Gå til innhold

A/C kjøler ikke - passat 99

Ranger emnet

Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

Sliter med at klimaannlegget på passaten min (-99) ikke kjøler. Følgende er gjort/testet:

- Test med VAG-Com er kjørt, alt ser fint ut her.

- Demontert deksler for å se at klimaannlegget stenger for varmlufta og kun sender kaldluft fra kjøleren i varmeapparatet inn i bilen.

- Lagt hånda på kjøleren i varmeapparatet , denne er bare litt kaldt.

- Dette sier meg at feilen mest sannsynlig sitter i selve AC- sløyfa.

- Kompressor slår inn og går, det samme gjør kjølevifta.

- Gass mengden er korrekt.

- Kompressor og tørkefilter er sprett nytt.

- Jeg satt på trykkmanometer på sløyfa idag. Før motor ble startet låg trykket på 65/65 PSI som antyder at det er nok gass på systemet. Ved 10 grader ute og annlegget på full kjøling, så viser manometrene 28/75 PSI. Ifølge spesifikasjonene skal trykket ligge på 30/200 PSI omtrent ved 1500rpm og 20 grader i utelufta. Noe annerledes blir det nok på temp forandringa, men det burde ikke være så mye.

- Vurderer å bytte ut A/C radiatoren og strupeventilen i sløyfa som neste steg.

Som dere ser, så har jeg prøvd å sjekket endel men føler at jeg jobber litt i blinde. Det blir litt bytt ut deler og prøv teknikk, men dette blir fort dyrt. Tenkte å ta en ny trykktest under de rette forholda når muligheten byr seg for å sjekke verdiene en gang til.

Har dere noen forslag til hva det er som er problemet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondensatoren trenger du i allefall ikke bytte med mindre den ikke er tett.. Hadde det vært noe med den, skulle du fått uforholdsmessig høy høytrykk.. Det at du har nok trykk på anlegget før du starter kompressoren sier deg ingen ting... Du må nok bare prøve å fyll på nytt... Hvor bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi masse av på Renault hvertfall. Det som er feil er at mengden kjlemedium på systemet ditt er lavt. Du kan ha masse trykk selv om det er lite kjølemedium... Så jeg ville reist å fått tømt, vakumsjekket, lekktestet, trykktestet og fylt ny olje/sporstoff på systemet så skal du nok se det blir kjølig igjen. Og til alle som har AC i bilen, bruk det hele tiden!!! Selv da du skal ha ren varmluft i kupè'n!

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være korrekt fyllmengde på sytemet. Det ble tappet og fylt en gang i våres før jeg gjorde noe som helst i håp om at dette var feilen, men dette hjalp ikke det spor. Så etter mye fram og tilbake så ble det snakk om at det kunne være kompressoren som var synderen siden effekten var blitt gradvis mindre og mindre det siste året. Kompressor og tørkefilter ble byttet, og korrekt gassmegde påfylt av siste sort Bosch enhet som tappet, evakuerte, tilsatte olje og sporstoff for så å fylle på gass. Dette hjalp heller ikke i det hele tatt. Jeg mistenker at kondenseren kan være tett. Trykkmålerne angir korrekt trykk på lavtrykkssuden men altfor lite på høytrykks siden. Høytrykksporten sitter etter kondenseren så kompressoren kan bygge et voldsomt trykk før denne selvom trykkmåleren angir lavere trykk.

Hva sier dere?

P.s, bor i sandnes området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meget liten tro på at kondensatoren din har kokset igjen. Da vil je heller tro at kompressoren din er dårlig.. eller at ekspansjonsventilen ikke gjør sitt... men hvis den ikke regulerer, og slipper på for mye (som vil forårsake lav høytrykk), skulle det ise tilbake på lavtrykks røret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meget liten tro på at kondensatoren din har kokset igjen. Da vil je heller tro at kompressoren din er dårlig.. eller at ekspansjonsventilen ikke gjør sitt... men hvis den ikke regulerer, og slipper på for mye (som vil forårsake lav høytrykk), skulle det ise tilbake på lavtrykks røret..

Regner med at jeg bytter både strupeventilen og condenseren i neste omgang. Begynner å bli frustrert og lei av hele dritten så jeg satser på at dette gjør jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider