fmt87 Skrevet September 14, 2008 Rapporter Share Skrevet September 14, 2008 Hei! Igår fant jeg ut at svigerfar latterlig nok hadde fylt spylervæske der frostvæska skal være, dette ble nok gjort siden spylervæske-boksen lå gjemt under motorvarmeren. Svogeren min trodde dette ikke var så veldig farlig, men heller ikke veldig bra. Bilen er en Mazda 323 LX 1,6! Noen som har noen formeninger om dette? Å forslag om hva som bør gjøres, siden jeg er helt blank i forhold til bil? På forhånd takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet September 14, 2008 Rapporter Share Skrevet September 14, 2008 Hei For det første blir vel nivået helt feil, om den ikke var under min fra før da. For det andre så kommer det vel helt ann på mengdene i forhold til hverandre. En bitteliten dash oppi mange liter frostvæske skader nok ikke, men har han tømt en 4-liter ville jeg nok sila ut alt jeg fikk av "frostvæske", spyla gjennom, og fyllt på ny. Mvh VIdar Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fmt87 Skrevet September 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Takk for svar :) Var vel circa en liter som ble fylt oppi, å da ble det fult også. Ille mye? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thebbear Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 er det ikke en sånn liten "tropp" under radiatoren som man kan ta ut og da renner radiatoren tom? er i alle fall sånn på min bil. tenkte at da kunne man jo bare gjøre det, så sette i "troppen" igjen, fylle vann og frostvæske, så tut og kjør! eller tar jeg kraftig feil nå? Siter Bjørn Larssen __________________ Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt Mitsubishi Galant 1983 - død Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Det er en propp ja i de fleste radiatorer, men det ligger som regel også vann i systemet ellers, og dette må også dreneres. Ingen stor jobb, men er litt putlete og tar litt tid. Men ikke avansert som sagt... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet September 16, 2008 Rapporter Share Skrevet September 16, 2008 Det er ikke så farlig. Kjølesystemet skal bare kjøle, og er stort sett fornøyd så lenge det er noe væske der. Dog er det nok ikke lurt med nitroglyserin oppi, men jeg regner med du tar poenget. Om du så fyller på spylervæske vil jo dette blande seg med vannet og bidra til å kjøle motoren. Det kan jo være litt lurt å tømme systemet delvis, eller helt for å rette opp forholdet mellom frostvæske og vann. Og du skal i teorien også bare ha vann og frostvæske på motoren. Hadde du derimot fyllt det på motoren kunne du heller begynt å bekymre deg :P Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hafflar Skrevet September 17, 2008 Rapporter Share Skrevet September 17, 2008 sjølva spylarvesko e vel kanskje ikkje så farlige.. Da e jo ikkje nåke i den så virke korrosjonsfremmande, og spylarvæska e da vel litt sprit i, så den vil ikkje virka inn på frysepunkte på kjølevæsko, i nåke særlig stor grad i alle fall.. Men da e jo ikkje bra å øvefylla kjølesysteme kan eg tenka meg ;) Då e da sikkert lika greit å tappa da du får ut av systeme, og etterfylla me korrekt blandingsforhold vatn og kjølevæska (ikkje spylarvæska,hihi) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet September 17, 2008 Rapporter Share Skrevet September 17, 2008 og spylarvæska e da vel litt sprit i, så den vil ikkje virka inn på frysepunkte på kjølevæsko, i nåke særlig stor grad i alle fall.. Jepp. Spylervæsken fryser iallefall ikke med de vintrene vi har her på vestlandet :D. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larses90 Skrevet September 17, 2008 Rapporter Share Skrevet September 17, 2008 hvis ikke du har kjørt bilen etter det ble fylt, så er jo all spylerveska i radiatoren, og hvis det er tilfelle, så ville jeg nok åpnet tappepluggen under, tømt radiatoren og fylt på ny frostvæske;) Siter 1995 Mercedes-Benz C180 W202 (solgt) 1995 Audi S6 2.2tq automat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ludder Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 kjerringa klarte faen meg å gjøre det samme på min helt nye mazda 3. gudskjelov var bilen såpass ny at hun fikk ikke fylt mer enn en desiliter. ringte verksted og de mente det ikke var noe problem så lenge det var under 5 dl. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sines Motorsport Skrevet Desember 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 e gjorde det samme på volvoen min å den bare gikk å gikk,men det er jo volvo au då:D Siter Bjørn Arild Sines Bilcross Junior Trening -Volvo 242 Bilcross -Volvo 244 Bilcross -Ford Escort Til Salgs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fmt87 Skrevet Desember 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2008 Takk for alle svar å meninger:) Til informasjon så går Mazda'n fortsatt som ei kule, så gikk bra me ca 1 liter spylervæske:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andersta Skrevet Desember 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2008 men kokepunktet kan jo bli noe lavere med spylevæske, så pass på å ikke kjøre motoren for varm :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.