Gå til innhold

For mye motorolje!

Ranger emnet


jnw88

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skulle sjekke om jeg hadde for lite olje i bilen for et par dager siden. Da stod nivået på det nederste hakket på peilepinnen. Jeg kjøpte deretter motorolje og fyllte på.... Dette er nesten litt flaut å si. Men som dere sikkert skjønner, så er jeg ganske noob på bil. Jeg fyllte sikkert dobbelt så mye olje enn det som trengs, kjørte 100m også begynnte det å ryke! Jeg slo av motoren umiddelbart. Jeg fikk en kompis til å hjelpe meg med å tappe av det overflødige og fikk start på bilen etter det. MEN her er problemet. Etter at dette hadde blitt gjort, kjørte jeg bilen en liten kjøretur(ca 4km) og jeg fant ut at på lave turtall kom det ingen røyk ut av eksosen, men så fort motoren kjøres på litt høyere turtall begynnte det å ryke. Det kommer vel å merke ingen ulyder fra motoren. Jeg har lavert bilen verksted for å be dem ordne opp i dette. Men dette er beskymringsfullt da jeg er redd det kan bli dyrt. Har dere noen innspill på hva problemet kan være :confused: :hammer :helpme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littt skummelt hvis det er turbobil, ingen fare ellers så lenge den ikke er kjørt for langt med for mye olje. Kan bli litt høyt oljetrykk slik at noen simmeringer gir etter over tid

 

Vi må skille mellom høyt oljetrykk og høyt trykk i veivhuset, og det er sistnevnte som inntreffer ved for høyt oljenivå (derav lekkasje gjennom tetningsringene som du påpeker). I tillegg står veiva til knes i olje også under gang, og det er ikke heldig for effekten. Motoren har neppe særlig godt av det heller.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida dette går over!

 

Jeg dreit meg ut en gang selv i tyskland med at jeg helte faen meg 2 liter for mye fordi den idiotiske peilepinna mi ikke ga avtrykk på hvormye olje det var, kjørte 200m da det røk som en lokomotiv!

 

Jeg tappet bilen for olje der å da på rasteplassen og det røkla sikkert 100km bak meg , men etter det aldri vært noe problem i grunn.

 

Det går seg til. kjør pent bare i en hel dag så er det borte

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littt skummelt hvis det er turbobil, ingen fare ellers så lenge den ikke er kjørt for langt med for mye olje. Kan bli litt høyt oljetrykk slik at noen simmeringer gir etter over tid

 

 

Det er ikke en turbo. Det er en vanlig Ford Mondeo 1999. For hape at det ikke har oppstatt noen lekaskjer da.

 

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skulle sjekke om jeg hadde for lite olje i bilen for et par dager siden. Da stod nivået på det nederste hakket på peilepinnen. Jeg kjøpte deretter motorolje og fyllte på.... Dette er nesten litt flaut å si. Men som dere sikkert skjønner, så er jeg ganske noob på bil. Jeg fyllte sikkert dobbelt så mye olje enn det som trengs, kjørte 100m også begynnte det å ryke! Jeg slo av motoren umiddelbart. Jeg fikk en kompis til å hjelpe meg med å tappe av det overflødige og fikk start på bilen etter det. MEN her er problemet. Etter at dette hadde blitt gjort, kjørte jeg bilen en liten kjøretur(ca 4km) og jeg fant ut at på lave turtall kom det ingen røyk ut av eksosen, men så fort motoren kjøres på litt høyere turtall begynnte det å ryke. Det kommer vel å merke ingen ulyder fra motoren. Jeg har lavert bilen verksted for å be dem ordne opp i dette. Men dette er beskymringsfullt da jeg er redd det kan bli dyrt. Har dere noen innspill på hva problemet kan være :confused: :hammer :helpme:

 

Kjøpte meg en arbeidsbil for noen uker siden, en nissan micra av en av våres nye landsmenn. Han hadde fyllt på ca 6 liter olje på den. (1 liters volum motor, som skal ha kun ca 3 liter).

 

Den røyk som F selv etter jeg tappet osv. Tok en motorrens. (Guffe nedi olja) samt av innsprøytningssystemet. Motoren er gulle fin nå, ryker ikke lengre.

 

Dette er et lite tips til deg.. Würth selger begge deler.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må skille mellom høyt oljetrykk og høyt trykk i veivhuset, og det er sistnevnte som inntreffer ved for høyt oljenivå (derav lekkasje gjennom tetningsringene som du påpeker). I tillegg står veiva til knes i olje også under gang, og det er ikke heldig for effekten. Motoren har neppe særlig godt av det heller.
Beklager. trykkfeil, skrivefeil, tastefeil, tankefeil eller noe slik.. Du har helt rett

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en arbeidsbil for noen uker siden, en nissan micra av en av våres nye landsmenn. Han hadde fyllt på ca 6 liter olje på den. (1 liters volum motor, som skal ha kun ca 3 liter).

 

Den røyk som F selv etter jeg tappet osv. Tok en motorrens. (Guffe nedi olja) samt av innsprøytningssystemet. Motoren er gulle fin nå, ryker ikke lengre.

 

Dette er et lite tips til deg.. Würth selger begge deler.

 

Vel vel.. Det var en kompis som gav meg tips om motorrens, og jeg håpet på at det skulle være løsningen. MEN jeg fikk vite at de på verkstedet kom fram til at det var toppakningen som hadde gått pga av for høyt oljetrykk i motoren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. MEN jeg fikk vite at de på verkstedet kom fram til at det var toppakningen som hadde gått pga av for høyt oljetrykk i motoren....
WTF? Toppakningen tåler 30+ bar i trykk ifra forbrenningskammeret,ikke i helvete om litt høyere veivhustrykk tar den. Hvis de ikke mente toppdekselpakningen,hvilket tar omtrent 20 min å skifte.. :)

 

Mener de seriøst toppakningen,tror jeg de nok prøver å slå i deg ei plate så de får tilskudd på feriekontoen... siden du ikke vet stor om bil,som du selv sier.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toppdekselpakninga kan det jo være de mente ja... den kan lage litt søl og dritt for å si det sånt... spesielt hvis det er DOHC motor...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår