siden skjermen ikke har fått strøm ennå. Det er bare en reléstyrings-kabel, som skifter inngangsvalget på skjermen over til Video2 når den legges til Pluss. Altså ryggelys-kontakten nede i girspaksystemet e.a.

Kapp denne kontakten og legg inn strøm på ledningene der. Pluss er i senter.

DSC00682.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Så de hun-phonokablene som er på skjermen, er for å gi lyd ut fra skjermen? Hørtes igrunn ikke helt rett ut, da skjermen ikke er noen cd-leser, kun skjerm.. CD-plata må jeg jo starte opp i cd-spilleren.. Og lyd fra spilleren og til skjerm evt..?

Uansett, når jeg kapper den 12V DC IN-kabelen, er det bare 2 ledninger inni der? pluss og minus altså..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, når jeg kapper den 12V DC IN-kabelen, er det bare 2 ledninger inni der? pluss og minus altså..?
Ja.
Og lyd fra spilleren og til skjerm evt..?
Hva skal du med det? Skjermen har jo ikke noen høyttalere! ...på den annen side;
Så de hun-phonokablene som er på skjermen, er for å gi lyd ut fra skjermen? Hørtes igrunn ikke helt rett ut, da skjermen ikke er noen cd-leser, kun skjerm..
De hvite er for lyd ut ja, fra TV-mottaket OG om du har koblet til lyd fra DVD-spilleren til AudioIn på den S-video-kabelen. MEN det behøver du kun å gjøre om du har et par nakkestøtter med skjermer til baksetepassasjerene, slik at de får bilde (fra de to gule) og lyd fra DVD-spilleren din (de to hvite, i mono ja, men det driter et par 5-åringer i sålenge de får se tegnefilmer med hodetelefoner). Har du ikke noe av dette, glem de gule/hvite som kommer ut fra baksiden!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute å koblet.. Det funka NESTEN som du sa, trans media. Bare at den røde phonokabelen skulle inn i video-ut på cd-spilleren.. Da kom bildet frem..

Men.. Jeg har jo volumkontroll på skjermen, og noe som ligner høytaler bak på skjermen, men får fremdeles ikke lyd.. Er kun lyd i fra anlegget på bilen, men ikke i skjermen...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka NESTEN som du sa, trans media. Bare at den røde phonokabelen skulle inn i video-ut på cd-spilleren.. Da kom bildet frem..
Da fungerte det akkurat slik jeg sa... ;)

Sitat:

Den gule er merket med "video 01 IN". Den røde med: "video 02 IN",

Skjermen din har to (bilde)innganger, og dette er disse to.

Du kan også koble den på den gule, men da må du velge den inngangen med Mode, AV eller hva nå den knappen heter på din. Og "Backwards"-kabelen må ikke være koblet til noe, siden du tydeligvis ikke har ryggekamera.

Jeg har jo volumkontroll på skjermen, og noe som ligner høytaler bak på skjermen, men får fremdeles ikke lyd.. Er kun lyd i fra anlegget på bilen, men ikke i skjermen...
Vel... om du savner lyd fra den 30mm høyttaleren i stereoanlegget ditt, ville jeg heller forbedret alt det andre du har i bilen... :D

Men altså, skal du ha lyd i den skjermen, må du koble "Audio In"-kabelen til en (gjerne mono) linjeutgang fra DVD-spilleren din, har du en Senter-utgang er jo den grei, men ellers er det bare å glemme. Om du får inn noe TV-signal ennå oppi nord ennå og du vil ha TV-lyden på anlegget, tar du en av de to hvite som kommer ut fra selve skjermen (altså de som var til nakkestøtter etc.) og kobler til AUX-inngangen på DVD-spilleren din med et Y-ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Har prøvd å koble litt nå, for å få lyd på skjermen også.. Kobla dem inn på RCA rear ellernoe..

Hvordan får man inn tv forresten? Må jeg ha ei ektraantenne? Som jeg kobler inn på den koblingsboksen med 4 hun-hull i? Hvor får jeg isåfall kjøpt detta?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider