Gå til innhold

Batteriet lades ut - feil på bil eller batteri?

Ranger emnet

Zolo5

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde for en måneds tid siden at batteriet nesten var ladet ut (ingen strøm til starter, men alarmen virket fortsatt). Jeg ladet opp batteriet (med en Ctek 3600 elns), og bilen har startet som normalt siden da. Jeg kjører ikke mye, et par ganger i uka. I dag var det nesten tomt igjen (alarmen fortsatt på, men ikke startstrøm), da hadde jeg ikke brukt bilen siden forrige lørdag (8 dager siden).

Det er en 84-modell Mazda 626. Jeg har sjekket at ingen lys inne/ute har vært på.

Jeg har et standard multimeter fra Biltema. Kan jeg måle på batterikablene til el-anlegget om det er noe som trekker strøm? Hvilken måleenhet sjekker jeg i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-30mA er helt normalt det ja.

Så mye tyder på batteriet. Men siden du har et multimeter så burde du måle spenningen mellom + og - på batteriet når motor går, for å se om dynamoen lader som den skal.

Sett instrumentet på Volt og husk å flytte den røde måleledningen til V, ellers så vil du få en liten overraskelse, siden du har målt Ampere sist :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se om du klarer og få tak i noen med en slik batteri-stresstester :) Da finner du fort ut om batteriet er litt hissig på team-arbeidet.

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er nok 3-4 år, og siden det virker noe trøblete tror jeg at jeg skal skifte det ut. Det er snart vinter her, og bilen står ute, så det kan være greit å gjøre det nå.

Takk til alle for raske respons og gode forslag. Jeg kommer hit om det skulle være noe annet jeg trenger hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider