VolvoR-Sport Skrevet September 11, 2008 Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 Hei. den slangen som går fra blokka(under veivhus ventilasjons boksen)og er festet ved oljepumpa, er denne nødvendig? tenker på å fjerne den, hvis det ikke gjør noen skade? kom gjerne med tips :) Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet September 11, 2008 Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 Hvorfor fjerne den? Er en grunn til at den er der vettu.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet September 11, 2008 Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 hvorfor ikke kjøpe ny? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet September 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 jeg vil fjerne slangen, eller bytte den ut med slange eller rør. fordi jeg liker ikke tanken på å ha gummi sammen med olja! Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet September 11, 2008 Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 Hvorfor ikke det? Volvos motorer har da passert 4-500k i km-stand med den slangen i olja, så.. :P Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet September 11, 2008 Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 blir litt sprø med åra, så det er lett og knekke den. kjøp ny på volvo og bytt den så går det mange år til. mener å huske at den ikke var så dyr heller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet September 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 "blir litt sprø med åra, så det er lett og knekke den." det stemmer, sikkert det som skjedde med min.. hvordan vil det fungere med rør da? sveise og feste som normalt ved oljepumpa, samme lengde. Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet September 11, 2008 Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 "blir litt sprø med åra, så det er lett og knekke den."det stemmer, sikkert det som skjedde med min.. hvordan vil det fungere med rør da? sveise og feste som normalt ved oljepumpa, samme lengde. sløs med jobbtimer, stikk innom volvo! Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 11, 2008 Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 Koster nok mye mer enn det smaker ja :) Siden du er omtrent 1. som bryr seg om dette, vil jeg ikke tru at du raser motor pga at du ikke sveisa det et rør ;) Å sveise noe sånnt blir jo rimelig vanskelig, ettersom det har vinkler som gjør at det må bøyes for å fås ut + at det må ha de vinklene for å ikke ta borti veiv o.l Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet September 11, 2008 Rapporter Share Skrevet September 11, 2008 Er jo flere som har bygd om åndinga? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 12, 2008 Rapporter Share Skrevet September 12, 2008 Er ingen "pes" dette da, men om du konverterer til rør, må du huske å ta av røret selv om! Årsaken til dette, er at oljen kan tette røret over tid... Man kan vel bare få en rørlegger til å bende til et rør også? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet September 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 12, 2008 du har rett i at oljen vil kokse røret over tid ja! er det ingen som har tips til alternativ ånding?? Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet September 12, 2008 Rapporter Share Skrevet September 12, 2008 grunnen til at det røret er der er for at dampen som blir samla i oljefella gjøres om til væske og renner tilbake i bunnpanna gjennom det røret. hvis du tar bort det vil motorn ånde gjennom der som røret skulle sitti og du fyller boksen med damp/olje. du kan jo ta bort hele boksen og ha en slange rett fra blokka inn i en catchtank og retur fra tanken til bunnpanna. men husk at boksen/fella også holder akselen til oljepumpa nede. så da må du lage noe der. pass på at returen fra catch er under oljenivå ellers ånder motoren igjennom der også. selv har jeg en fra oljefella og en fra blokka inn i en catch og fra catch til bunnpanne. da har du på en måte 2 returer. den inni fella og den fra catchn. tviler på at det kokser igjen. Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 12, 2008 Rapporter Share Skrevet September 12, 2008 Er jeg nødt til å gå til arrestasjoner før folket forstår hvordan en god veivhusventilasjon skal være? Siden det er fredag kveld skal jeg være inderlig full av godhet og gjenta noen stikkord: -Lukket system -Undertrykk -Oljefelle (oljeseparator) -Retur under oljenivå eller gjennom væskelås -Veivhusgassene til forbrenningen -Enveisventiler ved behov Reodor F Politidirektør Veivhusventilasjonspolitiet Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen_Rana Skrevet September 12, 2008 Rapporter Share Skrevet September 12, 2008 Det herr felgen sier her er altså, den originale veivhusventilasjonen ( Du må bare unnskylde, jeg er vant med ventilasjon via toppdekselet )Har en "rist" også kjent som oljeseparator i slangen som går fra topplokket og ut via en enveisventil og inn i innsuget. Dum som jeg er ( ? ) antar jeg at oljeseparatoren ligger i klompen på blokka på nyere motorer og at slangen der skal via en enveisventil og inn på innsuget (evt luftfilterboks) Er med veivhusventilasjon som alt annet på volvo.. If it aint broke, dont fix it. I dette tilfellet er det jo bare en slange som er gåen, så jeg anbefaler deg å bytte den i en annen slange. Siter Volvo 245 78 mod Prosjekt Turbovogn Volvo 240GLE Prosjekt Bruksbil Volvo 242 76 Mod Bilcrossbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.