Gå til innhold

Slange til veivhus ventilasjon?

Ranger emnet


VolvoR-Sport

Anbefalte innlegg

Koster nok mye mer enn det smaker ja :)

Siden du er omtrent 1. som bryr seg om dette, vil jeg ikke tru at du raser motor pga at du ikke sveisa det et rør ;)

 

Å sveise noe sånnt blir jo rimelig vanskelig, ettersom det har vinkler som gjør at det må bøyes for å fås ut + at det må ha de vinklene for å ikke ta borti veiv o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen "pes" dette da, men om du konverterer til rør, må du huske å ta av røret selv om! Årsaken til dette, er at oljen kan tette røret over tid...

 

Man kan vel bare få en rørlegger til å bende til et rør også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at det røret er der er for at dampen som blir samla i oljefella gjøres om til væske og renner tilbake i bunnpanna gjennom det røret. hvis du tar bort det vil motorn ånde gjennom der som røret skulle sitti og du fyller boksen med damp/olje.

 

du kan jo ta bort hele boksen og ha en slange rett fra blokka inn i en catchtank og retur fra tanken til bunnpanna. men husk at boksen/fella også holder akselen til oljepumpa nede. så da må du lage noe der. pass på at returen fra catch er under oljenivå ellers ånder motoren igjennom der også.

selv har jeg en fra oljefella og en fra blokka inn i en catch og fra catch til bunnpanne.

 

da har du på en måte 2 returer. den inni fella og den fra catchn.

tviler på at det kokser igjen.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg nødt til å gå til arrestasjoner før folket forstår hvordan en god veivhusventilasjon skal være? Siden det er fredag kveld skal jeg være inderlig full av godhet og gjenta noen stikkord:

 

-Lukket system

-Undertrykk

-Oljefelle (oljeseparator)

-Retur under oljenivå eller gjennom væskelås

-Veivhusgassene til forbrenningen

-Enveisventiler ved behov

 

 

Reodor F

Politidirektør

Veivhusventilasjonspolitiet

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det herr felgen sier her er altså, den originale veivhusventilasjonen ( Du må bare unnskylde, jeg er vant med ventilasjon via toppdekselet )Har en "rist" også kjent som oljeseparator i slangen som går fra topplokket og ut via en enveisventil og inn i innsuget.

 

Dum som jeg er ( ? ) antar jeg at oljeseparatoren ligger i klompen på blokka på nyere motorer og at slangen der skal via en enveisventil og inn på innsuget (evt luftfilterboks)

 

Er med veivhusventilasjon som alt annet på volvo.. If it aint broke, dont fix it. I dette tilfellet er det jo bare en slange som er gåen, så jeg anbefaler deg å bytte den i en annen slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår