Gå til innhold

turbo på ATV

Ranger emnet


turboascona

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  Kjetil89 skrev:
detta var vel en 2takter.

men er det noe poeng å ha med svanehalsen, når man har turbo på 2takt?

 

Mener du den store potta? Den er ektremt viktig på totaktere. Den gjør at eksosen slår tilbake inn mot motoren, som igjen gjør at innsugsluften (sammen med bensinen) ikke bare går rett gjennom motoren. Blir vell enda mer viktig med turbo vill jeg tro.

 

Designet på den potta har enormt stor betydning for hvilket turtallsområde motoren fungerer best på, og spessielt mtp bensinforbruk.

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  cRxXx skrev:
Mener du den store potta? Den er ektremt viktig på totaktere. Den gjør at eksosen slår tilbake inn mot motoren, som igjen gjør at innsugsluften (sammen med bensinen) ikke bare går rett gjennom motoren. Blir vell enda mer viktig med turbo vill jeg tro.

 

Designet på den potta har enormt stor betydning for hvilket turtallsområde motoren fungerer best på, og spessielt mtp bensinforbruk.

På trimma 2-taktere er potta,dvs ekspansjonskammeret ansvarlig for grovt 40% av effekten. Og jepp,med turbo gjelder det samme. Lennart Zander har bygd endel 2-takt sykler med turbo,blant annet en RGV250G twinturbo. Twin,fordi motoren er twin og hver sylinder må ha hver sin turbo etter ex-kammeret. 158 kg,150hk. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250cc og 150hk er ganske bra da..hehe. SYKT.

 

Men kunne han ikke bare sammla eksosen etter begge ekspansjonskammeret, også bare brukt en turbo?

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  cRxXx skrev:
250cc og 150hk er ganske bra da..hehe. SYKT.

 

Men kunne han ikke bare sammla eksosen etter begge ekspansjonskammeret, også bare brukt en turbo?

Nei,han sa at det førte til trykk-overføringer mellom pottene som gjorde tuningen av de totalt uforutsigelig...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Turboed1 skrev:
Nei,han sa at det førte til trykk-overføringer mellom pottene som gjorde tuningen av de totalt uforutsigelig...

 

Såpass ja, sykt. Jaja, godt det funket med to vertfall :D

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har ikke skjedd noe med dette prosjektet på lenge, pga. andre prioriteringer for tiden.

men regner med at jeg snart får tatt meg en tur ut og sett på greiene. punkt nr. 1: det må være plass til turboen mellom ramme og eksos. punkt nr. 2: må koble om olje-rør osv. slik at turboen kan få litt glidemiddel;) punkt nr. 3: fremragende tegninger må lages, da Atv'en står et stykke unna heim og sveiseapparat.

 

ellers så skal det selvsagt bli tatt en del bilder av "løsningene" som blir gjort, men vær forberedt på at dette ikke er for utseendet sin skyld dette blir gjort, kun for morroa, eventuelt skuffelsen, det medfører ;)

 

før dette er gjort, så erdet vel ikke så mye man kan si ang. om det vil fungere eller ikke, Ved mindre noen ønsker å regne det ut for meg ;)

 

atv'en er ganske turtallsvillig, og mellom 8 og 10000 omdreiniger klarer den, så det skal nokk klare å røre litt på turbinen til turboen:)

 

ellers så er det tilbake til forgasser problemet: forgassere i den dimensjonen jeg skal bruke er IKKE trykktette, derfor MÅ den på innsuget på turboen. dette er gjort på flere motorer har eg sett, etter nærmere kikking på Google.com, og om turboen blir ødelagt, såå er ikke jeg redd for det, den ligger bare bakerst i hylla uansett.

 

men jeg har et nytt spørsmål.. bør "downpipen" fra turboen gjerne være litt stor diameter på, slik at det ikke blir så mye bremsing av eksosen i området rundt turbinen? det vil jo gjerne gjøre at turboen oppnår mindre omdreininger hvis det er for små rør etter turbo, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tror jeg du tenker litt å¨bærtur her. hvordan i helsikke kan du putte forgassere forran turboen?!

 

Eneste forran turbo skal være luft filter, deretter kommer forgasser for å styre hvor mye luft du faktisk skal ha inn i motoren! akkurat det samma som å sette et hvilket som helst gass-spjeld forran turboen vil jo bare strupe turboen i stedet!

 

om du har forgasseren FORRAN turboen så spruter du jo bensin inn i turboen for så å kjøre lufta videre inn videre

 

Tror du er fullstendig ute å kjøre! og det er vel ikke uten grunn at det ikke skjer noe med prosjektet her da du selv vet at det ikke kommer til å funke

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  RobinDrift skrev:

 

har du noen gang tenkt over hva som skjer når turboen din spinner i 60.000RPM og du får en liten vanndråpe inn der.. (eller bensin) ?!

 

Det vet jeg! har knekte blader på min 7.3 Excursion pga EN jævla vanndrope som kom gjennom filteret!

 

Se på 700 raptor.. Den har turboen før forgassere/spjeldet! og den har også direkte insprøytning gjennom forgasser

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalt "sugeturbo" med carbon-tetninger er brukt i omtrent en dullion (eldre) applikasjoner. En vanndråpe kvelde kompressoren? Jeg har luftfilteret på sykkelen nesten rett bak forhjulet,ca 15º til siden... og jeg har kjørt den i regnvær. Dratt inn så mye vann mange ganger at den røyk hvitt i eksosen... turboen er like fin. Den 7.3'en har nok spist noe den ikke likte. Hvis det da ikke var vinteren,og det var en iskrystall. DA kvelder den nok greit..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRFT-R: Hva er poenget med å være så jævlig frekk, hoven, barnslig, nedlatende ovenfor andre? Spes med tanke på at det faktisk er DU som ikke vet hva du snakker om!

 

I WOTE BAN!!

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  DRFT-R skrev:
har du noen gang tenkt over hva som skjer når turboen din spinner i 60.000RPM og du får en liten vanndråpe inn der.. (eller bensin) ?!

 

Det vet jeg! har knekte blader på min 7.3 Excursion pga EN jævla vanndrope som kom gjennom filteret!

 

Se på 700 raptor.. Den har turboen før forgassere/spjeldet! og den har også direkte insprøytning gjennom forgasser

 

 

 

med all respekt for din hjernekapasitet, så må jeg fortelle at du har ikke mye av den når du tror en vanndråpe ødelegger en turbo :P haha:P er luftfilteret ditt vanntett kanskje? =) goretex filter da?...

 

er nokk ute og kjører du ja.. tror du skal holde deg til mopedbil og plenklipper jeg, eller ihvertfall ta og finne noen andre å henge ut... jævla mye å gjøre på når du ikke klarer å skrive annet enn dritt om andre sine prosjekter..

 

og by the way.. siden du lurte på hvorfor jeg ikke har hatt tid, så kan du jo ta og spørre da, istede for å lage din egen mening om hva som gjør det.. vennligst ikke skriv mer her hvis ikke du har noe mer fornuftig å prate om enn dine vanntette filter og drepende regndråper..

 

forresten :) du kan jo ta og lage en tråd om den 7,3 litern din;) kanskje du får opplyst om at vanndråper ikke ødelegger turboer sånn helt uten videre, og at du SIIIKKERT ikke har fått noe hardt inni turboen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tar opp igjen denne jeg da.. Om det går greit :) Har hatt prosjekt å bygge turbo på min 200cc crosskart/gokart nå vel et halvår.. Er ikke kommet noe lengre, men research tar tid :)

Har funnet et par tips på den Mitsubishi TD-02, eller en turbo fra Daihatsu Charade Turbo Diesel, vil fungere.. Muligens også fra en Fiat Uno Turbo.. Dette med forgasseren før turboen virket ganske lite logisk for meg som ikke kunne noe spesielt, men når man tenker over det, vil jo blandingen av luft og bensin, mest sannsynlig bli bedre.. http://www.diskusjon.no/index.php?act=attach&type=post&id=257620 Den blåser jo rundt på bensin og luft.. Så jeg leiter fremdeles etter en turbo jeg kan få tak i :)

 

 

Er vel ikke en fra Xelent.no du Turboascona har :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår