Gå til innhold

Skal man punktsveise karosseri til man får en søm?

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Skal man punktsveise karosseriet til man får en "søm", eller skal man fylle i hullene med noe? På min bil er det byttet innerskjermer foran med en del punkter, de er det god avstand mellom (1-1,5 cm), og så har de fylt igjen med silikon eller lignende. Forsåvidt greit nok, utseendemessig hvertfall. Men er det optimalt?

 

Hva med bakskjermen som jeg skal bytte/få noen til å bytte? Punkte sammen en "søm" eller fylle i med noe? Må bruke noe annet enn silikon hvertfall, skal jo ha lakk på..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sveisa inn nye gulvplater og oppover mot hjulbuene på min bil nylig. Sveisa ganske tett. 0.5 cm imellom hver sveis, både på undersiden og oversiden av platene. Det er mer enn sterkt nok!

Etter man har sveisa har man på grunning også karosseri-kit både på oversiden og undersiden rundt der man har sveisa. Ligner litt på silikon egentlig. Blir tett og solid som f^^^!

-Volvo 245 GLE `87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har sveisa inn nye gulvplater og oppover mot hjulbuene på min bil nylig. Sveisa ganske tett. 0.5 cm imellom hver sveis, både på undersiden og oversiden av platene. Det er mer enn sterkt nok!

Etter man har sveisa har man på grunning også karosseri-kit både på oversiden og undersiden rundt der man har sveisa. Ligner litt på silikon egentlig. Blir tett og solid som f^^^!

 

Jepp... gjør sånn på Volvoene deres.....

 

Men gjkør det på ALLE, så er di klare for skroten om ett års tid...:D

 

Punkter du bare på platene, og sparkler over vil det uansett sprekke opp igjen etterhvert,eller fuktighet vil trekke inn fra baksiden og trekke gjennom skjøten...Å der plata ligger med overlapp, ja der er det ingen grunning, så der koser kondensen seg skikkelig...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... gjør sånn på Volvoene deres.....

 

Men gjkør det på ALLE, så er di klare for skroten om ett års tid...:D

 

Punkter du bare på platene, og sparkler over vil det uansett sprekke opp igjen etterhvert,eller fuktighet vil trekke inn fra baksiden og trekke gjennom skjøten...Å der plata ligger med overlapp, ja der er det ingen grunning, så der koser kondensen seg skikkelig...:D

 

 

det beste er jo altid ta og helsveise sömmene ikke plate oppå hverandre men er mye vankeligere og få til mere jobb hehe og hjulbuer bak legger vi dobbelt hehe og så fyller vi på med syregrunning og lakk innvendig og til slutt helvetes med olje over skjöten:ratatatat

 

det er ikke så veldig lett og helsveise ved hjulbuene uten at det slår og vrenger seg ser ikke ut hehe punktsveise til det er tett hihi blir det tett med bare punkt hmmmmmmmmm:volvsmile

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste er jo altid ta og helsveise sömmene ikke plate oppå hverandre men er mye vankeligere og få til mere jobb hehe og hjulbuer bak legger vi dobbelt hehe og så fyller vi på med syregrunning og lakk innvendig og til slutt helvetes med olje over skjöten:ratatatat

 

det er ikke så veldig lett og helsveise ved hjulbuene uten at det slår og vrenger seg ser ikke ut hehe punktsveise til det er tett hihi blir det tett med bare punkt hmmmmmmmmm:volvsmile

 

Prøv litt mindre "hehe" og litt mere komma, punktum og store bokstaver. Så skjønner vi poenget ditt, et lite tips bare.

 

Men til deg trådstarter, det jeg har god erfaring med, og pleier og gjøre når jeg sveieser rust er, og punkte så tett at det blir en tett søm. Prøver du å dra en hel streng blir det fort for varmt, til at det blir noe særlig bra. Et tips er også syregrunning som leder strøm når du sveieser.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jepp... gjør sånn på Volvoene deres.....

 

Men gjkør det på ALLE, så er di klare for skroten om ett års tid...:D

 

Punkter du bare på platene, og sparkler over vil det uansett sprekke opp igjen etterhvert,eller fuktighet vil trekke inn fra baksiden og trekke gjennom skjøten...Å der plata ligger med overlapp, ja der er det ingen grunning, så der koser kondensen seg skikkelig...:D

 

nå skreiv han riktig nok ikke sparkel, men karosseri kitt.. og det blir det jo brukt på biler originalt.. men er vel antagelig grunning under ja:P

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diy??

 

Nei...den linken til han over var vel lite mat nyttig :D

 

Finnes jo endel skrevet på siden min...

 

http://www.lefsa.no

 

eller her...http://kimorjan.net/torstein/Forum/viewforum.php?f=4

 

kanskje her...http://kimorjan.net/torstein/Forum/viewforum.php?f=31

 

Lefsa og kim orjan er samma.... ennå... ting er under oppbygging

:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare sveiser i vei vil metallet slå seg. Derfor må man la metallet rekke å få kjølt seg litt ned.

 

på hjulbuer pleier jeg punkte og så blåse...

 

om det er nedover kanten på en 4 dørs bil, ja da blir det vel litt flere punkt etterhverandre, før en blåser det kaldt...:thumb

 

Å hvor enn god man er til å sveise... så er det retting/fiksingen etterpå som gir det flotte resultatet...

:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår