Gå til innhold

TrimChip

Ranger emnet


Revolvo

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

helt riktig det.

MEn hjelper svært lite med boost-controller om ikke waste-gate aktuatoren funker som den skal.... hva slags boost-controller har du? prøvd en bleed-ventil bare isteden? Kan være controller'n som fucker..

 

Edit; når du skrur opp trykket, så er det ikke hestene som imponerer med B230 syns jeg...men momentet, fyttesatan for ett moment man får, godt oppi god-voksene moderne diesel-motor ytelser, på rundt 3000rpm... artig ;)

 

Har Turbo-smart boostcontroller.

Hva er en bleed-ventil?

 

Har bare lyst på litt mer hester.

 

Men dumpventilen min funker ikke?

Hva kan være grunnen til det?

For lavt trykk?

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Turbo-smart boostcontroller.

Hva er en bleed-ventil?

 

Har bare lyst på litt mer hester.

 

Men dumpventilen min funker ikke?

Hva kan være grunnen til det?

For lavt trykk?

 

mest sans virker ikke dumpen din pga den orginale resirk-ventilen på turboen dumper tryket før den andre dumpen din rekker å dumpe.

Meeen, 0,5 bar kan også være for lite for at den eksterne dumpen din skal fungere, det må du lese deg til i instruksjonen som fulgte med...står som regel der ;)

 

En bleed-ventil er som ordtaket sier; en bløde-ventil.

En ganske enkel men genial innretning med 3 plugger som du setter på slangen mellom wg-aktuator og sneglehuset på turboen.

bruk 2 av pluggene, og la den 3'e pluggen stå åpen... så skrur du på justerings-skrua, og tar deg en tur...og ser om ladetrykket gikk opp..eller skrur du litt til :)

Grunnen til at dette virker, er fordi denne bleed-ventilen "lekker ut/bløder ut" en del av kontroll-trykket til waste-gate aktuatoren...som åpner waste-gate ventilen i eksoshuset. Bløder du ut dette trykket, så åpner ventilen senere, ergo høyere turbotrykk. enkelt og greit.

Sånn fungerer også boost-controlleren din, bare digitalt istenfor manuelt.

 

MEN, det sitter en retur-fjær inni en wastegate-aktuator, med en belg opp til ett trykk-kammer, hvor styre-trykket kommer fra kompressor-delen av turboen. og fjæra skal alltid prøve å sende ventilen i eksoshuset til stengt. Når ledetrykket kommer, presses fjæra bare sammen(pga trykk i kammeret overvinner fjæra,ladetrykket), staget til wg-ventilen flytter seg bakover og ventilen i eksoshuset åpner.

 

Går det feks HULL på denne belgen, vil du slite med å få kontrollert ladetrykket, men da vil det gjerne bli for høyt, pga turbotrykket ikke klarer å overvinne fjæra pga lekkasjen.

Er FJÆRA slapp(noe den gjerne blir etter 10-15 år), vil wastegate-ventilen åpne seg leeenge før, pga turbotrykket overvinner fjæra raskere enn den skal, og du vil aldri få opp ladetrykket.

Denne fjæra kan også være så slapp att eksostrykket klarer å åpne wastegate-ventilen ene og alene, og det uten at ladetrykket egentlig hjelper til.

 

6748848-0-display.jpg

 

I ALLE disse tilfellene her, må du ha ny wastegate-aktuator, og det kjøper du feks fra http://www.bsr.se

Kjøp gjerne en med 0,8 bar elns...og ikke koble på boost-controlleren din. se om alt funker som det skal da...og prøv så å koble på boost-controlleren din. Vips kan du se at det kanskje var boost-controlleren det er noe galt med.... MEn det krever at wastegate-aktuatoren er 110% frisk for å sjekke dette, noe en 10-15 år gammel aktuator sjelden er.

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sans virker ikke dumpen din pga den orginale resirk-ventilen på turboen dumper tryket før den andre dumpen din rekker å dumpe.

Meeen, 0,5 bar kan også være for lite for at den eksterne dumpen din skal fungere, det må du lese deg til i instruksjonen som fulgte med...står som regel der ;)

 

En bleed-ventil er som ordtaket sier; en bløde-ventil.

En ganske enkel men genial innretning med 3 plugger som du setter på slangen mellom wg-aktuator og sneglehuset på turboen.

bruk 2 av pluggene, og la den 3'e pluggen stå åpen... så skrur du på justerings-skrua, og tar deg en tur...og ser om ladetrykket gikk opp..eller skrur du litt til :)

Grunnen til at dette virker, er fordi denne bleed-ventilen "lekker ut/bløder ut" en del av kontroll-trykket til waste-gate aktuatoren...som åpner waste-gate ventilen i eksoshuset. Bløder du ut dette trykket, så åpner ventilen senere, ergo høyere turbotrykk. enkelt og greit.

Sånn fungerer også boost-controlleren din, bare digitalt istenfor manuelt.

 

MEN, det sitter en retur-fjær inni en wastegate-aktuator, med en belg opp til ett trykk-kammer, hvor styre-trykket kommer fra kompressor-delen av turboen. og fjæra skal alltid prøve å sende ventilen i eksoshuset til stengt. Når ledetrykket kommer, presses fjæra bare sammen(pga trykk i kammeret overvinner fjæra,ladetrykket), staget til wg-ventilen flytter seg bakover og ventilen i eksoshuset åpner.

 

Går det feks HULL på denne belgen, vil du slite med å få kontrollert ladetrykket, men da vil det gjerne bli for høyt, pga turbotrykket ikke klarer å overvinne fjæra pga lekkasjen.

Er FJÆRA slapp(noe den gjerne blir etter 10-15 år), vil wastegate-ventilen åpne seg leeenge før, pga turbotrykket overvinner fjæra raskere enn den skal, og du vil aldri få opp ladetrykket.

Denne fjæra kan også være så slapp att eksostrykket klarer å åpne wastegate-ventilen ene og alene, og det uten at ladetrykket egentlig hjelper til.

 

6748848-0-display.jpg

 

I ALLE disse tilfellene her, må du ha ny wastegate-aktuator, og det kjøper du feks fra http://www.bsr.se

Kjøp gjerne en med 0,8 bar elns...og ikke koble på boost-controlleren din. se om alt funker som det skal da...og prøv så å koble på boost-controlleren din. Vips kan du se at det kanskje var boost-controlleren det er noe galt med.... MEn det krever at wastegate-aktuatoren er 110% frisk for å sjekke dette, noe en 10-15 år gammel aktuator sjelden er.

 

mvh

 

Jeg forstod endel av det du sa, men selfølgelig ikke alt.

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt på dumplokk også og prøvd, men da døde bilen lett når jeg f.eks. kjørte inn mot ei rundkjøring og stoppet.

 

derfor er en 50/50 dump nødvendig.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lyst til at volvo244 skal fjerne dumpen sin jeg...så får han artig lyd, OG den stopper ikke inn i hvert lyskryss ;)

 

Men skal du absolutt ha dump, må du ha en som resirkulerer en del av lufta inn i systemet igjen...som 940 turbo også nevner.

 

Grunnen er ganske enkelt fordi du slipper ut oppmålt luft fra LMM...og hjernen blander jo bensin etter oppmålt luft, ergo går motoren i fullstendig duknings-blanding inn mot kryssa når du slipper gassen.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss, så rart! min resik-ventil på 13C'en hang seg opp i stengt posisjon...kvittra som en gal forran der, kjempeartig :P Men det var starten på slutten for den turboen...2 uker senere begynte kompressoren å spise litt av kompressorhuset, så ble det 16t med fungerende resik...litt barskere lyd i den forøvrig :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår