Gå til innhold

Sportsluftfilter til peugeot 306

Ranger emnet


Johntin

Anbefalte innlegg

Har en peugeot 306 1,6i som jeg gjerne vil ha litt grommere lyd på. Originalluftfilteret løsnet her en dag, og lyden jeg fikk da var helt rå;) Får jeg noe lignende hvis jeg bytter til sportsluftfilter?

 

Er det i så tilfelle godt nok å kjøpe et til et par hundrelapper på biltema, eller må jeg kjøpe et dyrt et til over tusenlappen?

 

Har også hørt at å lage hull i originalfilteret gjør samme nytten, men er litt skeptisk til dette;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo140lover: Slike kommentarer viser kanskje at DU er 16år. Ingen her inne bryr seg om alderen hans. Vi skal svare på hans spørsmål!

 

Edit: Du var 19 og stor i kjeften ja:)

 

Og til trådstarter: Et KN filter er nok noe for deg;) Dette er ikke så altfor dyrt og kan finnes på de fleste steder i Norge;)

 

Nå vet jeg ikke hvilke kitt d burde ha:(

 

mvh Comadore

Ford Orion 1990- Førstebilen:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo140lover: Slike kommentarer viser kanskje at DU er 16år. Ingen her inne bryr seg om alderen hans. Vi skal svare på hans spørsmål!

 

Edit: Du var 19 og stor i kjeften ja:)

 

Og til trådstarter: Et KN filter er nok noe for deg;) Dette er ikke så altfor dyrt og kan finnes på de fleste steder i Norge;)

 

Nå vet jeg ikke hvilke kitt d burde ha:(

 

mvh Comadore

 

 

 

sorry, men bor hull i manifoilen å få 20 hk extra;) man må liksom ikke høre på alt som blir sakt;) you see?

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en peugeot 306 1,6i som jeg gjerne vil ha litt grommere lyd på. Originalluftfilteret løsnet her en dag, og lyden jeg fikk da var helt rå;) Får jeg noe lignende hvis jeg bytter til sportsluftfilter?

 

Er det i så tilfelle godt nok å kjøpe et til et par hundrelapper på biltema, eller må jeg kjøpe et dyrt et til over tusenlappen?

 

Har også hørt at å lage hull i originalfilteret gjør samme nytten, men er litt skeptisk til dette;)

 

Hei!

 

Jeg har kn luftfilter i min peugeot 206, får grommere lyd av det. Du får kjøpt det på bilxtra, torshov bilrekvisita eller andre butikker osv. Anbefaler deg å investere i luftfilter med varmeskjoldhette eller et power-blanket som du har rundt filteret(hindrer varme fra motor) og et alurør som du fører ned til tåkelysa for å kjøle filteret.

 

Luftfilter kostet ca.600kr sist jeg sjekket hos bilxtra.

Power-blanket og det alurøret jeg snakker om får du kjøpt hos bla. schmiedmann.no(Ikke noe du må ha med en gang, men anbefaler å investere i det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... ser det har vært litt debatt her;) det med å borre hull i originalfilteret var stort sett kødd;) (er 18 for de som lurer på det).

 

Har søkt litt på K & N luftfilter nå, men finner ikke noe under 1000-lappen. Biltema har alternativ for rundt 200 kr, noe som da blir veldig fristende. Vil dette være bra nok eller vil det bare skape problemer?

 

Vurderer også å skaffe en varmebestandig slange som jeg kan bruke til å skøyte litt på luftinntaket, og så plassere luftfilteret under motoren. Vil dette fungere, eller hindrer en lang slange god luftgjennomstrømning og grom lyd?

 

Bare for å mase enda litt til: Har kikket litt på luftfilteret som står i nå, og har funnet ut at det ligger en måler for luftgjennomstrømning like etter originalfilteret (eller egentlig som en del av filteret), og at det også er et inntak av luft som tilsynelatende kommer fra oljefyllingstanken (har ikke så veldig mye peiling her, så si fra hvis alt er feil). Går ut ifra at jeg bør beholde disse delene, og at luftfilteret må monteres på en "hjemmesnekret" kopling før disse? Høres dette logisk ut?

 

Vil forresten takke for alle svar;) kjekt at noen bryr seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette fungere tror dere?

http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=MIPG005&vg=9879&vgpath=Varekategorier/499/944/9343/9879

 

la nå merke til at dette er for 2.0-versjonen. Har dette noe å si?

 

Eller er noe sånt noe å satse på? (synes egentlig det blir litt for dyrt):

http://www.xtremecar.no/shop/product_info.php?products_id=11595

 

Eller dette, hvis jeg forlenger med rør/slange slik at det ligger under/fremfor motoren:

http://www.xtremecar.no/shop/product_info.php?cPath=168_178_673&products_id=9400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en bil med 1.6liter er det nok med biltema sportsfilter. har brukt dette på et psr biler. skal ikke si at det filteret var noe dårligere en dyrere filter til 6-700kr. mn sørg for å montere varmeskjold på siden hvor motor ligger mot filteret for å ikke suge inn varmluft. varme=tap. bruk bare en helt enkel stålplste til å skjerme med.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en bil med 1.6liter er det nok med biltema sportsfilter. har brukt dette på et psr biler. skal ikke si at det filteret var noe dårligere en dyrere filter til 6-700kr. mn sørg for å montere varmeskjold på siden hvor motor ligger mot filteret for å ikke suge inn varmluft. varme=tap. bruk bare en helt enkel stålplste til å skjerme med.

 

Bør jeg da gå for det med åpen topp eller det med lukket topp? Hva er forskjellen? Er det noe forskjell på lyden fra disse?

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1669&iItemId=130911

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1669&iItemId=130906

 

Er det forresten noen som kjenner til hvordan det originale filteret er i min bil, og hvordan/hvor jeg bør montere sportsluftfilteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt takk for svar;) Har lært mye allerede. Endte med å kjøpe biltemafilteret, da jeg uansett bare er interessert i lyden.

 

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg bør montere dette. Bør jeg strekke rør frem til fremre del av motorrommet, og så montere filteret, eller bør jeg montere filteret der originalfilteret står, og så trekke rør bak til filteret for å forsynet det med friskluft?

 

Har et inntak for friskluft som er knyttet til originalfilteret, og planlegger å koble dette til sportsluftfilteret på et eller annet vis.:D K&N leverer ferdige kitt til å montere filteret, og jeg planlegger å bygge mitt eget kitt der jeg baserer meg på et biltemafilter (K&N sitt kitt består stort sett av plastrør, noe jeg tror jeg kan klare å lage selv=).

Her er en instruksjonsmanual og bilder som viser hvordan det hele fungerer :

http://www.kandn.com/instructions/57-0081-1_inst.pdf

http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=57-0081-1

 

Det jeg lurer på i denne sammenhengen er om jeg løper en stor risiko ved å erstatte monteringsenheten for m.a. luftmengdemåleren og "breather hose". Er luftmengdemåleren laget slik at den må monteres på en spesiell måte for å fungere, eller er det nok at jeg driller et hull i et plastrør, og skrur den inn? :D

 

Håper noen kan svare på dette ganske raskt, da jeg er ivrig etter å montere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår