Erik Braseth Skrevet September 18, 2008 Rapporter Share Skrevet September 18, 2008 195/65-15 dekka på bilen min klarer ikke å henge med når ladetrykket kommer i andre gir iallefall. Ikke at det slipper så ekstremt, men litt hyling og mørke spor i asfalten blir det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244volvo Skrevet September 21, 2008 Rapporter Share Skrevet September 21, 2008 helt riktig det.MEn hjelper svært lite med boost-controller om ikke waste-gate aktuatoren funker som den skal.... hva slags boost-controller har du? prøvd en bleed-ventil bare isteden? Kan være controller'n som fucker.. Edit; når du skrur opp trykket, så er det ikke hestene som imponerer med B230 syns jeg...men momentet, fyttesatan for ett moment man får, godt oppi god-voksene moderne diesel-motor ytelser, på rundt 3000rpm... artig ;) Har Turbo-smart boostcontroller. Hva er en bleed-ventil? Har bare lyst på litt mer hester. Men dumpventilen min funker ikke? Hva kan være grunnen til det? For lavt trykk? Siter Volvo 945 B230FK 1995 Volvo 240 B230F 1988 Opel Kadett C 2.0 1977 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244volvo Skrevet September 21, 2008 Rapporter Share Skrevet September 21, 2008 195/65-15 dekka på bilen min klarer ikke å henge med når ladetrykket kommer i andre gir iallefall. Ikke at det slipper så ekstremt, men litt hyling og mørke spor i asfalten blir det. Høres bra ut ;) Har samme dimmensjon på mine nå. Siter Volvo 945 B230FK 1995 Volvo 240 B230F 1988 Opel Kadett C 2.0 1977 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet September 21, 2008 Rapporter Share Skrevet September 21, 2008 Har Turbo-smart boostcontroller.Hva er en bleed-ventil? Har bare lyst på litt mer hester. Men dumpventilen min funker ikke? Hva kan være grunnen til det? For lavt trykk? mest sans virker ikke dumpen din pga den orginale resirk-ventilen på turboen dumper tryket før den andre dumpen din rekker å dumpe. Meeen, 0,5 bar kan også være for lite for at den eksterne dumpen din skal fungere, det må du lese deg til i instruksjonen som fulgte med...står som regel der ;) En bleed-ventil er som ordtaket sier; en bløde-ventil. En ganske enkel men genial innretning med 3 plugger som du setter på slangen mellom wg-aktuator og sneglehuset på turboen. bruk 2 av pluggene, og la den 3'e pluggen stå åpen... så skrur du på justerings-skrua, og tar deg en tur...og ser om ladetrykket gikk opp..eller skrur du litt til :) Grunnen til at dette virker, er fordi denne bleed-ventilen "lekker ut/bløder ut" en del av kontroll-trykket til waste-gate aktuatoren...som åpner waste-gate ventilen i eksoshuset. Bløder du ut dette trykket, så åpner ventilen senere, ergo høyere turbotrykk. enkelt og greit. Sånn fungerer også boost-controlleren din, bare digitalt istenfor manuelt. MEN, det sitter en retur-fjær inni en wastegate-aktuator, med en belg opp til ett trykk-kammer, hvor styre-trykket kommer fra kompressor-delen av turboen. og fjæra skal alltid prøve å sende ventilen i eksoshuset til stengt. Når ledetrykket kommer, presses fjæra bare sammen(pga trykk i kammeret overvinner fjæra,ladetrykket), staget til wg-ventilen flytter seg bakover og ventilen i eksoshuset åpner. Går det feks HULL på denne belgen, vil du slite med å få kontrollert ladetrykket, men da vil det gjerne bli for høyt, pga turbotrykket ikke klarer å overvinne fjæra pga lekkasjen. Er FJÆRA slapp(noe den gjerne blir etter 10-15 år), vil wastegate-ventilen åpne seg leeenge før, pga turbotrykket overvinner fjæra raskere enn den skal, og du vil aldri få opp ladetrykket. Denne fjæra kan også være så slapp att eksostrykket klarer å åpne wastegate-ventilen ene og alene, og det uten at ladetrykket egentlig hjelper til. I ALLE disse tilfellene her, må du ha ny wastegate-aktuator, og det kjøper du feks fra http://www.bsr.se Kjøp gjerne en med 0,8 bar elns...og ikke koble på boost-controlleren din. se om alt funker som det skal da...og prøv så å koble på boost-controlleren din. Vips kan du se at det kanskje var boost-controlleren det er noe galt med.... MEn det krever at wastegate-aktuatoren er 110% frisk for å sjekke dette, noe en 10-15 år gammel aktuator sjelden er. mvh Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244volvo Skrevet September 22, 2008 Rapporter Share Skrevet September 22, 2008 Har satt på dumplokk også og prøvd, men da døde bilen lett når jeg f.eks. kjørte inn mot ei rundkjøring og stoppet. Siter Volvo 945 B230FK 1995 Volvo 240 B230F 1988 Opel Kadett C 2.0 1977 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244volvo Skrevet September 22, 2008 Rapporter Share Skrevet September 22, 2008 mest sans virker ikke dumpen din pga den orginale resirk-ventilen på turboen dumper tryket før den andre dumpen din rekker å dumpe.Meeen, 0,5 bar kan også være for lite for at den eksterne dumpen din skal fungere, det må du lese deg til i instruksjonen som fulgte med...står som regel der ;) En bleed-ventil er som ordtaket sier; en bløde-ventil. En ganske enkel men genial innretning med 3 plugger som du setter på slangen mellom wg-aktuator og sneglehuset på turboen. bruk 2 av pluggene, og la den 3'e pluggen stå åpen... så skrur du på justerings-skrua, og tar deg en tur...og ser om ladetrykket gikk opp..eller skrur du litt til :) Grunnen til at dette virker, er fordi denne bleed-ventilen "lekker ut/bløder ut" en del av kontroll-trykket til waste-gate aktuatoren...som åpner waste-gate ventilen i eksoshuset. Bløder du ut dette trykket, så åpner ventilen senere, ergo høyere turbotrykk. enkelt og greit. Sånn fungerer også boost-controlleren din, bare digitalt istenfor manuelt. MEN, det sitter en retur-fjær inni en wastegate-aktuator, med en belg opp til ett trykk-kammer, hvor styre-trykket kommer fra kompressor-delen av turboen. og fjæra skal alltid prøve å sende ventilen i eksoshuset til stengt. Når ledetrykket kommer, presses fjæra bare sammen(pga trykk i kammeret overvinner fjæra,ladetrykket), staget til wg-ventilen flytter seg bakover og ventilen i eksoshuset åpner. Går det feks HULL på denne belgen, vil du slite med å få kontrollert ladetrykket, men da vil det gjerne bli for høyt, pga turbotrykket ikke klarer å overvinne fjæra pga lekkasjen. Er FJÆRA slapp(noe den gjerne blir etter 10-15 år), vil wastegate-ventilen åpne seg leeenge før, pga turbotrykket overvinner fjæra raskere enn den skal, og du vil aldri få opp ladetrykket. Denne fjæra kan også være så slapp att eksostrykket klarer å åpne wastegate-ventilen ene og alene, og det uten at ladetrykket egentlig hjelper til. I ALLE disse tilfellene her, må du ha ny wastegate-aktuator, og det kjøper du feks fra http://www.bsr.se Kjøp gjerne en med 0,8 bar elns...og ikke koble på boost-controlleren din. se om alt funker som det skal da...og prøv så å koble på boost-controlleren din. Vips kan du se at det kanskje var boost-controlleren det er noe galt med.... MEn det krever at wastegate-aktuatoren er 110% frisk for å sjekke dette, noe en 10-15 år gammel aktuator sjelden er. mvh Jeg forstod endel av det du sa, men selfølgelig ikke alt. Siter Volvo 945 B230FK 1995 Volvo 240 B230F 1988 Opel Kadett C 2.0 1977 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet September 22, 2008 Rapporter Share Skrevet September 22, 2008 Har satt på dumplokk også og prøvd, men da døde bilen lett når jeg f.eks. kjørte inn mot ei rundkjøring og stoppet. derfor er en 50/50 dump nødvendig. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244volvo Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 derfor er en 50/50 dump nødvendig. Hva er da en 50/50 dump for noe? Siter Volvo 945 B230FK 1995 Volvo 240 B230F 1988 Opel Kadett C 2.0 1977 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
940 turbo 1995 Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 En dump som er både resirkulerende og åpen. Som JBR K25 f.eks. Siter http://www.bilforumet.no/900-serien/187233-940-lt-sedan.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 har lyst til at volvo244 skal fjerne dumpen sin jeg...så får han artig lyd, OG den stopper ikke inn i hvert lyskryss ;) Men skal du absolutt ha dump, må du ha en som resirkulerer en del av lufta inn i systemet igjen...som 940 turbo også nevner. Grunnen er ganske enkelt fordi du slipper ut oppmålt luft fra LMM...og hjernen blander jo bensin etter oppmålt luft, ergo går motoren i fullstendig duknings-blanding inn mot kryssa når du slipper gassen. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244volvo Skrevet September 26, 2008 Rapporter Share Skrevet September 26, 2008 Begynner faktisk å forstå hva dere mener :) Skal selge bilen nå, så blir bare å få alt originalt igjen hvis ikke kjøperen vil ha med tingene. Siter Volvo 945 B230FK 1995 Volvo 240 B230F 1988 Opel Kadett C 2.0 1977 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
940 turbo 1995 Skrevet September 26, 2008 Rapporter Share Skrevet September 26, 2008 Får artig lyd av å kjøre uten noe dump ja men bilen stopper omtrent like mye som med åpen dump. Min gjorde hvertfall, var håpløs å kjøre med annet enn den orginale ventilen. Siter http://www.bilforumet.no/900-serien/187233-940-lt-sedan.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet September 26, 2008 Rapporter Share Skrevet September 26, 2008 Min var også håpløs å kjøre uten dump, helt til jeg en dag tilfeldigvis koblet fra tomgangsventilen. Da oppførte bilen seg eksemplarisk. Har enda ikke funnet ut hvorfor det er slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet September 26, 2008 Rapporter Share Skrevet September 26, 2008 jøss, så rart! min resik-ventil på 13C'en hang seg opp i stengt posisjon...kvittra som en gal forran der, kjempeartig :P Men det var starten på slutten for den turboen...2 uker senere begynte kompressoren å spise litt av kompressorhuset, så ble det 16t med fungerende resik...litt barskere lyd i den forøvrig :) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
244volvo Skrevet September 27, 2008 Rapporter Share Skrevet September 27, 2008 Får artig lyd av å kjøre uten noe dump ja men bilen stopper omtrent like mye som med åpen dump. Min gjorde hvertfall, var håpløs å kjøre med annet enn den orginale ventilen. Artig lyd? Blir jo ikke noe anna lyd enn fra filteret. Den lyden er ganske tam Siter Volvo 945 B230FK 1995 Volvo 240 B230F 1988 Opel Kadett C 2.0 1977 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.