Gå til innhold

Løser dere dette? (Ujevn gange, 2.3 L)

Ranger emnet


Zythius

Anbefalte innlegg

Bil: Audi 100 2.3 (1992)

Problem: Rett etter oppstart (de 4-5 første minuttene) er bilen kraftløs (ikke HELT dau altså), og jeg kvelte den en gang når jeg trådde inn bremsen hardt rett etter oppstart. Når den er varm har den en tendens til å gå opp og ned mellom 1000 og 2000 omdr. på tomgang, helt av seg selv, mange ganger. Kobler man ut kontakten til tomgangsregulatoren så jager den ikke opp og ned på turtallet, men er fortsatt kraftløs i oppstartsfasen.

 

Hva som er gjort: Forrige eier byttet bensinpumpe, lambdasonde, tomgangsregulator og sjekket etter lekkasje i vakuumslanger.

 

Luftmengdemåler som må byttes? Og hvor mye koster denne? Fant den ikke i noen nettbutikker. NBS hadde ikke til AAR-motor, og på Mekonomen finner jeg ingen. Hva med å kjøpe disse på skroten, er det trygt?

 

Til slutt noe litt annet: Den gamle Forden jeg hadde før startet betydelig bedre når jeg tok meg tid til å sjekke ut hvordan man skal behandle gasspedalen før nøkkelen vris om. 2 tråkk i bånn for choke, hold pedalen halvveis inn når motoren er varm fra før. Er det noe slikt for bilen min og? Det var som himmel og helvete på Escorten, den startet plutselig med et smell, trodde nesten stemplene skulle fly ut gjennom panseret første gangen. :P

 

Mvh,

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil: Audi 100 2.3 (1992)

Problem: Rett etter oppstart (de 4-5 første minuttene) er bilen kraftløs (ikke HELT dau altså), og jeg kvelte den en gang når jeg trådde inn bremsen hardt rett etter oppstart. Når den er varm har den en tendens til å gå opp og ned mellom 1000 og 2000 omdr. på tomgang, helt av seg selv, mange ganger. Kobler man ut kontakten til tomgangsregulatoren så jager den ikke opp og ned på turtallet, men er fortsatt kraftløs i oppstartsfasen.

 

Hva som er gjort: Forrige eier byttet bensinpumpe, lambdasonde, tomgangsregulator og sjekket etter lekkasje i vakuumslanger.

 

Luftmengdemåler som må byttes? Og hvor mye koster denne? Fant den ikke i noen nettbutikker. NBS hadde ikke til AAR-motor, og på Mekonomen finner jeg ingen. Hva med å kjøpe disse på skroten, er det trygt?

 

Til slutt noe litt annet: Den gamle Forden jeg hadde før startet betydelig bedre når jeg tok meg tid til å sjekke ut hvordan man skal behandle gasspedalen før nøkkelen vris om. 2 tråkk i bånn for choke, hold pedalen halvveis inn når motoren er varm fra før. Er det noe slikt for bilen min og? Det var som himmel og helvete på Escorten, den startet plutselig med et smell, trodde nesten stemplene skulle fly ut gjennom panseret første gangen. :P

 

Mvh,

Christian

 

Sjekk switcher (bryter)under gassspjeldhus, om denne virkelig virker som den skal, skal gi signal til "hjernen" at spjeldet står i tomgang, måles om du tar av kontakten oppå spjeldhuset.

Er 2 stk. en oppå å en under, den oppå er for "fullgass" og den under for "tomgang", sjekk at den klikker og virkelig VIRKER når du slipper opp gassen og spjeldet står i tomgang.

Ligner på dette symptomet.

Hvordan er CO'n da ?

 

Om du kobler fra tomgangventilen vil den går alt for magert og bli kraftløs.

Er tenninga (grunnstilling) korrekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår