Gå til innhold

Hjelp! Hvordan montere hjullager foran på 240???

Ranger emnet

omartinfly

Anbefalte innlegg

Jeg er er en relativt lykkelig eier av en 1986 mod 240.

Kjørt den som byggebil i 2 år og ikke gitt den annet enn bensin.....

Nettopp hatt den på EU kontroll, og den sklei nesten rett igjennom!!! Småtteri på lys samt slakk i venstre hjullager foran.

Bestemte meg derfor for å bytte hjullager, og handlet deler på biltema. Har mekkeboka til Haynes som bibel.

Er også utrustet med 9 tommeltotter, hvorav 8 sitter på hvenstre hånd og jeg er ikke kjeivhendt.

Problemet mitt er: Så ikke godt nok på hvordan gummipaknigen satt på lageret jeg pellet av. det satt igjen innerst på spindelen etter at nav og lager var pellet av????

I følge haynes punkt 19: "Plasera den nye tetningen utanfør lageret och knacka den førsiktigt på plats med en hammare tills det går jamt med navet"

På bildet ser det ut som gummipakningen er tredd inn i metallringen og slås inn i navet utenpå indre lager.

Gummipakningen består av en tynn Fals og en tykkere konet del.

Jeg tolker det til at tynn fals skal låses av metallring, slik at den ligger i flukt med kanten av navet,, også skal konet gummidel fobi spindelen der det er en markert kant.

Men ikke kubb i H om gummipakning lar seg tre innpå tykkere del i spindelroten, dermed får jeg ikke lageret langt nok inn og får ikke festet mutteren i ytterkant av lageret.

Er det noen vennlige, teknisk anlagte volvo eiere her som forstår hva jeg mener, og ser hva jeg gjør feil?

haynes nevner mutter og briks.

Jeg fant mutter men ingen briks. Hva er en briks?

Skla det sitte en skive innenfor mutteren med låsesplint?

Det var nemmelig ingen der når jeg demonterte.

Hilsen forvirret frustrert gammel rødruss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider