Gå til innhold

Forsterker kutter?

Ranger emnet

Jonaz

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig montert anlegg i bilen min og har møtt på et problem. Jeg har en Kicker L5 12" i bagasjen og en ADS monoblock på 2800w.

Problemet er det at når jeg skrur opp litt volum så kutter forsterkeren? Jeg trenger ikke å skru opp veldig høyt heller før det skjer. Noen som aner hva problemet kan være?

Forsterkeren skal være stor nok til å dra det ene elementet? De i butikken der jeg kjøpte utstyret sa forsterkeren skulle holde i massehvis til det elementet. Og jeg har en kamerat som kjører samme forsterker på to 12" elementer på ca samme størrelse uten problemer. han kan spille mange ganger høyere enn meg uten at noe kutter.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren din gir 420 watt ved 4 ohm, ikke 2800 watt! Er ikke sikker på om forsterkeren kan lastes ned i 2 ohm, så om Kicker'en din har 2x4ohms-spoler, kan jeg forstå at forsterkeren sliter. Hvordan har du koblet Kicker-elementet ditt til forsterkeren?

hmm.. Det kan hende det er noe med det der ja, er veldig usikker på om jeg har kobla det riktig nå.

På elementet er det 4 tilkoplinger, to for 4 ohm og to for 2 ohm tror jeg? Jeg har nå kobla begge + punktene sammen og videre til forsterker, og begge - punktene sammen og videre til forsterker. Det som er feil? skal det kobles kun til 4 ohm's punktene?

Eller enklere spørsmål. Skal jeg koble elemetet i serie? Er nå koblet i paralell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv og koble det i 4ohm og se hva som skjer og guff opp og vist ikke forsterkeren kobler ut kan du koble den i 2ohm og teste det samme? så lenge forsterkeren er stabil osv da..

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka litt og funnet ut at elementet kan kobles enten med 1, 2, 4 eller 8 ohm's last.
Det der er nok ikke helt riktig... har du L5 med 2 x 4 ohms spoler blir det 2 eller 8ohm tilsammen.

Har L5'en 2 x 2 ohm spoler blir det 1 eller 4 ohm tilsammen.

Utifra slik du forklarer har du paralellkoblet spolene, altså enten 1 eller 2 ohm... og ihvertfall 1 ohm påstår jeg på strakarm at den billig-forsterkeren sliter sterkt med.

Ikke spill mer før du har koblet spolene i serie på hvert element for sikkerhets skyld, eller finn ut impedansen på spolen førs i det minste, og hvilken impedans forsterkeren kan lastes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På elementet er det 4 tilkoplinger, to for 4 ohm og to for 2 ohm tror jeg? Jeg har nå kobla begge + punktene sammen og videre til forsterker, og begge - punktene sammen og videre til forsterker. Det som er feil? skal det kobles kun til 4 ohm's punktene?
Det er to tilkoblinger ja, en til hver spole, og begge er hver på 2 eller 4 ohm, det spørs hvilken type L5 du har. Ellers er forsåvidt tilkoblingen du har gjort riktig nok, begge spolene må benyttes, du må bare ha en forsterker som takler 1 eller 2 ohm... så igjen; finn ut hvilken L5 du har. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to tilkoblinger ja, en til hver spole, og begge er hver på 2 eller 4 ohm, det spørs hvilken type L5 du har. Ellers er forsåvidt tilkoblingen du har gjort riktig nok, begge spolene må benyttes, du må bare ha en forsterker som takler 1 eller 2 ohm... så igjen; finn ut hvilken L5 du har. ;)

Etter det jeg har fått med meg så heter elementet bare Kicker Solo Baric L5 (12).

Men er litt usikker på hvordan jeg skal koble det riktig? Ved å bruke den forsterkeren jeg har.

Forsterkeren heter forresten A/D/S P700.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider