Gå til innhold

'hellakkering'? lakke over lister, eller fjern dem og sveis/spakle?

Ranger emnet


Hawkon

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har lakkert hele kjerra? Altså, evt. fjerna listene og spakla eller sveisa, så fått det slett med resten av platene?

 

Mener det hadde vært en del finere om listene bare ble borte, og døra gikk i ett, men er usikker på hva som er best. Har hørt at spakling går opp i liminga etter kort tid, men sveising synes jeg er uhørt i og med at det blir sabla mye jobb...

 

Hjelp?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på grunn av at sparkelen er ikke like fleksibel som stålplaten. Platen vill alltid flekse litt og dermed sprekker det.

 

Hvis det ikke er for dypt inn der lista har sittet kan man jo tinne. Ikke mange som kan det nå til dags, men fordelen er at tinnet flekser sammen med stålet og man unngår sprekking.

Er det en relativt dyp fals i stålet (mer enn 5 mm) inn der lista har sittet er det kun sveising som duger.

 

Når det er sagt, må jeg få legge til at det er sikkert mye juks blant "strøkne" biler som er bygget om på denne måten. Det finnes f.eks sparkel som skal være litt fleksibel (alle lover jo det!) Den vil da flekse med platen en tid (1-2 år?) Deretter blir også den sprø og hard og sprekker.

 

Ser du en fin bil uten lister som har vært slik i 10 år, bør du spørre eieren hvordan han har gjort det!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til alle produkter og det kommer jo stadig nye og bra ting.

Jeg ville sjekket med et karosseriverksted eller en profesjonell bil lakk-leverandør. Bare fortell nøyaktig hva du har tenkt å gjøre og spør hvilke produkter eller metoder de anbefaler.

Hvis de svarer at "det går ikke an å gjøre dette ordentlig" beviser de at de ikke har peiling og du spør noen andre istedefor.

 

I Tønsberg er det et firma som heter Hot Rod Service. De gjør ombyggingsjobber på amcars og veteranbiler. De kjenner sikkert til dette med å strippe bilen for all pynt og fylle igjen huller/falser osv. Ring de og spør litt på tlf 33078990.

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut hvis du skal ha med listene, men det beste hadde jo vært en en ren overgang der listen var tidligere. Lurer på å legge på en enkel legering/plate og sveise/slipe den ned etterpå...

 

Må da være noen som har gjort dette før? Tør ikke å spørre et verksted om hvor mye de skal ha for dette når man kan gjøre det selv.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pegge

Her er en fin liten guide til hvordan å lakke lister i alle fall :) :

 

http://www.bxproject.co.uk/colourcode/index.htm

 

Noen som vet hva som er best å bruke for å fylle igjen en ca.7mm. dyp stripe i en plast-fanger? Tenkte å fylle den og så lakke over etterpå..

 

Bruk glassfiber....og puss godt over. Mitt bestetips.....bare husk å grunn med endel lag før du lakker over.

:pimp EYE CANDY :pimp

 

:titties: RACING :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Ser bra ut hvis du skal ha med listene, men det beste hadde jo vært en en ren overgang der listen var tidligere. Lurer på å legge på en enkel legering/plate og sveise/slipe den ned etterpå...

 

Må da være noen som har gjort dette før? Tør ikke å spørre et verksted om hvor mye de skal ha for dette når man kan gjøre det selv.

 

Enig. Slik ville også jeg gjort det.

Fjern listen, renslip for all lakk, grunning og evt rust under (Dette vil uansett brenne opp når du sveiser plata oppå.) Spray med 3M sveiseprimer. Denne tåler varmen fra sveisingen og forhindrer rust i "tunellen" som blir mellom falsen som lista lå nedi og plata du sveiser utenpå. Spray sveisegrunning også på innisiden av plata som skal dekke falsen.

Legg en flat list like bred som falsen du skal dekke. Pass på at ikke denne lista blir for bred slik at den blir liggende utenpå. Da får du en forhøyning som er umulig å kamuflere. Bedre at den blir litt for smal/dyp noen steder, enn for bred/høy.

Punktesveis "lista" langs hele lengden med ca 10cm mellom hvert punkt i først omgang. Ta deg god tid og avkjøl hvert punkt før du setter det neste. Når punktene er ca 1 cm fra hverandre er det bra. slip ned sveisepunktene.

Har du vært nøye med tilpasningen av lista, trengs minimalt med sparkel før ny grunning og lakk.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

 

Enig. Slik ville også jeg gjort det.

Fjern listen, renslip for all lakk, grunning og evt rust under (Dette vil uansett brenne opp når du sveiser plata oppå.) Spray med 3M sveiseprimer. Denne tåler varmen fra sveisingen og forhindrer rust i "tunellen" som blir mellom falsen som lista lå nedi og plata du sveiser utenpå. Spray sveisegrunning også på innisiden av plata som skal dekke falsen.

Legg en flat list like bred som falsen du skal dekke. Pass på at ikke denne lista blir for bred slik at den blir liggende utenpå. Da får du en forhøyning som er umulig å kamuflere. Bedre at den blir litt for smal/dyp noen steder, enn for bred/høy.

Punktesveis "lista" langs hele lengden med ca 10cm mellom hvert punkt i først omgang. Ta deg god tid og avkjøl hvert punkt før du setter det neste. Når punktene er ca 1 cm fra hverandre er det bra. slip ned sveisepunktene.

Har du vært nøye med tilpasningen av lista, trengs minimalt med sparkel før ny grunning og lakk.

 

Jepp, kanskje noe mer slik jeg hadde tenkt det.

Til andre som lurer på det samme; punktsveis først i diagonale hjørner, så f.eks midt på, så midt under, så på hver side. Dette for å unngå misforming av plata pga. varmen av sveisinga. Ta deg GOD tid, la det kjøle godt før du punkter igjen på samme side/område, og helst etter at du har sveisa på andre siden.

 

Rusher du og kjører alt i en retning vil du plutselig få en skjerm som f.eks bulker seg fint bortover, og alt er plutselig tilnærmet umulig å fikse opp om du ikke skaffer ny skjerm.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På moderne biler er platene på skjermer og dører vanligvis 0,8-0,9mm. En tynn stripe til å sveise inn i en fals etter en pyntelist ville jeg jeg brukt minst 1.0mm. Kanskje 1,25 mm.

 

Skal litt til at skjerm og dør krøller seg fordi falsen etter pyntelista vil motvirke sammentrekning, men hvis det først skjer er det bare å skrote døra/skjermen!

Verre vil det være med stripa man sveiser inn. Den er smal og helt flat. Begge deler ugunstig mht sammentrekning. Derfor ville jeg gått for tykkere stål i den enn skjermen/døra den sak festes til.

 

Det viktigste er å ta seg GOD TID!

Hold sveisen på så kort tid som mulig, bruk trykkluft og avkjøl punktet umiddelbart. Best hvis man er to: den ene sveiser og den andre kjøler.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men drar den inn ;)

 

bbird9.jpg

 

1993 Nissan Bluebird SSS ATTESSA

 

Lurer på hva han har gjort med kjerra... er ihvertfall kliss lik lakk jeg tenkte jeg skulle ha på min. (Er en '86 bluebird 1.9l turbo SR jeg har)

 

 

Se på siden der jeg _tror_ det skal være originale lister. Ser ut som at det bare er jevnet ned der lista har vært, tette hullene lista er montert gjennom kanskje?

 

Blir kanskje penere med en slik stripe enn å drive å valse sveis og all pakkens rare greier inn i renna?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår